Nejlépe placená umělkyně světa Taylor Swift, která aktuálně koncertuje na dlouho očekávaném Eras Tour, má předpoklady k tomu vydělávat na své hudbě ještě více peněz. V současné době jí jen z prodeje vstupenek jde do kapsy 12 milionů dolarů (přes 261 milionů korun) za vystoupení, což vyvolalo spekulace o tom, zda se zpěvačce povede uspořádat první koncertní šňůru za miliardu.
Podle amerického ekonoma a držitele Nobelovy ceny Paula Krugmana je však její potenciál ještě větší. Otázku toho, zda je Taylor Swift dostatečně placená, otevřel v aktuálním sloupku deníku New York Times, na který upozornil web Insider.
Koncertní byznys, který je pro umělce výnosnější než prodej desek, dle ekonoma drží při zemi podoba dnešního hudebního průmyslu. Pro lepší představu uvedl jako příklad slavnou operní pěvkyni Jenny Lind, která v 50. letech 19. století vydělala za koncert 4,5 milionu dolarů. Ve srovnání s Taylor Swift, jež na jedno vystoupení prodala přes 50 tisíc vstupenek, však Lind zpívala pro výrazně menší publikum. Koneckonců, tehdejší koncertní sály nedisponovaly technologiemi, které jsou schopné ozvučit i celé sportovní stadiony.
Proč tedy jedna z nejposlouchanějších popových ikon současnosti nevydělává při současné kvalitě zvukové techniky ještě mnohem víc? Jako jeden z důvodů uvádí Krugman fakt, že v dnešní digitální době nemají vystoupení takovou sílu jako kdysi. „Živé koncerty hrají nyní omezenější roli než před 170 lety,“ říká s tím, že v době operní pěvkyně představovala tato vystoupení prakticky jediný způsob, jak profesionálně hranou hudbu slyšet. Dnes takovou skutečnost umožňují digitální technologie, díky kterým jsou videa z živých show dostupná takřka odkudkoli.
Složité dopady moderní doby
„Živé koncerty jsou stále jedinečným zážitkem. Jak pravidelní čtenáři vědí, jsou jedním z mých hlavních potěšení v životě. Ale poptávka po nich je menší než dříve,“ upřesňuje a dodává, že Taylor Swift nám kromě své hudby dává také podnět k zamyšlení. „Připomíná nám jednak, že dopady technologického pokroku mohou být složitější, než si myslíme, a jednak že technologie, na kterých nejvíce záleží, také nemusí být ty, u kterých to nejvíce čekáte.“
Že má zpěvačka potenciál vydělat velkou spoustu peněz, v minulosti ostatně ukázala hned několikrát. Naposled třeba loni v listopadu, kdy byl zájem o lístky na její turné ze strany fanoušků tak velký, že položil web prodejce Ticketmaster. Ve stejném měsíci se navíc jako jediná zpěvačka v historii se svým studiovým albem umístila v Billboard Hot 100, a to na všech deseti předních příčkách najednou.
Letos se popová hvězda jako jediná žena dostala do žebříčku nejlépe placených umělců světa časopisu Forbes. Podle toho si zpěvačka za loňský rok vydělala 92 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun), přičemž 70 procent zisků pramenilo ze streamování a prodeje jejích starších skladeb a alb.
V hrstce nejlépe placených se Taylor Swift ocitla již pošesté. V roce 2019 této skupině dokonce vévodila. Kromě toho má za sebou hned několik důležitých milníků, jako je nejprodávanější deska roku 2017 a 12 cen Grammy.