Počet nákupních center by se měl v České republice v následujících třech letech zvýšit až o třetinu. Nyní v českých městech funguje zhruba 230 nákupních center různých velikostí, z nichž osm desítek lze zařadit do kategorie velkých nákupních komplexů. Vyplývá to z analýzy společnosti Incoma Research.
„Posilovat budou všechny typy center,“ tvrdí Tomáš Drtina z Incoma Research. Dodává, že přibývat budou jak velké shopping mally, tak především méně rozlehlá nákupní centra na okrajích menších měst, takzvané retail parky. Například rakouská společnost Immoeast hodlá v Česku provozovat několik desítek menších nákupních center Stop Shop, která mají vyrůst poblíž již existujících hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. Stavba prvního centra Stop Shop byla loni zahájena u Uherského Hradiště a letos přijdou na řadu Hranice, Příbram, Rakovník, Žatec, Krnov či Ústí nad Orlicí.
Velká nákupní centra by již neměla být stavěna na okrajích lidnatých měst, protože tyto lokality jsou obsazeny. Developeři se proto více zaměří na centrální oblasti měst. Například v Praze je dle odborníků prostor pro nová nákupní centra na Chodově či v oblasti Pankráce.
Již dnes se ale některá nákupní centra kvůli rostoucí konkurenci, špatnému umístění či skladbě obchodů potýkají s nízkým počtem návštěvníků. Podle Drtiny sehraje důležitou roli to, zda méně úspěšná centra mají dlouhodobého investora, který projekt podrží a bude se snažit zatraktivnit nabídku obchodů.