Připravovat vojenská letadla L-159 na přelet do Afriky by bylo předčasné
Po letech hádek se českým firmám a armádě možná přece jen podaří prodat Nigérii cvičná letadla L-159 a získat navíc i kontrakt na opravu starších nigerijských letounů L-39. K uzavření kompromisní dohody přiměl znesvářené strany blížící se odchod současného prezidenta Oluseguna Obasanja z funkce a obavy z možné „protičeské“ politiky jeho nástupce. Minulý týden proto přijela do Prahy doladit detaily celé transakce delegace poradců nigerijské vlády. Je tu ale ještě jeden háček. Nigerijci chtějí současně s nákupem letadel vyřešit i svou starou pohledávku vůči společnosti Omnipol. Ten se však celé operace za aktuálních podmínek odmítá zúčastnit.
Kompromis zdrojem pohybu.
O možnost prodat Nigérii vyřazená, ale nepoužívaná armádní letadla L-159 bojují již několik let tři tuzemské firmy: Aero, Pamco a Škodaexport. Ministerstvo obrany ale až dosud nedalo žádné z nich oficiální pověření k jednání, takže de facto zatím nemají na prodej ani jediné letadlo. Přesto - nebo právě proto - se jejich vzájemné spory neustále zostřovaly.
Vše dospělo tak daleko, že generální ředitel Škodaexportu Jaroslav Hubáček obvinil českého velvyslance v Nigérii Alexandra Karycha z nadržování a protěžování konkurenčního Pamca. Do Škodaexportu se zase pustilo Aero. Jeho zástupci ho nařkli z toho, že jim v roce 2004 překazil slibnou zakázku na opravy letadel L-39 v Kazachstánu.
Loni v květnu se zdálo, že bitvu přece jen vyhraje Škodaexport. Paroubkova vláda ale nakonec návrh usnesení navrženého ministerstvem průmyslu a obchodu - Škodaexport se měl stát hlavním dodavatelem, ostatní firmy by fungovaly jako subdodavatelé - schválit nestihla.
Vzájemné šarvátky pokračovaly i po nástupu vlády Mirka Topolánka. Hrozilo, že rozjednaný obchod přeruší nebo zcela zlikvidují. Na sklonku loňského roku ale blížící se nigerijské volby přece jenom donutily všechny tři rivaly k dohodě o „rozdělení trhu“. „Ano, je to tak. Ustoupíme z pozice kontraktačního subjektu. Napříště jím bude rovnou Aero Vodochody,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel společnosti Pamco Pavel Vach. „Aeru budeme pomáhat na konzultační bázi, společně se Škodaexportem,“ dodal. „Když té příležitosti nevyužijeme, Nigerijci si to vyřeší jinak,“ tvrdí Vachův kolega z Pamca Petr Veselý.
Stejný názor má generál ve výslužbě Josef Dufek, který vede nigerijská jednání za Škodaexport. Na dotaz, zda považuje uzavřenou dohodu za výhru, nebo prohru, odpověděl stručnou textovou zprávou: „Kompromis je často zdrojem pohybu.“
S kompromisním modelem pro Nigérii souhlasí i nové vedení vodochodského Aera, které nedávno ovládla česko-slovenská finanční skupina Penta.
Pamco? Never ever!
Navíc se zdá, že dohoda o rozdělení trhu vyhovuje i Nigerijcům, kteří až donedávna nevěděli, s kým vlastně mají jednat. „V čem je problém? Vy ta letadla chcete prodat a my je chceme koupit. Jsou hotová, takže vám dáme peníze a můžeme si je odvézt. Cash and carry,“ řekl týdeníku EURO nigerijský velvyslanec pro Česko Nuhu Bajoga Audu. „Loni v listopadu jsem se vypravil za vaším premiérem a řekl mu, na co ještě čekáte. Jednal o tom i váš prezident Klaus během své nedávné návštěvy v Nigérii. A výsledkem byl kompromis, ty tři firmy se konečně daly dohromady,“ říká s uspokojením Audu.
Nigerijský velvyslanec teď čeká, až dostane od své vlády podrobný seznam zboží a služeb, o které bude mít jeho země zájem. „V dubnu u nás budou volby, někdy na konci května začne fungovat nová vláda. Takže nejpozději do té doby se musíme dohodnout,“ tvrdí rezolutně nigerijský ambasador.
Audu zatím nechce prozrazovat žádné detaily. Prohlásil ovšem, že on osobně se bude snažit přesvědčit svoji vládu, aby koupila „tolik českých letadel, kolik to jen bude možné“. Česká armáda má momentálně na skladě sedmačtyřicet přebytečných jednomístných L-159. Za jejich uskladnění platí čtyři miliony korun měsíčně.
Co ještě zbývá vyřešit? České ministerstvo obrany musí oficiálně pověřit Aero Vodochody prodejem nepotřebných armádních letadel L-159. Na vyhlašování regulérního výběrového řízení zřejmě nebude čas, s tím ale ministerstvo zjevně nebude mít problém. První náměstek Martin Barták totiž při nedávném jednání v Nigérii prohlásil, že „prime contractorem je Aero“. A Nigerijci to dal do zápisu, tvrdí bývalý šéf Aera Petr Klimeš.
Je tu ale ještě jeden problém. Aby Nigerijci na obchod kývli, musela by společnost Omnipol souhlasit s tím, že součástí balíčku bude i vypořádání dluhu 11,5 milionu dolarů z počátku 90. let. Omnipol původně souhlasil, že svůj závazek převede na Škodaexport. Teď, po uzavření kompromisní dohody, však už takové aranžmá odmítá. „Papír, co měl Škodaexport, už neplatí. A momentálně neuvažuji o tom, že bych něco takového vystavil Aeru,“ řekl týdeníku EURO spolumajitel Omnipolu Richard Háva. S převodem dluhu na stát by žádný problém neměl, ovšem Pamcu prý v žádném případě nepomůže. „Pamco? Never ever,“ uzavírá rezolutně Háva.