Menu Zavřít

Za řevu divokých šelem

19. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Kdo říkal, že auta z Anglie už nejsou, co bývala?

Když se automobilka z Coventry před časem potýkala s problémy, na pomoc přispěchal Ford a přinesl potřebné peníze a zároveň i některá svá technická řešení. Za tichých nocí byl pak po celé Anglii slyšet nářek fanoušků vozů s dravčími geny, kteří nad Jaguarem lámali hůl - obzvlášť poté, co z automobilky vyjel první vůz s dieselovým motorem. Kdo si myslel, že nic horšího už se nemůže stát, jen zalapal po dechu, když firma představila užitkové kombi s možností odpočtu DPH. Jenže všichni se mýlili. Naftové kočky se prodávají jako o život, zájem se zvýšil i o benzinové čtyřkolky a Jaguar se tiše usmívá pod vousy, když na verze bez daně stojí Skotové fronty jako kdysi Češi na banány.
Vnější design třílitrového modelu X-Type nemá smysl rozebírat, jaguar si s ničím nespletete. Výrazné rysy přídě s kapotou velikosti golfového hřiště doplňuje klasická linie střechy a oblá záď, kde naleznete jedinou podobu s mondeem. Po usednutí za volant ale všechny myšlenky na Ford zmizí a jaguar obklopí řidiče ze všech stran. Sedačky se skvělým bočním vedením dávají tušit, že pod kapotou se skrývá pořádný kus motoru. Interiér je stejně britský jako celý vůz. Všechny ovladače „chodí“ poněkud ztuha, ale jen natolik, že to vyvolává dojem bytelné, poctivé práce, na níž si čas vyláme zuby.
Po nastartování se ozve zvuk předoucího koťátka, který svou nevinností poněkud zarazí. První rychlost a sešlápnutí plynu ale ukáže, že kočička má drápky. Jakmile se ručička otáčkoměru přiblíží ke třem tisícům, vidlicový šestiválec rozpoutá takové peklo, že nestíháte řadit. Přitom dvojka stačí na sto kilometrů v hodině a ještě by chtěla dál. Kočka syrově řve a dává najevo, že se chce rvát s čímkoliv, co by chtělo byť jen na vteřinu do levého pruhu dálnice.
Třílitrové srdce jaguaru je jako balzám na duši. Nekompromisní motor reaguje na sebemenší polechtání okamžitým, tvrdým zátahem, nad tři tisíce otáček navíc provázeným krásným řevem. Jen ta spotřeba. S tempomatem a pravou nohou za krkem se dá jet za devět litrů, jenže to vydržíte asi tak pět kilometrů. Po nich se dostaví chuť zavrtět se v pohodlné kožené sedačce a znovu vychutnat perfektně sladěný vůz s jedním z nejčitelnějších podvozků, jaké kdy jezdily po silnici, což v řeči benzinu znamená hodně přes dvanáct litrů na sto kilometrů. Auto si s řidičem povídá, jemným tlakem do rukou upozorní na každou sebemenší nerovnost a nenechá ho na pochybách, jak daleko se nachází od svých limitů. Britská kočka není přeposilovaná, ve městě s ní lze zacházet zlehka, ovšem za městem řízení při vyšších rychlostech ztuhne a podává přesné zprávy o povrchu, po němž se pohybujete. Ve srovnání s jinými vozy podobné kategorie je asi nejsdílnější. Na skvělých jízdních vlastnostech má svůj podíl i pohon všech kol. Není s ním taková zábava jako s vozy hnanými zadní nápravou, zato ale máte k dispozici auto na celý rok, které vás nenechá ve štychu ani na zimních cestách na hory. Navíc v zatáčkách díky inteligentnímu rozdělování síly mezi nápravy sedí jaguar jako přilepený.
Na své nejmenší potomky Jaguar nasadil velmi agresivní cenu. Už v základním provedení slušně vybavené vozy s naftovým dvoulitrem stojí kolem osmi set tisíc. Což je cena velmi konkurenční, za kterou máte k dispozici nejen skvělé auto, ale i styl, image, originalitu a punc ruční práce, které je na vozech z Coventry stále hodně. Importér za poslední půlrok dovezl jednačtyřicet vozů, což stále ještě není tolik, aby se přimhouřené oči aristokratického dravce příliš okoukaly, zároveň ale ve srovnání s předchozím obdobím, za něž k nám připutovalo pouze osmadvacet vozů, ukazuje na jistý trend, který podpořený výhodnými cenami vozů může brzy způsobit, že řev koček na našich silnicích zazní častěji. Do stovek dovezených vozů konkurence od BMW a Audi má ale ještě daleko.

Klady: + vynikající motor
+ vynikající jízdní vlastnosti
+ originalita
+ kvalita zpracování
+ image

bitcoin_skoleni

Zápory: - menší kufr
- slabší světlomety

Jaguar X-Type 4×4 Motor: zážehový vidlicový šestiválec
Objem: 2967 cm3
Výkon: 172 kW/231 PS
Převodovka: 5stupňová manuální
Max. rychlost: 235 km/h
Průměrná spotřeba: 10 l/100 km
Cena: základní 1 225 000 Kč (testovaný vůz 1 600 000 Kč)

  • Našli jste v článku chybu?