Menu Zavřít

Zabijáci iPodu?

20. 4. 2005
Autor: Euro.cz

Noví konkurenti si berou na mušku šampiona

Sometimes wanna be your lover / Sometimes wanna be your friend (Někdy tě chci milovat / jindy být jen kamarád), Jasonovi Smikleovi tahle píseň pořád zněla v uších. Devatenáctiletý student prvního ročníku Temple University si písničku hip-hopového impresária Ludacrise brumlal ve sprše, při snídani i na cestě do posluchárny. Nedávno, když se ve Filadelfii teplota přehoupla přes 25 stupňů Celsia, si začal prozpěvovat slova této písně, když se svým kamarádem, který se právě rozešel s dívkou, odpočíval v areálu univerzity. Kamarád vytáhl svůj mobilní telefon LG, stiskl dvě tlačítka a melodie se hned linula vzduchem. „Přímo paráda,“ vzpomíná si Jason. Přál si jen, aby si tu písničku mohl na místě stáhnout do svého mobilu. „Bylo by bezva, kdybych si skladbu mohl pustit, kdykoli by se mi zachtělo,“ poznamenává.
Jasonovi se tohle přání možná brzy vyplní. Mobilní telefony, které rockují, jamují, duní a swingují, už jsou na cestě. Bezdrátoví operátoři na celé zeměkouli spolupracují s hudebními studii, výrobci telefonů a umělci, jako je Sean „P. Diddy“ Combs, a usilovně se snaží udělat z mobilního telefonu všude použitelný digitální jukebox. V čele jsou zahraniční operátoři, jako Vodafone a SK Telecom, za nimi spěchají bezdrátoví hráči v USA. BusinessWeek se dozvěděl, že se očekává, že firmy Verizon Wireless, Sprint a Cingular Wireless koncem letošního roku předvedou služby na stahování hudby přímo na bezdrátové telefony. „Máme obrovskou příležitost silně ovlivnit oblast hudby,“ domnívá se Dennis F. Strigl, generální ředitel společnosti Verizon Wireless.
Telekomunikační hráči si myslí, že s inovačními službami a elegantnějšími telefony budou moci zabrat pořádný kus trhu s digitální hudbou, který otevřela firma Apple Computer se svým kultovním iPodem. Tím se připravuje prostor pro bitvu mezi dvěma odvětvími. Na jedné straně stojí Apple a další technologičtí hráči soustředění v Silicon Valley, kteří mají za to, že hlavní úloha v budoucnosti hudby bude patřit počítači. Na druhé straně stojí telekomunikační společnosti od Finska až po Jižní Koreu a USA, podle nichž se centrem nově vznikajícího světa může stát mobilní telefon. „iPod je vynikající,“ tvrdí Frank Nuovo, hlavní projektant Nokie, největšího výrobce mobilních telefonů na světě, „nikdo však nemá veškerou moc ve svých rukou. Nic nebrání tomu, aby se mobilní telefon pustil do této oblasti.“
Telekomunikační firmy mají několik výhod, jimž Apple nemůže konkurovat. Předně čtvrtina světové populace už má mobilní telefon. To je 1,4 miliardy lidí ve srovnání s deseti miliony zatím prodaných iPodů. Většina majitelů mobilů platí každý měsíc telefonní účet, takže je hračkou připočítat poplatek za hudbu. Patrně nejdůležitější je to, že bezdrátová technologie by mohla umožňovat přístup k milionům skladeb kdykoli a kdekoli. „Člověk nemusí být génius, aby si představil telefon jako svůj přenosný stereo přehrávač, který bude mít u sebe pořád, ať půjde kamkoli,“ konstatuje Jordan Schur, spolupředseda firmy Geffen Records, která natáčí s umělci, jako je Snoop Dogg nebo skupina Garbage.
Společnost Apple může tuto hrozbu považovat za mírně nafouklou. Vždyť její elegantní iPod a snadno použitelné iTunes znamenaly takový průlom, že vyvolaly revoluci v hudbě. Pečlivě sestavené kombo nabízí spotřebitelům pohodlný způsob, jak kupovat písničky na internetu a nosit si s sebou každou skladbu. Firma Apple už zažila prudký nápor společností Dell, Sony či Microsoft a poměrně hravě ho odrazila. Dne 13. dubna ohlásila, že v prvních třech měsících letošního roku prodala 5,3 milionu iPodů, čímž si upevnila vůdčí postavení na trhu. „Strašně ho miluju,“ přiznává Michelle Clappová, sedmnáctiletá studentka z kalifornské Saratogy, která dostala iPod k Vánocům.
Společnost Apple se navíc poučila z minulosti. Asi před dvaceti lety přišla o čelnou pozici v oboru osobních počítačů, protože trvala na tom, že chce mít svou technologii zcela pod kontrolou. Ze svých chyb si ale vzala ponaučení a v současnosti je daleko pružnější. Svůj obchod s iTunes otevřela lidem, kteří používají počítače s operačním systémem Microsoftu, a partnerskou společnost Hewlett-Packard nechává distribuovat její vlastní verzi iPodu.
Ať je nebo není v ohrožení, firma Apple se také pokouší hrát nějakou roli při zavádění hudby do telefonů. Spolu s Motorolou vyvíjí iPod telefon, který tato dvojice začala nabízet bezdrátovým operátorům. Motorola prý očekává, že letos v létě začne tento telefon prodávat alespoň jeden provozovatel. Když se to vyplní, takový provozovatel nebude muset vytvářet svůj vlastní hudební obchod a místo toho bude posílat své zákazníky na adresu iTunes.
Spolupráce firmy Apple s bezdrátovými operátory však měla krušný začátek. Většina předních bezdrátových společností, mezi nimi Verizon Wireless a Sprint, je z prosazování iPod telefonu na rozpacích. To je vážná překážka, protože operátoři v podstatě kontrolují distribuci tím, že dotují telefony. Co je příčinou odporu? Operátoři chtějí, aby si zákazníci stahovali skladby vzduchem přímo do mobilů. Ovšem v případě iPod telefonu by si zákazníci stahovali skladby do PC a potom by je kopírovali do telefonu. „Je těžké chtít po lidech v jakémkoli oboru, aby podporovali něco, co je odstřihuje od potenciálních budoucích pramenů tržeb,“ tvrdí Graeme Ferguson, ředitel pro vývoj globálního obsahu ve firmě Vodafone Group, která je jedním z největších hráčů na světě v oboru bezdrátové technologie. Společnost Apple se k této záležitosti nechtěla pro Business Week vyjádřit.
Obě strany mají také velmi různé názory na to, jak by obchody s digitální hudbou měly fungovat. Očekává se, že Verizon, Sprint a Cingular si budou za bezdrátové stahování účtovat asi dva dolary, až své služby zavedou, neboli dvakrát víc než 99 centů za skladbu na iTunes. Domnívají se, že mohou účtovat příplatek za pohodlný přístup ke skladbám kdykoli, i když je velmi pravděpodobné, že zákazníci nebudou moci tyto skladby poslouchat jinde než ve svých telefonech, alespoň zpočátku. Dobře informovaný zdroj blízký firmě Apple tvrdí, že operátoři jsou prostě nerealističtí, když očekávají, že zákazníci budou za skladbu platit dva nebo tři dolary, zvláště s omezeními. „Když něco seženete za dolar, proč byste to měli kupovat za tři?“ uvádí zdroj. „Snad si nemyslí, že lidé jsou tak hloupí!“

Přijít si na své.

Nevzejde z toho jen bitva ostrých slov a loktů, ale také nové kolo inovací v digitální hudbě. Apple a další výrobci přehrávačů MP3 by mohli přístroje vybavit bezdrátovou technologií nebo pomoci vyvinout celou hromadu hudebních telefonů. Vzhledem k tomu, že stovky milionů mobilních přístrojů po celém světě přecházejí na hudbu, nastane exploze možností prodeje, distribuce a poslechu hudby. Dne 12. dubna firma Capitol Records ohlásila, že vydá velmi očekávaný nový singl rockové skupiny Coldplay jako vyzváněcí melodii nejprve pro zákazníky společnosti Cingular Wireless, a ne v rádiu. Společnost Virgin Mobile USA tvrdí, že zkoumá cesty, jak spojit bezdrátové stahování hudby se zpravodajskými klipy, písňovými texty, nebo dokonce i s videi od umělců. „Spousta lidí věnuje pozornost této nové hranici a tomu, jaký může mít potenciál,“ uvádí generální ředitel Virgin Mobilu Daniel H. Schulman.
Mezinárodní bezdrátoví operátoři dávají tušit, co je na okraji této hranice možné. Korejská společnost SK Telecom nabízí za pět dolarů měsíčně předplatné, které zákazníkům umožňuje, aby si do telefonu, PC nebo hudebního přehrávače stáhli jakoukoli ze 700 tisíc skladeb. Tím se předplatné stává daleko pohodlnějším než podobné služby v USA, protože korejští zákazníci mohou získat libovolnou píseň, jakou chtějí, kdykoli a kdekoli ji chtějí. Od listopadového startu podepsalo smlouvu 300 000 lidí. „Ještě nevyděláváme, ale uvědomujeme si, že z hudby můžou plynout velké zisky,“ konstatuje Shin Won Soo, který má v SK Telecomu na starosti hudební podnikání, jež by při počtu 800 tisíc abonentů mělo mít aktivní saldo. Tím vzniká možnost, že s hudebními telefony by spotřebitelé na celém světě mohli volit spíše úhradu měsíčního poplatku za všechnu novou hudbu, jakou budou chtít, než aby si kupovali jednotlivé nově vydávané kompaktní disky.
Američtí bezdrátoví operátoři nezpůsobí senzaci v hudbě ze dne na den. Jejich první nabídky jsou příliš drahé a nemotorné na to, aby vyvolaly silnou poptávku. Ovšem za rok či dva budou mít operátoři reálnou šanci umožnit celému davu, který používá formát MP3, aby si přišel na své. Telefonní společnosti urazily kus cesty při vylepšování svých nabídek, aby přilákaly hromadný trh. Verizon a jeho bratři tradičně předražovali takové služby jako široké pásmo, meziměstský styk, a dokonce i mobilní službu a později ceny snižovali. Stejný model se patrně uplatní také v případě hudby. Ředitel Strigl poznamenává: „Každému, kdo pochybuje o potenciálu Verizonu, bych řekl jen: Sledujte nás.“
Bezdrátové společnosti zatím při zřizování hudebních obchodů dost zaostávaly. Firma Apple celé roky zdokonalovala svou stránku iTunes a prodala už přes 300 milionů skladeb. Bezdrátové společnosti mohou ale mít jednu výhodu, a sice když budou cenově konkurovat iTunes. Protože každý měsíc už vystavují faktury mobilním zákazníkům, ti by nemuseli platit poplatky z kreditních karet Visa nebo MasterCard. Oproti iTunes není žádnou zvlášť velkou výhodou, když si zákazníci koupí album za 9,99 dolaru. Když si ovšem na iTunes koupí jednotlivé skladby za 99 centů, poplatky dosáhnou významné výše 17 až 20 centů. Výsledek: firmy Verizon, Cingular a Sprint by nakonec mohly snížit ceny na jeden dolar za skladbu a pořád ještě dosahovat většího zisku než Apple. „Modely podnikání se úplně změní,“ předvídá Richard S. Siber, generální ředitel poradenské firmy SiberConsulting, působící v oboru bezdrátových technologií.
Sečteno a podtrženo, firma Apple stojí patrně před dosud nejvážnější hrozbou svému dominantnímu postavení v oblasti digitální hudby. Je možné, že z trojice jejích přístrojů se to nejméně dotkne iPodu. Díky jednotce s pevným diskem o celkové kapacitě 60 gigabytů neboli patnácti tisíc skladeb je snem hudebních nadšenců a nevyrovná se mu žádný telefon. Přehrávače iPod mini a Shuffle jsou zranitelnější, protože kapacita jejich paměti se u telefonu dosáhne snadno. Někteří odborníci jsou přesvědčeni, že se mobilní telefony stanou hlavními přístroji pro poslech písní. „Nejde o to ,jestli‘, ale ,kdy‘,“ prohlašuje Scott Horn, vrchní ředitel společnosti Microsoft, která prodává software do telefonů a hudebních přehrávačů.
Proč telekomunikační hráči chtějí uzmout firmě Apple kus muziky právě teď? Technický pokrok v uchovávání a komprimaci dat, životnosti baterií a bezdrátových sítích usnadňuje příjem a ukládání velmi kvalitní hudby v telefonech. Korejská společnost Samsung Electronics právě přišla s telefonem s pevným diskem o kapacitě tří gigabytů, což stačí k uložení tisíce skladeb. Do dvou let by se mohl na trhu objevit telefon o kapacitě deseti gigabytů. A vypadá to, že budoucnost je bez hranic. Výzkumná firma Strategy Analytics odhaduje, že v roce 2008 bude polovina z 860 milionů prodaných mobilních telefonů schopna uchovávat a přehrávat písně, což je o osm procent víc než dnes.
Bezdrátoví operátoři poznali, jakým zlatým dolem může hudba být. Vyzvánění tóny, úryvky písní, které si můžete dát do telefonu, abyste si upravili zvonění podle přání, se staly obrovským hitem. Operátoři zákazníkům účtují od jednoho do tří dolarů za stažení několika taktů skladby a většina z toho jim zůstane. Příjmy z vyzváněcích tónů dosáhly 5,8 miliardy dolarů a očekává se, že v roce 2008 se vyšplhají na 9,4 miliardy dolarů. „Lidé žízní po hudbě,“ prohlašuje Combs. „Je to způsob jejich vyjádření a jejich osobnosti.“ Tento hip-hopový magnát se v současnosti zabývá rozběhnutím společnosti nabízející bezdrátové přehrávání hudby zacílené na mládež.
Rozmach vyzváněních tónů vedl k tomu, že gramofonové značky začaly nadšeně podporovat bezdrátové společnosti. „Operátoři jsou novým typem maloobchodníků s obrovským záběrem,“ uvádí Eric Nicoli, předseda EMI Group, jedné ze čtyř předních hudebních společností, „navíc mají konkurenční výhodu nad online službami, protože jejich zákazníci můžou provádět přes své telefony skutečně impulzivní nákupy.“ Díky úspěchu vyzváněních tónů operátoři začali s důvěrou posouvat digitální hudbu ještě dál. Američtí hráči se pouštějí do stahování celých skladeb, do služeb podobných rozhlasu spolu se stanicemi hrajícími hip-hop a indie rock a do mnoha dalších věcí. Nově založená firma Single Touch Interactive se sídlem v kalifornském městě Encinitas dokonce propaguje telefon Hilary Duffové nacpaný hudebními klipy této popové hvězdičky a tapetami s jejími portréty. „Stahování muziky do telefonů bude další ohromná věc,“ tvrdí zpěvačka, „myslím, že je to fakt paráda.“
Pracuje se na tom, aby to byla ještě větší paráda. Velká pozornost se věnuje například jednoduššímu způsobu přenášení skladeb z jednoho přístroje do jiného. První služby nabízející stahování uzamkly skladby do telefonu zčásti proto, že na rozdíl od internetových hudebních služeb zpočátku technologie neumožňovala, aby se zamezilo pouštění mnohonásobných kopií do sítí sdílejících soubory. Microsoft, společnost Loudeye specializující se na digitální média a Melodeo, nováček v oboru mobilní hudby, v současnosti vyvíjejí systémy, které jsou lépe chráněny před kopírováním, aby se nahrávky mohly snadno a bezpečně přenášet.
První iterace jsou hrubé. Nokia ve spolupráci se společnostmi Microsoft a Loudeye Corporation poskytuje operátorům technologii, aby mohli zákazníkům posílat dvě kopie jedné nahrávky. Jedna jde do telefonu a není možné s ní hýbat a druhá verze, chráněná proti kopírování, jde do počítače. Do konce roku Nokia skoncuje s tímto nemotorným provizoriem a zákazníci si budou moci za úplatu stahovat vzduchem skladby chráněné proti kopírování a volně je přenášet. Řešení Nokie použije operátor O2 Germany, součást britské společnosti O2, ve své bezdrátové nabídce hudby, kterou spustí letos v létě. Je možné, že ho převezme také Vodafone. „Tady vládnou zákazníci,“ tvrdí Graeme Ferguson z Vodafonu, „chtějí si s písněmi svobodně dělat, co se jim zachce.“
Také telekomunikační operátoři hledají cesty prodeje digitálních melodií. Ve Sprintu, který se ze všech operátorů zřejmě nejvíc vyzná v hudbě, vedoucí pracovníci mluví o mobilním telefonu, jako kdyby šlo o moderní jukebox. Podnik nabízí bezdrátovým zákazníkům Music Choice stejnou nonstop službu, jakou nabízejí operátoři satelitní a kabelové televize. Služba Sprintu umožňuje abonentovi, aby za 5,95 dolaru měsíčně poslouchal šest různých hudebních kanálů – rock, hip-hop, hudbu 70. a 80. let, současné hity a country. Zatím si zákazníci nemohou vybírat jednotlivé skladby. Ovšem Sprint pracuje na tom, že napodobí SK Telecom v tom, že nabídne uživatelům stovky tisíc skladeb. Uvažuje dokonce o vývoji kolíbky mobilního telefonu napojené na špičkové reproduktory k domácímu použití.
Tvůrčí myšlení u mobilních a hudebních společností vede ke způsobům, jak těžit také ze společenského kouzla hudby. Už dnes může dítě rozvalené na školním trávníku používat svůj telefon k tomu, aby si jeho kamarádi poslechli nejnovější skladbu skupiny Green Day. Po příchodu nové generace bezdrátové hudební technologie zvané superdistribuce by skladba mohla být v komprimované podobě poslána do telefonu kamaráda, který by si ji mohl jednou nebo dvakrát poslechnout nebo koupit přímo od provozovatele bezdrátové služby. „Jsou spousty vzrušujících věcí, které je možné dělat, a dát tak téhle činnosti společenský rozměr,“ podotýká profesor Hal R. Varian z Haasovy obchodní školy na Kalifornské univerzitě v Berkeley. „Gramofonové značky potřebují platformu, na níž by mohly víc experimentovat, a tu jim dává bezdrátová služba.“ Výrobci telefonů se zatím soustřeďují na to, aby jejich výrobky byly víc hudebně orientované. Pochybovači o mobilní hudbě tvrdí, že jenom blázni do techniky budou mít dost trpělivosti na to, aby projížděli seznam skladeb na těžkopádných klávesnicích a mrňavých obrazovkách většiny telefonů. „Dokud bude prvořadým účelem mobilního telefonu to, aby se s ním dobře telefonovalo, každý zábavní prvek bude trochu pokulhávat,“ konstatuje Jonathan Sasse, předseda firmy iRiver, předního výrobce přehrávačů MP3. Avšak společnosti od Motoroly až po hongkongského smluvního výrobce HTC se činí, aby se telefony daly snadno ovládat. Telefon SDA od HTC má zabudovaná malá tlačítka, jež uživateli umožňují hrát skladby, dočasně je zastavovat, rychle posouvat dopředu i zpátky. Nový telefonní Walkman firmy Sony Ericsson Mobile Communications a nový mobilní telefon E680i od Motoroly se honosí vestavěnými rozhlasovými FM přijímači a kabely, díky nimž je hračkou přenášet hudbu z PC do telefonu.
Kdo by si pomyslel, že se mobilní telefon vyvine tak, že se z telefonního přístroje velkého jako cihla stane kapesní jukebox! Začátkem dubna 1973 jeden výzkumník Motoroly s velkou slávou uskutečnil první ohlášený telefonát za použití ručního bezdrátového telefonu. Dnes Jason Smikle a jeho kamarádi můžou takovým telefonem nejen mluvit, ale taky tančit v rytmu melodií, které ve stereo kvalitě vyhrávají jejich drobné přístroje. Hudba v telefonu se stává plnoletou. Firma Apple by si měla dávat pozor.

Jak si vedou telefonní konkurenti iPodu IPOD
99 – 449 USD
+ Nejelegantnější přehrávač hudby na světě. Apple nabízí přístroje tří úrovní – iPod, mini a Shuffle, v nichž je možné uložit od 120 do patnácti tisíc skladeb.
- Tahle věcička nestahuje hudbu vzduchem, netelefonuje ani nefotografuje.

SAMSUNG SGH-1300 450 – 500 USD*
+ Jednotka s pevným diskem o kapacitě tří gigabytů, kde je možné uložit 1000 skladeb, navigace pomocí přetáčecího kolečka a kvalita zvuku jako u iPodu.
- Na klíčový trh USA se dostane nejdřív koncem roku, klávesnicová tlačítka jsou možná příliš přecpaná.

WALKMAN SONYERICSSON W800
300 USD
+ Módní design, kapacita nejméně na 250 skladeb, životnost baterie podobná jako u přehrávače iPod mini a ostrý fotoaparát s rozlišovací schopností dva megapixely.
- Nelze ho připojit k některým online hudebním obchodům, natož použít k bezdrátovému stahování hudby.

MOTOROLA E6801
400 – 600 USD*
+ Paměťová karta na uložení až 600 skladeb, reproduktory ve stereo kvalitě, poradí si s MP3 a populárními hudebními formáty souborů od Microsoftu a Real Networks.
- Nudný šedý design nemotorného tvaru a nekvalitní fotoaparát.

NOKIA 7710
500 – 600 USD*
+ Široká jasná barevná obrazovka, možnost ukládat různé druhy hudebních souborů, rozšiřitelná paměť na 300 skladeb.
- Nemá klávesnici, jen stylus. Riziko přilepení tváře k obrazovce při telefonování.

Písničky do mobilu Prodej stahování hudby na Síti ovládá Apple Computer, ale uplatnit svůj nárok v digitální hudbě se chystají bezdrátoví operátoři po celém světě. Jaká je jejich tajná zbraň? Mobilní telefony, z nichž se stávají přehrávače hudby. V roce 2008 bude přehrávat hudbu polovina z 860 milionů prodaných mobilů.

MÁNIE VYZVÁNĚCÍCH TÓNŮ Úryvky ze skladeb stojí od jednoho do tří dolarů a nahrazují vyzvánění, které slyšíte, když někdo volá. Stal se z nich zlatý důl. Očekává se, že tržby dosáhnou do roku 2008 částky 9,4 miliardy dolarů.

ZAHRADA OBEHNANÁ ZDÍ Evropské firmy Orange a Vodafone začaly loni prodávat celé skladby ke stažení za 2,80 dolaru. Prozatím není možné skladby přesouvat do jiného zařízení. Očekává se, že američtí provozovatelé zavedou podobné služby za trochu nižší ceny v srpnu.

POPUŠTĚNÁ UZDA STAHOVÁNÍ Bezdrátoví operátoři začínají zákazníkům umožňovat, aby si kupovali hudbu přes telefon a pak ji převáděli do jiných zařízení. Korejský SK Telecom si za stažení jedné skladby účtuje 50 centů. Firma O2 Germany plánuje zavést takovou službu koncem letošního roku.

HUDEBNÍ PROUD Sprint je jedním z hlavních provozovatelů v USA, který nabízí nepřetržitý hudební proud. Za pouhých 5,95 dolaru měsíčně si uživatelé vybírají ze šesti kanálů s naprogramovanou hudbou jako v rozhlase, od hitů z 80. let až po country. Noví podnikavci pracují na technologii, která by umožňovala poslouchat v mobilu také satelitní rozhlasové vysílání.

UNIVERZÁLNÍ JUKEBOX V listopadu zahájil korejský SK Telecom to, co by mohlo být budoucností hudby po telefonu. V ceně pěti dolarů měsíčně nabízí službu zvanou Melon, která umožňuje neomezené stahování z knihovny 700 tisíc skladeb. Na rozdíl od předplacených služeb v USA umožňuje Melon zákazníkům získat novou píseň bez PC. Díky tomu se mohou změnit pravidla hry: můžete získat, jakou skladbu chcete, kdykoli a kdekoli chcete – za 60 dolarů ročně.

EBF24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl, j.kasl@volny.cz

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).