Menu Zavřít

Za úbytkem zájmu je prý reforma

2. 6. 2008
Autor: Euro.cz

LEASING AUTOMOBILŮ - Objem leasingu členů České leasingové a finanční asociace v prvním čtvrtletí klesl meziročně o osm procent na 22 miliard korun. Loni přitom vzrostl meziročně o 15 procent. Důvodem letošního menšího zájmu zejména o finanční leasing jsou daňové změny, které začaly platit od ledna 2008.

Když loni vláda v Poslanecké sněmovně prosadila daňové změny, které se mimo jiné měly negativně projevit zejména na finančním leasingu, předpovídali mnozí odborníci tomuto ještě loni velmi atraktivnímu produktu úpadek. Čísla za první čtvrtletí tyto prognózy částečně potvrzují. Zájem o leasing v prvním čtvrtletí každopádně klesl ve prospěch úvěrů poskytovaných leasingovými společnostmi.

Podle předsedy představenstva České leasingové a finanční asociace Martina Kofroně to byly hlavně změny v legislativě, které snížily výhodnost leasingu pro podnikatele. Ti prý proto své nákupy na leasing uskutečnili ještě před změnou podmínek, nebo jej nahradili úvěrem.

Táhnou hlavně nebankovní úvěry

Zatímco zájem o finanční leasing v prvním čtvrtletí letošního roku klesl, členské firmy asociace hlásí poměrně výrazný nárůst zájmu o nebankovní spotřebitelské úvěry o 16,2 procenta na 12 miliard korun. U úvěrů pro podnikatele je to dokonce 46 procent (na 4,5 miliardy korun).

Nebankovní úvěrový trh totiž podle šéfa asociace nepostihly restriktivní dopady zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů. „Předpokládáme ale, že i dopady na leasing, jehož využitelnost a přitažlivost není již přednostně spojena s daňovými výhodami, nejsou významné, a leasingový trh v dalších čtvrtletích opět poroste,“ tvrdí Martin Kofroň.

V leasingu movitých věcí v prvním čtvrtletí poprvé předstihl leasing strojů a zařízení se čtvrtinovým podílem dosud dominující leasing osobních vozidel s podílem 23,7 procenta. Na 16,4 procenta se zvýšil podíl operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků. Podobně jako v minulých letech směřovala polovina leasingu movitých věcí do soukromého sektoru služeb a třetina do průmyslu a stavebnictví.

Pokles hlásí i velcí

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY OD 1. LEDNA 2008

Minimální doba leasingu U finančního leasingu došlo k prodloužení minimální doby trvání leasingové smlouvy u automobilů, strojů a zařízení na dobu shodnou s délkou odepisování. Konkrétně u osobních, užitkových a nákladních automobilů je minimální doba trvání leasingové smlouvy prodloužena ze tří na pět let. U leasingu strojů a zařízení došlo ve 2. odpisové skupině k prodloužení ze tří na pět let, respektive u 3. odpisové skupiny ze tří na deset let. Významné prodloužení minimální doby trvání smlouvy nastalo u finančního leasingu nemovitostí, a to z osmi na 30 let.

Firmy mohou opět reprezentovat Pozitivem daňových změn je zrušení hranice 1,5 milionu korun daňové uznatelnosti u luxusních automobilů v nákladech společnosti.

To, že se letos příliš nedaří získávat zákazníky na produkty finančního leasingu, potvrzují prakticky všichni velcí hráči na trhu. „Pokles trhu logicky vyvolal i fakt, že na konci loňského roku docházelo k početnému uzavírání smluv kvůli očekávané účinnosti změn daňových zákonů,“ pokračuje Kofroň.

Až dosud činila průměrná doba financování formou finančního leasingu 36 měsíců, nová legislativa vyžaduje 60 měsíců. „Klasická leasingová smlouva na pět let nemusí být tedy už tím, co klient potřebuje,“ říká jednatel společnosti ŠkoFIN Joern Kurzrock. Firmám, pro které je vzhledem k velkému počtu kilometrů najetých jejich vozy neúnosné uzavírat leasingové smlouvy na pět let, může podle Kurzrocka pomoci operativní leasing.

Někteří odborníci tvrdí, že leasingové firmy díky novým produktům obnoví zájem o finanční leasing. Jiní se domnívají, že daňová reforma nastartovala změny v dlouhodobých trendech. Podle výkonného ředitele pro finanční řízení ČSOB Leasing Petra Jeníčka je ale nutné počkat na to, jak s trhem zahýbaly nákupy na konci loňského roku, tedy ještě před platností nových pravidel.

„Jsem přesvědčen, že první kvartál není ještě dostatečně dlouhé období na to, abychom uvedený osmiprocentní pokles označili za trend tohoto roku. Uvidíme, jak dopadnou výsledky po letošním prvním pololetí,“ upozorňuje výkonný ředitel UniCredit Leasing Jaroslav Jaroměřský.

Poptávka po operativním leasingu roste

„Podniky, které nejen s ohledem na roční počet ujetých kilometrů potřebují své vozy obměňovat nejdéle po třech až čtyřech letech, zvažují přechod od finančního leasingu či přímého nákupu, kde musí své vozy nově odepisovat minimálně pět let, k operativnímu leasingu,“ připomíná ředitel leasingové firmy LeasePlan ČR Martin Mitterwald. Pětileté odpisování se totiž na operativní leasing nevztahuje.

Podíl operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků v Česku vzrostl v prvním čtvrtletí na více než 16 procent. „Tento vývoj je jednoznačným důkazem, že dopad daňové reformy má vliv na odklon klientely od finančního leasingu a na příliv firemních klientů do oblasti operativního leasingu,“ vysvětluje obchodní a marketingový ředitel společnosti ALD Automotive Jaroslav Laur.

Konec leasingu nehrozí

Od devadesátých let, kdy se leasing dostal v masovém měřítku na český trh, získal značnou oblibu ve firemní i soukromé sféře. Daňové zvýhodnění bylo pouze jedním z těchto faktorů. Leasing zůstává stále nejdostupnější formou financování při pořízení majetku cizími zdroji. Jeho výhody jsou rychlost uzavírání smluv v místě prodeje a řada doprovodných služeb. Mezi ně se řadí především výhodné pojištění, administrativní jednoduchost spojená s minimem podkladů požadovaných od žadatele o leasing i schopnost leasingových společností pružně reagovat na potřeby a specifika zákazníka.

bitcoin_skoleni

„Uzavřením smlouvy o finančním leasingu podle českých účetních předpisů nedochází k navýšení aktiv a závazků v rozvaze zákazníka-podnikatele. To je významná výhoda finančního leasingu pro podnikatele i v podmínkách po daňové reformě,“ uvádí produktový ředitel společnosti ČSOB Leasing Petr Neuvirth. Finanční rozdíl v daňových dopadech na leasing před a po reformě je kompenzován především sníženou sazbou daně z příjmu.

Značný potenciál v poskytování těchto služeb skýtá operativní a full-service leasing. Mizí již fenomén potřeby vlastnit automobil a převažuje požadavek používat vůz s minimem starostí. Údržba i veškerá administrativa spojená s chodem vozu přechází v tomto případě na leasingovou společnost. Jedinou starostí klienta je jednorázová měsíční platba za uskutečněné služby. Komplexní outsourcing služeb spojený s daňovými výhodami pro podnikatele předurčuje operativnímu leasingu skvělou budoucnost a můžeme očekávat, že nás ještě v lecčems překvapí.

  • Našli jste v článku chybu?