ANTISPAMOVÝ ZÁKON Ve Spojených státech odsoudili prvního spammera. Hromadné rozesílání nevyžádaných mailů od loňska postihuje i český zákon. Odesilatel za ně může dostat až desetimilionovou pokutu. Třicetiletý Jeremy Jaynes má jít za rozesílání spamů na devět let do vězení.
ANTISPAMOVÝ ZÁKON Ve Spojených státech odsoudili prvního spammera. Hromadné rozesílání nevyžádaných mailů od loňska postihuje i český zákon. Odesilatel za ně může dostat až desetimilionovou pokutu.
Třicetiletý Jeremy Jaynes má jít za rozesílání spamů na devět let do vězení. Soud v americkém státě Virginia ho potrestal za hromadné rozesílání nevyžádané elektronické pošty. Nabídky různých produktů a služeb posílal z falešné adresy. K vysokému trestu zřejmě přispělo i to, že šlo také o pornografii. Denně mohl údajně rozeslat až deset milionů mailů a vydělat si tak až 750 tisíc dolarů. Jaynes se proti rozsudku odvolal.
Ve světě jde o vůbec první trest pro spammera. Soud státu Virginia při svém rozhodnutí využil nový zákon. Podobná norma platí od loňského září také v České republice. I když zde za rozesílání nevyžádané pošty (takzvaných spamů) jednotlivcům i firmám hrozí „jen“ pokuta. Nová právní úprava je součástí zákona o některých službách informační společnosti (č. 480/2004 Sb.). Na dodržování dohlíží Úřad na ochranu osobních údajů, který může odesílateli udělit pokutu ve výši až 10 milionů korun.
JEN S VÝSLOVNÝM SOUHLASEM
Český zákon má omezit zneužívání elektronických médií při marketingu a omezit obtěžování příjemců.
Postihuje proto hromadné rozesílání nevyžádané elektronické inzerce, čímž se rozumí nejen e-mail, ale také například textové zprávy (SMS). Zákon povoluje pouze taková obchodní sdělení, která jsou zasílána jen s výslovným souhlasem adresáta. Nevyžádaná sdělení zakazuje. Souhlas adresáta je odesílající (v případě sporu) povinen prokázat. Jde tedy o opačnou úpravu, než platí v USA, kde lze v zásadě zasílat tato sdělení komukoliv, kdo výslovně neprojevil přání je nedostávat.
Některé firmy nebo i soukromé osoby se však vystavují nebezpečí sankce, aniž si to předem uvědomí. Do rozporu se zákonem se totiž mohou dostat i tehdy, když rozešlou svým klientům textovku nebo mail s nabídkou nového zboží. Zákon jednoznačně stanoví, že i na adresy získané při firemní nebo jiné komunikaci se zákazníky lze posílat obchodní sdělení jen s jejich souhlasem. Rozesílané zprávy dále musí být jasně označeny jako obchodní sdělení a odesilatel musí zajistit, aby adresát měl možnost kdykoli a zdarma odmítnout další poštu tohoto typu. Zajímavostí je, že zákon postihuje pouze nevyžádaná sdělení obchodního charakteru, tedy nikoliv například nevyžádané e-maily náboženského, politického nebo čistě grafomanského charakteru.
Zatímco u elektronické reklamy tedy v Česku od loňského září platí zásada „dostávám jen to, co chci“, pro jiné formy šíření reklamy i nadále platí úprava v zákoně o regulaci reklamy: Reklamu šířenou jinými než elektronickými prostředky (například reklamní letáky do poštovních schránek) lze zasílat komukoliv, kdo předem nedal jasně a srozumitelně najevo, že si toto zasílání nepřeje (například samolepkou „nechci reklamu“ na schránce).
TREST HROZÍ I ČESKÉMU SPAMMEROVI
I když Úřad na ochranu osobních údajů dosud žádnou pokutu neudělil, kontroly - většinou na základě stížnosti některého z oslovených adresátů - už probíhají. Odbor informatiky, který stížnosti na porušení zákona přijímá a posuzuje, už dostal od občanů, firem i institucí na pět set podnětů. Necelou stovku z nich vyřadil jako neoprávněné - buď neměly povahu obchodního sdělení, nebo přišly ze zahraničí a český zákon se tak na ně nevztahuje. Další podněty prošetřuje.
Ředitel odboru informatiky František Novák říká, že se i v Česku už objevil „spammer“, který rozeslal několik set tisíc nevyžádaných obchodních sdělení. Úřad ho zná, ale jeho jméno nemůže zveřejnit dřív, než bude ukončeno správní řízení.
V šetření jsou také nabídky na prodej adresářů firem. Hodně stížností přišlo na nabídky jazykových kurzů, videoher, některých fotoshopů nebo výpočetní techniky.
Mnohé firmy se již proti pokutám pojišťují - souhlas klientů si opatřují buď výslovně, nebo nenápadnými dovětky jiných smluv. A některé se již pokusily zákon obejít tím, že maily rozesílají přes prostředníky nebo z anonymní internetové adresy.
* CO ZÁKON ZAKAZUJE
použití elektronických prostředků k šíření nevyžádaných obchodních sdělení rozesílání obchodních sdělení, u nichž není jasně a zřetelně vyznačeno, že jde o takové sdělení uvádět adresu, na niž nemůže adresát zrušit další příjem této pošty rozesílat elektronickou poštu z adresy, která skrývá skutečnou identitu odesilatele