Nejde tu o nic menšího než o 2,1 miliardy dolarů – přesně za tolik totiž před dlouhými pěti lety získala společnost Tesla do svého vlastnictví americkou firmu SolarCity (ačkoliv některé zdroje uvádějí, že jde dokonce o částku 2,6 miliardy). Firmu, která se ocitla v obřích finančních potížích a v níž známý podnikatel shodou okolností držel 22procentní podíl. A právě to představuje pro bývalé akcionáře zmíněné automobilky pověstný trn v oku. Dle jejich názoru měl být totiž obchod výhodný především pro samotného Muska, a nikoliv pro Teslu jako takovou.
Miliardář podle listu The Wall Street Journal (WSJ) akvizici hájí tím, že tak chtěl pouze vytvořit obří podnik, jenž bude schopen na trh dodávat komplexní řešení v oblasti udržitelné energie. Tehdejší spolumajitelé Tesly jsou však přesvědčeni, že celý obchod byl předražený a že je k jeho uskutečnění de facto přinutil. Rovněž podle nich došlo z Muskovy strany k zamlčení některých důležitých informací.
„Jelikož šlo o typ transakce akcie za akcie a já jsem v obou společnostech vlastnil téměř totožný podíl, k žádnému finančnímu zisku dojít nemohlo,“ řekl Musk podle webu CNCB během slyšení před delawarským soudem. To má trvat zhruba dva týdny.
Šéf, co nikdy nechtěl být šéfem
SolarCity, které dle BBC založili jeho bratranci z matčiny strany Peter a Lyndon Reveovi, by se podle úspěšného podnikatele z finančních problémů dokázalo vymanit samo. Nejednalo se tedy o akvizici za účelem její záchrany: „Mám naprostou důvěru v to, že SolarCity by sehnalo dodatečný kapitál, i kdyby ho Tesla nezískala.“
https://autobible.euro.cz/tesla-sla-s-pravdou-ven-jeji-autonomni-rizeni-za-200-tisic-autonomni-neni-a-nebude/
Současně s tím odmítl excentrický miliardář i nařčení, že ze své pozice vyvíjel na ostatní akcionáře jakýkoliv nátlak. Celá transakce se prý odehrála mimo jeho kontrolu. Ostatně, pakliže by to bylo možné, byl by dokonce údajně rád, kdyby žádnou řídící roli v rámci dotčené automobilky vůbec nezastával.
„Hodně jsem se snažil nebýt šéfem Tesly. Nerad šéfuju. Vlastně to spíš nesnáším a radši bych trávil svůj čas navrhováním a inženýrstvím,“ nechal se slyšet Musk, dle Forbesu aktuálně třetí nejbohatší člověk světa.
Pokud padesátiletý podnikatel sledovanou soudní při prohraje, bude muset ze své vlastní kapsy uhradit plné odškodné. Jak ovšem připomíná zmíněný web CNCB, peníze by v takovém případě nešly žalujícím investorům, potažmo jejich mateřským fondům, které tehdy v automobilce držely podíl, nýbrž samotné Tesle, neboť svoji žalobu podali ve jménu potenciálně poškozené společnosti.
Jeden soud za druhým
V případě Muska se ani zdaleka nejedná o první soud v rámci jeho podnikatelské aktivity. Před necelými dvěma lety stanul před soudní porotou poté, co jeskyňáře Vernona Unswortha označil na Twitteru za pedofila. Jednalo se o reakci na Britovu kritiku miliardářova nápadu vyslat do zatopené thajské jeskyně, ve které v létě roku 2018 uvízla skupina mladých thajských fotbalistů včetně jejich trenéra, miniponorku vyvinutou jeho společností SpaceX. Usworth byl toho názoru, že jde jen o Muskovu snahu zviditelnit se a že stroj jako takový chlapcům reálně nijak nepomůže. Kalifornský soud nicméně tehdy amerického podnikatele očistil s tím, že označení pedofil nelze považovat za pomluvu.
O poznání závažnější důsledky však pro šéfa Tesly měla aféra, ke které došlo jen o pouhý jeden měsíc později. Tehdy Musk prostřednictvím své oblíbené sociální sítě uvedl, že uvažuje o převzetí automobilky do soukromého vlastnictví, a tedy i o jejím stažení z burzy. Za jednu akcii Tesly byl ochoten nabídnout 420 dolarů, což bylo výrazně nad její tehdejší tržní cenou.
Takové jednání se nicméně americké Komisi pro cenné papíry SEC příliš nelíbilo, a tak jej potrestala pokutou v hodnotě 20 milionů dolarů a donutila ho odstoupit z funkce předsedy správní rady společnosti.
Tweety coby Muskova mocná zbraň
Navzdory svým předchozím zkušenostem rodák z jihoafrické Pretorie na Twitter v žádném případě nezanevřel a dodnes je na něm velice aktivní. Během uplynulých měsíců se dokonce dopustil další kontroverze – to když oznámil, že Tesla přestane přijímat platby v bitcoinu za nákup nových vozidel, protože jeho těžba je podle Muska neekologická. Stalo se tak přitom jen zhruba měsíc a půl poté, co automobilka svým zákazníkům tuto alternativu umožnila. V návaznosti na jeho tweet, který dle některých analytiků s problematikou obnovitelných zdrojů vůbec nesouvisel, se cena uvedené kryptoměny rázem propadla v přepočtu o 200 tisíc korun.
O dosud poslední velké pozdvižení se Musk postaral právě v průběhu tohoto týdne. To když podle WSJ vyšlo najevo, že si coby majitel kosmické firmy SpaceX zakoupil letenku na let do vesmíru s konkurenční společností Virgin Galactic patřící siru Richardu Bransonovi.