Titul pardubických hokejistů rozvířil téma Duhové arény
Rozumný šéf neukládal minulé pondělí svým podřízeným v Pardubicích žádné náročnější úkoly. Bylo by to zbytečné. Metaři uklízeli střepy z Pernštýnského náměstí za Zelenou bránou a zbytek města se léčil z kocoviny po vítězství svých hokejistů ve finále play-off nad Zlínem. Internetové stránky HC Pardubice uvedly, že den po vítězství přišlo do práce jen 76 procent lidí. Ještě štěstí, že internetová penetrace je v Česku nevalná.
Proti všem.
Získat titul hokejového mistra Česka vyžaduje splnění dvou podmínek: Získat dostatek peněz a skvělého brankáře. Generálnímu manažerovi klubu Zbyňku Kusému se obojí podařilo. Klub v minulé sezoně hospodařil s rozpočtem 162 milionů korun (letos o něco více) a měl 185 sponzorů. Angažování slovenského brankáře Jána Lašáka se rovněž osvědčilo. Když před sezonou Zbyněk Kusý přivedl tohoto muže do Pardubic, strhla se mezi hokejovou veřejností nevídaná přestřelka. Řada hlasů Kusého tah zatracovala, ačkoliv Lašákovy zkušenosti z NHL (Nashville) a titul mistra světa se slovenskou reprezentací byly silným argumentem manažera. „Lidé mi moc nevěřili, držela mě jen jižní tribuna,“ připomněl Lašák po posledním extraligovém zápase.
Na sponzory se nespěchá.
Svou rekordní hokejovou investici učinila v sezoně 2003 až 2004 firma Moeller Elektrotechnik, když podepsala generální partnerství s HC Pardubice za 22 milionů korun ročně. Teprve letos však firma vyplatí tuto sumu v plné výši. První rok sponzorství ji stál jen sedmnáct milionů. Úsporu přineslo jednak vyřazení Pardubic ve čtvrtfinále, čímž odpadly hráčské a další bonusy, jednak to, že generálním partnerem se firma stala až v rozehrané sezoně. Kusý byl trpělivý, klub začal sezonu bez generálního partnera. Pak se situace změnila během několika dnů, spíše hodin. Marketingové oddělení Moeller Elektrotechnik by o tom mohlo vyprávět. Činovníci Moellera si ale uvědomili, že výhodnější je investovat do klubu, jehož sponzory jsou firmy ze spřízněných oborů, potenciální odběratelé, a tak ještě v téže sezoně se zaměřili i na pražskou Slavii. Zpočátku nic okatého, jen pár samolepek v klubových prostorách. Kontakt se Skanskou, většinovým majitelem a generálním sponzorem Slavie, však byl za půl milionu korun navázán. Moeller Elektrotechnik loni odmítl korektní nabídku Slavie umístit logo firmy na límečky hokejových dresů, letos se však se svou přízní ke Slavii již netajil a zaplatil si zcela otevřeně reklamu na ohrazení Sazka Areny. „Pardubický hokejový klub podporuje i Skanska. Na tom není nic špatného, v současném světě je to naprosto normální,“ hájí svého hlavního sponzora na internetových stránkách HC Pardubice manažer Kusý. Moeller Elektrotechnik se už před začátkem sezony odmítla ke svým ostatním sponzorským aktivitám vyjádřit.
Přesné částky.
Předchozí generální partner, ČSOB Pojišťovna, je dnes jistě rád, že hokejisty Pardubic neopustil po předloňské trudné prohře v boji o titul se Slavií úplně. „V řádech milionů jsme stále v klubu jako jeden z hlavních sponzorů. Přesnou částku zatím nelze vyčíslit, protože se odvíjí od toho, jak klub hraje,“ uvedla Kateřina Hamerská, mluvčí ČSOB Pojišťovny sídlící v Pardubicích. Třemi miliony ročně přispívá do rozpočtu i ČEZ, a to za „duhu“ v názvu pardubické Duhové arény. Přesné částky jsou v hokeji na rozdíl od méně navštěvovaného fotbalu přísně střeženým tajemstvím. Kluby, které jsou akciovými společnostmi, zveřejňují své příjmy v účetním období, jež se nekryje s hráčskými smlouvami. Proto se výnosy ze zisku titulu promítnou v účetnictví až o rok později. Přesto se u nového mistra dá odhadnout, že kolem 90 milionů korun z položky služeb, mohou činit výplaty hráčům, včetně Jiřího Dopity, Milana Hejduka a dalších posil z NHL. Kusý nastavil smlouvy s kanadsko-americkými profesionály stejně jako u ostatních hráči týmu. Většina ostatních klubů v extralize platila hráče z NHL „od zápasu“.
Vstupné a rozpočet.
Náklady HC Pardubice jen na nájem stadionu a spotřebu energie dosahují 30 milionů. To je zhruba částka, kterou lze okrýt příjmy ze vstupného, přestože pardubičtí hokejisté měli třetí nejvyšší návštěvnost v Evropě. Výnosy ze zápasů play-off odehraných v Duhové aréně, v níž bylo devět utkání vyprodáno, činily zhruba šestnáct milionů korun. Výnosy ze základní části ligy se mohly při návštěvnosti 8770 diváků na zápas pohybovat kolem 21 milionů před zdaněním. „Ještě to nemáme vyčíslené, nevypustím nějaká čísla, která nejsou auditovaná,“ oponuje předběžným odhadům manažer Kusý. Soudí, že zisk titulu se promítne ve dvou rovinách. Zvýší se počet prodaných permanentek (letos jich bylo 5500) a zvýší se vzhledem k počtu televizních přenosů i lukrativnost (tedy zřejmě i cena) reklamních ploch.
Další žolík.
Město podporuje hokej ze svého rozpočtu částkou 5,6 milionu korun, které klub investuje do mládežnického hokeje. Silného partnera získaly Pardubice v americké společnosti Easton Sports, která bude od příští sezony dodávat materiální vybavení. „Dohodli jsme se na čtyřleté smlouvě, která je pro klub nesmírně zajímavá. Easton Sports bude kompletně oblékat mládežnická družstva, když to přeženu, tak od bruslí až po ponožky,“ ujišťuje Zbyněk Kusý. Podporu získá také A mužstvo. „Tam to je rozděleno na dvě části. Easton podpoří šest až osm hráčů. Polovina z nich jsou mladí, už teď velice známí. Druhá polovina se bude rekrutovat z hráčů, kteří mají určitý stupeň výkonnosti,“ dodává Kusý.
Aréna pro 11 000?
Pardubická Duhová aréna by se měla opět přestavovat. Studie, která se však zatím ještě odkládá, počítá, že kapacita hlediště by se mohla zvýšit až na jedenáct tisíc diváků. Sponzory má přitáhnout dalších sedmnáct VIP boxů a dokončen by měl být i vnitřní ochoz kolem celého obvodu hlediště. Naplnila by se tak původní koncepce rekonstrukce z roku 2001, která se z finančních důvodů uskutečnila jen ze dvou třetin. Její náklady tehdy dosáhly 310 milionů korun. Rekonstrukce byla financována z úvěrových zdrojů akciové společnosti Městský rozvojový fond ve stoprocentním vlastnictví města Pardubice, která je i majitelem haly. Nyní jsou potřeba další desítky milionů. V rozpočtu společnosti se však letos ani v roce 2006 s další investicí do stadionu nepočítá, bez ohledu na pardubickou euforii. Radní říkají: Když si seženete peníze, tak si stavte. To je pro Kusého výzva. „To není otázka, to je ekonomická nutnost. Nejdražší divácká místa jsou prodaná nejdřív. Přínosem pro majitele arény budou i nové komerční prostory. VIP boxy se prodávají v řádu statisíců až milionů. Je to jedna z nejlépe prodávaných komodit,“ tvrdí Kusý. Promyšlen má i model financování, ale odmítá, aby byl předmětem spekulací. Kolik bude přestavba stát, nechce odhadovat: „Záleží na nabídkách firem, na materiálech.“ Kusý soudí, že rozšíření hlediště o patnáct set až dva tisíce míst je přijatelným maximem, protože ne všechna léta jsou úspěšná. Kapacita stadionu však není to jediné, co Pardubice trápí. „Zásadní problém je, že Pardubice nemají hotel čtyřhvězdičkové kategorie. Až vznikne, budeme mít akce, o kterých se nám dosud ani nesnilo. I proto se tu nehrály zápasy minulého mistrovství světa, které Česko pořádalo,“ konstatuje Kusý, v hokejové branži určitě nejúspěšnější manažer roku.