Menu Zavřít

Za přestupky v Česku možná přijdete o licenci v Německu

19. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Silniční doprava má za sebou pěkně horký rok.

Naštěstí právě projednávaná celounijní legislativa firmám přináší spíše dobré zprávy, i když ty špatné se také najdou. Podstatné tak nyní bude, jak se na její finální podobě podepíše české předsednictví EU.

Dálnice na Hamburk pod koly kamionu spokojeně ubíhá, klidnou jízdu ale přeruší hlídka s nápisem Polizei. Drobná výtka k technickému stavu vozidla a následuje kontrola v celoevropském elektronickém registru přestupků. „Máte tu už dva zápisy z Česka a dva z Německa, pokračovat budete pěšky,“ rezolutně prohlašuje policista.

Pustá fikce? Dnes ano, zítra možná ne. Záleží na tom, jak dopadne projednávání takzvaného Silničního balíčku. Ten je složen ze tří samostatných právních aktů a jeho ambicí je zjednodušit a upravit dosavadní unijní legislativu týkající se mezinárodní silniční dopravy zboží a pasažérů. A protože se jeho projednávání současnému francouzskému předsednictví příliš nedaří, na stůl nejspíše spadne Česku. Což je pro domácí firmy více než dobrá zpráva, pokud se ovšem nabídnuté šance chopíme rozumným způsobem.

O zbytečný odpočinek nikdo nestojí

HLAVNÍ BODY SILNIČNÍHO BALÍČKU

Nařízení o přístupu k povolání provozovatele silniční dopravy • závazná kritéria pro trvalé a skutečné usazení podniku v daném státě

• vytvoření elektronických registrů propojujících státy EU

• rušení některých výjimek

• celounijní uznávání porušování pravidel EU v oblasti silniční dopravy

• úpravy institutu odpovědného zástupce

• úprava finanční způsobilosti

Nařízení o autobusech a autokarech • úprava doby odpočinku

• přísnější podmínky pro opakovaná porušení pravidel

Kabotáž

• možnost uskutečnit až tři kabotážní jízdy v zemi vykládky během sedmi dnů

• možnost kabotáže i během tranzitu do místa výjezdu, vždy však jedna jízda v jednom státě

„Balíček přináší řadu upřesnění a menších úprav, nejzásadnější je pro nás otázka kabotáže a také zrušení předpisu o povinném odpočinku řidičů autobusů při mezinárodních zájezdech,“ vybírá nejdůležitější body návrhu vedoucí odboru legislativy Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Jan Medveď. A protože vysoce citlivým tématem kabotáže se týdeník Profit podrobně zabýval už v čísle 26/2008, přesuňme pozornost především na druhý bod.

Ten slibuje odstranění dva roky staré právní úpravy, která pro šoféry autobusů a autokarů nepravidelné mezinárodní dopravy zkrátila interval mezi celodenním odpočinkem z dvanácti na šest dní. „Jednoznačně se to neosvědčilo. Na poznávacích nebo sportovních zájezdech přece řidiči nejezdí od rána do večera, dovezou třeba klienty ke sjezdovce nebo muzeu a pak relaxují,“ vysvětluje Medveď. Nehrozí jim tedy takové pracovní zatížení jako řidičům kamionů a odpočinek by tomu měl odpovídat.

„Zavedení tohoto pravidla nám skutečně hodně zkomplikovalo život, museli jsme kvůli tomu zkrátit délku zájezdů nebo posílat dva řidiče,“ přidává zkušenost z praxe Zdeněk Panák z CK Axia.

Rizikem je nezvládnuté doladění

Jenže pozor, celý balík se kromě přepravy osob a kabotáže týká ještě třetí oblasti, která upravuje výkon povolání provozovatele silniční dopravy. Zasáhne tak každého majitele mezinárodní dopravní firmy, v tuto chvíli je ale obtížné přesně určit jak výrazně.

„Třeba celoevropský registr přestupků, jejichž součet by mohl vést až k odebrání licence. V extrémním případě si dovedu představit jeho zneužití pro ochranu domácích firem, kdy se třeba němečtí nebo rakouští policisté zaměří na české řidiče a přísnými a častými kontrolami je dostanou z tamního trhu,“ upozorňuje Jan Medveď. Právě v tomto případě proto bude velmi záležet na tom, jakým způsobem nakonec bude návrh dopilován a převeden do praxe.

MM25_AI

„U celého balíku se samozřejmě kloníme spíše k liberálnějšímu pojetí, jako Česká republika ale musíme zastávat neutrální pozici a snažit se o vyvážený kompromis,“ vysvětluje postoj ministerstva dopravy tajemník náměstkyně ministra pro legislativu Jan Vandas.

V každém případě však nelze čekat, že celý balík bude uzavřen už začátkem příštího roku, jak právě v případě autokarů a autobusů před několika dny naznačila média. „Není zdaleka jisté, že se našemu předsednictví vůbec podaří projednávání legislativy uzavřít,“ zdůrazňuje Vandas.

  • Našli jste v článku chybu?