Mediální obr a internetový gigant spřádají pavučinu
Ve světě začíná další internetová revoluce. Postarali se o ni opět Američané - internetová společnost America Online a mediální gigant Time Warner. Právě jejich šéfové Steve Case a Gerald Levin byli loni třináctého září na první konferenci iniciativy Global Business Dialogue o elektronickém obchodu v Paříži zvoleni do čela této aliance. Týž měsíc se opět setkali na konferenci Global forum v Číně, kde Case nabídl Levinovi spojení. Po několika měsících supertajného vyjednávání byla dohoda na světě. Minulý týden byl oznámen sňatek a zrodila se největší on-lineová mediální společnost na světě, která může převrátit naruby svět komunikace, zábavy a obchodu.
V oblasti internetu a zábavy tak nastalo zemětřesení, jehož důsledky budou s vysokou pravděpodobností dalekosáhlé. Smysl fúze je jednoduchý: America Online získává nový obsah a Time Warner nový distribuční kanál. Fúze největšího mediálníh o giganta světa s největším poskytovatelem internetu posunula klasická média (časopisy, televize) do internetového věku a je velkým, byť vedlejším plodem iniciativy Global Business Dialogue on Electronic Commerce (GBDe). V ní se spojily firmy, jako IBM, Time Warner, Vivendi, Bertelsmann, France Telecom, Fujitsu, Toshiba, Nokia, Walt Disney, America Online, Hewlett Packard, ABN Amro Bank či Deutsche Bank, aby určily pravidla a standardy pro elektronický obchod (EURO 38/1999).
Senior viceprezident společnosti Time Warner Ivan Hodáč, který řídí její operace v Evropě, týdeníku EURO popsal, jak tajná jednání o fúzi byla: „Po několik měsíců vyjednávání o tomto záměru věděli jen dva nebo tři lidé v celé korpora ci. Tušil jsem, že se něco připravuje, ale o jak velkou věc jde, mě nenapadlo. Spojení AOL a Time Warner bylo ohlášeno v pondělí. Já a ještě pár dalších vysokých manažerů jsme se to dozvěděli v sobotu, abychom se mohli připravit.
Vládce internetového obchodu.
Nová firma se má jmenovat AOL Time Warner, ale její vznik musejí nejprve schválit američtí a evropští regulátoři. I viceprezident Ivan Hodáč, i analytici očekávají, že celý proces zabere přibližně jeden rok. „ Nejde o fúzi dvou konkurentů, ale o subjekty podnikající v různých oborech, proto nepředpokládám výrazné komplikace a myslím, že regulátoři vznik společnosti AOL Time Warner schválí, říká český emigrant Ivan Hodáč, který vystudoval College of Europe v Brugách a od roku 1992 vede evropskou pobočku Time Warner v Bru selu.
America Online koupila Time Warner za rekordních 165 miliard dolarů. Jde tedy o největší fúzi historie. Ještě pozoruhodnější je celková hodnota nového konglomerátu - 350 miliard dolarů podle tržní kapitalizace. Pro srovnání je to více, než je hodno ta celkového hospodářského výkonu Ruska nebo než je kombinovaný hrubý domácí produkt České republiky, Maďarska, Nového Zélandu, Pákistánu, Peru a Ukrajiny dohromady. AOL Time Warner se svou hodnotou bude moci srovnávat s hrubým domácím produktem Indie (357,4 miliardy USD), který je patnáctý nejvyšší na světě. Na žebříčku největších světových firem se řadí nový kolos na čtvrté místo hned za Microsoft, General Electric a Cisco Systems. AOL Time Warner má závratně vysokou hodnotu především díky tomu, že v budoucnu podle analytiků ovládne trh s prodejem zboží na internetu.
Kamenné obchody zapláčou.
Kvantitativní ukazatele spojení berou dech, ale významnější je sama podstata kontraktu. Nejde jen o další potvrzení globalizačního trendu spojování velkých korporací do supervelkých těles, ale především o důkaz, že hra nice mezi osobním počítačem a televizí se začínají stírat a že elektronický obchod bude hrát stále významnější roli. „Vše se bude v nejbližších letech měnit. Hudba ani filmy se již nebudou kupovat na běžných nosičích v kamenných obcho dech, ale na internetu a tímto kanálem budou i distribuovány. V Orlandu jsme odzkoušeli pilotní projekt služby video-on-demand (video na požádání). Za cenu v rozmezí 99 centů až šest dolarů si mohl zákazník objednat z knihovny fi lm, který mohl sledovat jako na videu. Na rozdíl od televize si tedy mohl jít uvařit kávu a film na něj počkal, říká viceprezident Time Warner Ivan Hodáč.
Internet bude v budoucnu stejně běžnou záležitostí, jakou je dnes telefon nebo televize. Jeho hodnota bude ovšem mnohem vyšší, protože nabídne spotřebiteli víc. Cílem spojení obou gigantů je vytvořit první plně integrovanou mediální a komunika ční společnost, která může postavit na hlavu dosavadní svět zábavy, komunikace a obchodu.
„Tato fúze zahájí další internetovou revoluci, tvrdí Steve Case, teprve jednačtyřicetiletý šéf AOL, který bude stát i v čele nové společnosti. „Ukázali jsme směr, který budou letos jistě následovat další firmy. Tipuji, že do konce roku ještě uslyš íme o podobné fúzi s internetovým providerem společností Walt Disney nebo Bertelsmann, předpovídá Ivan Hodáč. Odborník na telekomunikace Jeff Kegan z americké Atlanty se domnívá, že fúze urychlí příchod dne, kdy spotřebitelé dostanou tele fonní služby, zábavu i zpravodajství z jediného zdroje - internetové kabelové sítě. Analytici potvrzují Hodáčova slova, když přepokládají, že se brzy spojí i další společnosti umožňující přístup k informační síti (AOL) s firmami nabízejícími obsah (Time Warner). Už se objevily spekulace například o firmě Yahoo!, která je největší vstupní branou (portálem) do internetu, a americké televizní společnosti NBC. V Británii by mohla být jedním ze žhavých adeptů na takovo u fúzi firma Freeserve, která se zasloužila o velký rozmach internetu na ostrovech. Po Time Warner se mohou s internetovými společnostmi sloučit i další významní hráči na poli zábavy.
Case, který vyrůstal na Havajských ostrovech, je průkopníkem internetu a čítankovým příkladem toho, jaké možnosti nabízí světová počítačová síť odvážným lidem, kteří jsou ve správný čas na správném místě. V době, kdy byl internet ještě v plenkách, založil Case společnost Quantum Computer Services, kterou pak v roce 1991 přejmenoval na America Online. O rok později měly její akcie na burze cenných papírů hodnotu 66 milionů dolarů, dnes se AOL cení na nějakých 164 miliard dolarů. Fúze způsobila otřesy na burzách v New Yorku a Londýně - akcie mediálních a internetových firem bezprostředně po oznámení fúze vyletěly nahoru. Akcionáři AOL, jejíž tržní kapitalizace byla před sloučením dvakrát vyšší než firmy Time Warner, získají 55 procent nové společnosti, podílníci Time Warner zbylých 45 procent.
Mocnější než Microsoft?
List The New York Times napsal, že AOL Time Warner bude velmi mocnou a obávanou firmou, v některých ohledech možná ještě mocnější než Microsoft. Ten má sice dominantní postavení v softwaru, ve světě on-lineových slu žeb je však v neobvyklé pozici Davida, který stojí proti Goliášovi - AOL. On-lineová služba Microsoftu MSN má zhruba dva miliony členů, zatímco AOL, která je největším poskytovatelem internetu na světě, umožňuje přístup k celosvětové počítačové síti dvaceti milionům lidí. Podle firmy Media Metrix, která sleduje hustotu provozu na internetu, navštívilo loni v listopadu webové stránky AOL 54 milionů lidí, zatímco u Microsoftu to bylo „jen 38 milionů. AOL vlastní také Compuserve, Netscape Communications i mimořádně oblíbený internetový komunikační program ICQ, který společně s dalším obdobným programem A.I.M. (paradoxně patří rovněž AOL) používá na sto milionů lidí.
Time Warner má ve svém arzenálu zase jiné lákavé zbraně. Vlastní například vydavatelství Time, televizní zpravodajský kanál CNN, časopisy (Time, People, Fortune, Sports Illustrated), filmová studia Warner Bros, jakož i Warner Music Group - hudební společnost, v níž pořizují své nahrávky takové hvězdy jako Madonna, Eric Clapton, The Corrs nebo Alanis Morissette. Má však také kabelovou televizi, druhou největší v USA, se třinácti miliony předplatitelů. A díky ní budou mít zákazníci A OL až padesátinásobně rychlejší připojení k internetu, než dnes umožňuje běžný modem. Z celosvětové počítačové sítě si pak budou moci stahovat celá hudební alba, nebo dokonce i filmy z Hollywoodu. Předplatitel AOL si v budoucnu může například vychutnávat poslední skladby Red Hot Chilli Peppers nebo listovat časopisem People, který přináší drby ze života celebrit.
Kritika i varování.
Sloučení dvou gigantů má nejenom příznivce, ale i kritiky. Konkurence AOL se již obrátila na regulátory s požadavkem, aby spotřebitelé měli zajištěn přístup k časopisům a televizním programům firmy Time Warner, i když se nebudou připojovat k internetu prostřednictvím služeb AOL. Viceprezident Time Warner tvrdí, že je nesmysl, že by dodávali obsah pouze klientům AOL. Nicméně připouští, že je možné, že klienti AOL budou mít některé služby od Time Warner zadarmo, nebo naopak, že předplatitelé služeb Time Warner budou moci získat zdarma přístup k internetu.
Mezinárodní federace novinářů varovala, že podobná spojení mohou ohrozit demokratické hodnoty svobody projevu. „Jsme nyní svědky nadvlády několika společností, které kontrolují informace a to, jak se tyto informace dostávají k lidem, upozorni l generální tajemník asociace Aidan White. A objevují se už i hlasy varující před tím, aby si celý internet mezi sebou nerozdělilo několik nejmocnějších firem, které by pak uživatelům diktovaly pravidla hry. Lze očekávat, že i sama AOL, která byla za patnáct let své existence jednou nahoře a jednou dole, bude ještě více pod lupou než v minulosti. Kritici budou mnohem pozorněji sledovat, zda se nedopustí podobných přehmatů v oblasti svobody projevu, jako například loni na podzim, kdy údajně doporučila jednomu svému zákazníku - homosexuálovi, aby ze svého osobního profilu odstranil pasáže týkající se jeho sexuálních aktivit.