PRAHA (vlp) - Banka není zodpovědná za podpisy svých zákazníků na platební kartě. Rozhodl o tom soud. Ve sporu České spořitelny s jedním z jejích zákazníků pražský obvodní soud zrušil rozhodnutí finančního arbitra Otakara Schlossbergera, který stanovil, že banka ručí za shodu podpisu na kartě s podpisem na účtence u obchodníka. „Tento druh odpovědnosti nelze vůči České spořitelně dovozovat proto, že se banka svému klientovi nikdy smluvně nezavázala kontrolovat shodu podpisu na prodejním dokladu a podpisovém proužku u platební karty. Tuto povinnost má obchodník, který je povinen posoudit shodu podpisu a případně je oprávněn platební transakci odmítnout nebo překladatele platební karty požádat o prokázání totožnosti,“ uvedla ve svém rozhodnutí soudkyně Bronislava Gembčíková.
Banka se dostala do sporu se svým klientem poté, co oznámil, že jeho ukradenou kartou byla v jednom z londýnských obchodů provedena platba, přičemž podpisy se neshodovaly. Česká spořitelna mu odmítla 23 tisíc korun vrátit s tím, že za shodu podpisu neodpovídá. Finanční arbitr však rozhodl v její neprospěch a přikázal peníze vyplatit. Poukázal na to, že obchodní podmínky spořitelny, kterými se zbavuje odpovědnosti za kontrolu podpisu, jsou v rozporu s dobrými mravy. Soudkyně však nesouhlasila ani s touto námitkou a uvedla: „Klienti do smluvního vztahu s bankou vstupují dobrovolně s vědomím svých práv a povinností, které se uzavřením smlouvy zavazují respektovat.“