Brit Ronald Huzar letěl v roce 2011 ze španělské Malagy do Manchesteru, odlet se zpozdil o sedmadvacet hodin. Když Huzar po Jet2.com požadoval odškodné, společnost použila obvyklou obrannou taktiku a tvrdila, že nic platit nemusí, protože zpoždění letu způsobily „mimořádné okolnosti“.
Huzarovi právníci však dokázali, že technické problémy, jež odlet zdržely, plynuly z běžného opotřebování letadla, s nímž společnost musela počítat. Spor za tři roky doputoval až k nejvyššímu odvolacímu soudu, kde soudce Patrick Elias (s hokejem nemá nic společného) dal za pravdu cestujícímu.
Zákon Evropské unie, který opravňuje cestující zpožděných letů k vymáhání náhrady, se vztahuje na veškeré lety z evropských letišť a na všechny lety evropských leteckých společností do Evropy. Nárok na odškodnění cestujícím vzniká při více než tříhodinovém zpoždění s výjimkou právě mimořádných událostí. Těmi se obvykle rozumí špatné počasí nebo politické nepokoje, stávky a podobně.
Soudce Elias evropské aerolinky nijak nepotěšil. Jeho rozhodnutí umožňuje žalobu o odškodné přibližně dvaceti milionům cestujících, jejichž lety byly takto zpožděny za posledních šest let. Evropské letecké společnosti očekávají, že letos budou mít dohromady provozní zisk 2,29 miliardy eur.
Čtěte také:
Víte, že při zpoždění letadla nad 3 hodiny máte nárok na finanční náhradu?
Válka z kolejí přešla i do odškodnění pasažérů. ČD loni vyplatily přes milion