Samotný soud však nemá na výstavbu odkladný účinek.
Pak se probudíte definivně, a zjistíte, že to nebyla byrokratická noční můra, ale záznam ze středečního jednání Senátu, který dávali dneska kolem čtvrté ráno na ČT 24. To je ta cena za usínání při Událostech a komentářích, a pomalém probouzení. Senát schválil poslaneckou novelu zákona o „urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury“, která zavedla pevné ceny pro výkup pozemků.
Do oceňování vykupovaných pozemků se nově nebude započítávat zvýšení ceny jiných pozemků v souvislosti s jejich výkupem. Smyslem je nedostat se do řetězce zvyšování odhadních a kupních cen. Ceny by se také neměly navyšovat, pokud je investor kupuje od jiné státní organizace, například Lesů ČR. Algoritmus je jednoduchý: odhadní cena se vynásobí osmi, u stavebních pozemků ale bonus takhle štědrý nebude, násobit se má pouze koeficientem 1,15.
Tohle je zákon pro insidery, kteří zavčas nakoupili za levné peníze pozemky pod trasami budoucí infrastruktury, a vydrželi na matracích to krátké období po roce 2009, kdy to bylo pouze za dvojnásobek odhadní ceny. Ani negociovatelné bonusy v rozmezí osmi až šestnáctinásobku odhadní ceny se neukázaly být úspěchem, neboť když víte, že čas je na vaší straně, tak proč netrvat na čísle 16, když potenciální výnos je o tolik vyšší než časová hodnota peněz.
Nyní jsme vsadili na „jistotou osminásobku“. Je to sice jenom polovina toho, co kdysi mohl po úporném negociačním úsilí přiznat vlastníkovi pozemku jako maximální bonus ministr dopravy osobně, ale je to pořád nádherná odměna za to, že zrovna na tomhle poli nebo tímhle lesem se někdo rozhodl narýsovat infrastrukturní stavbu.
Kdyby se veřejný peníz v jakékoli jiné oblasti utratil s osminásobným přeplacením odhadu, byl by to kriminální čin.
U výkupu pozemků pro infrastrukturu je to zákon. Novela aspoň odstranila tu arbitrárnost, potud lze hovořit o jistém zlepšení. Zrychlí se tím výstavba, možná někde, ale jsou tu i ty ekologické iniciativy, že.
Aby se postupovalo stejně jako v Německu, tedy proces vlastní výstavby se oddělil od toho souvisejícího s přiznáním náhrady za zabraný pozemek, na němž má dané infrastrukturní dílo stát, to je pořád sen. Za sny se platí osminásobkem.
Čtěte také další komentáře redaktorů časopisu Euro:
Ahoj Slávku, tady Ota. Skandál, jaký tu ještě nebyl
Místo zlého muže ODS schytává zlé výprasky, hlavně od Babiše