Výběr mýtného vykázal v prvních dvou měsících meziročně nárůst o téměř 40 procent.
Foto: Martin Siebert
„Přestože měl únor o tři dny méně, než leden, dokázal ho s 624 684 037 korunami předepsaného mýta překonat a ustavit nový měsíční rekord. Celkově tak český elektronický mýtný systém od začátku roku vybral 1,2 miliardy Kč,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které je za stát provozovatelem mýta. Pokud by byl únor stejně dlouhý jako leden, překročila by měsíční částka na mýtném dokonce 700 milionů korun. Při udržení stávajícího tempa se vybere miliarda korun každých šest týdnů.
Meziročně se v únorová hodnota vybraného mýta zvýšila o 30 %. Loňský únor byl přitom prvním měsícem, v němž naplno platily mýtné i vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Proto není porovnání ovlivněno touto skutečnost a je korektní. Vozidla v hmotnostní kategorii 3,5 až 12 tun se přitom na výběrech mýta podílí přibližně deseti procenty.
Ze statistiky vyplývá, že nárůst příjmů z mýta je výrazně ovlivňován sílícím průmyslem a ekonomikou. Za růst mohou samozřejmě i od počátku roku zvýšené mýtné tarify, odborníci ale upozorňují, že reálně se zvýšily nikoliv o 25 %, ale o přibližně 20 %. Zbývající desetiprocentní růst tak jde na vrub konjunktury a zčásti také nově zpoplatněných výnosných úseků silnic, jako byla část Pražského okruhu na podzim loňského roku.
Výběry mýta se v pracovních dnech pohybují kolem 28 a 29 miliony Kč. O víkendech pak klesají ke 12 milionům v sobotu a k 5 milionům korun v neděli. Týdně pak státu přibyde takřka 160 milionů korun. Rekordním dnem z pohledu předepsaného mýta zůstává 26. říjen 2010 (29,4 mil. Kč), druhým nejlepším je 29. září 2010 (29,2 mil. Kč) a třetím je 26. leden 2011 (29 mil. Kč). V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno 547.700 vozidel, z tohoto počtu připadá 61.300 naautomobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami.