Menu Zavřít

ZAČAROVANÉ TELEVIZE

29. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Nova i Prima potřebují získat strategické partnery

Českým komerčním televizím stále chybí jeden z klíčových předpokladů pro úspěšné podnikání – nezpochybnitelná vlastnická struktura. Nic na tom nemění skutečnost, že dnešní majitelé Novy a Primy si jsou svou pozicí jisti, alespoň to tvrdí ve svých veřejných prohlášeních. Okolní svět totiž stále nemá zcela jasno. Postavení vlastníků Novy nepřestává napadat CME amerického podnikatele Ronalda Laudera, největší česká banka ČSOB zase usiluje o vyvedení Primy z impéria GES Holdingu (viz str. 24). Nova i Prima potřebují získat strategické partnery, kteří by jim pomohli s budoucími aktivitami. Šéf Novy Vladimír Železný hodlá vybudovat multimediální komplex a připravit se na satelitní digitální vysílání (EURO 28/2001). Ředitel Primy Martin Dvořák je fandou moderních telekomunikačních technologií. Přemýšlí o tom, že divákům nabídne služby z této oblasti. GES Holding uvádí, že pro vlastní televizní činnost strategického partnera nepotřebuje. Zároveň však dodává: Pro rozvoj v jiných segmentech mediálního trhu je strategický partner pro TV Prima jako menší televizi důležitý. Jenže soudní spory, které se kolem Novy i Primy vedou, nejsou pro velké zahraniční investory tím pravým lákadlem. Pouze mediální skupiny typu německé RTL, francouzské Vivendi či třeba americké AOL/Time Warner přitom mohou přinést potřebné know–how. Tito investoři budou opatrní i v případě, že by Ronald Lauder ani právníci ČSOB neměli velkou šanci uspět. Stoprocentní jistota tu není. Je tu ovšem další vada na kráse. Na obě komerční televize si stěžují aktéři českého mediálního trhu. Obávají se neprůhledného propojování Novy s Primou a nedokonalého konkurenčního prostředí. Mnoha reklamním agenturám vadí, že si komerční stanice snadno diktují ceny reklamy. Provozovatelé dalších televizí nemají proti „duopolu šanci. Jasné důkazy nezákonného propojování Novy a Primy však dosud nikdo nepřinesl, byť spolupráce mezi oběma televizemi v některých oblastech bezesporu existuje. Vychází z logiky poměru sil na českém trhu. Nova je díky divácké sledovanosti příliš silná na to, aby se jí někdo postavil čelem. Pro Primu může být někdy výhodnější nalézt s Novou společnou řeč. Na druhou stranu by pro Primu bylo sebevražedné, kdyby se silnějšímu soupeři zcela podřídila. To si majitelé Primy snad uvědomují. Pokud ze spolupráce různých televizí – včetně České televize či UPC – bude těžit divák, je vše v pořádku. Jestliže podobná součinnost překročí zákonný rámec férové soutěže, musí zasáhnout příslušné orgány. Pouhé obviňování nestačí, důkazy jsou zapotřebí. Ani Nova a Prima by však neměly celou záležitost zlehčovat. Jde o vážné pochybnosti, které škodí i jim. Nova a Prima využívají služeb stejné společnosti AQS pro nákup pořadů. Ve své programové nabídce Prima vytváří alternativu k Nově, nikoliv přímou konkurenci. Netají se tím. Nelze popřít, že z ekonomického hlediska má taková strategie opodstatnění. Zbraň silnějšího kalibru lze hledat v obvinění ČSOB, že na AQS byly převedeny některé činnosti zbankrotované servisní organizace Prima Plus. To už by mohl být projev porušování pravidel volné soutěže. Vedení Primy tvrzení banky popírá. Několik zdrojů z mediálního trhu týdeníku EURO sdělilo, že Nova a Prima spojují síly při lákání reklamy a společně útočí na Českou televizi. Tyto zprávy říkají, že komerční televize nabízejí slevu těm inzerentům, kteří úplně zapomenou na to, že veřejnoprávní obrazovka existuje. Zde opět stojí tvrzení proti tvrzení. Nova i Prima podobné informace popírají. Nikdo naopak nezpochybňuje, že Nova opravdu má silnou pozici při stanovování reklamních cen. Prima se jako slabší hráč přizpůsobuje, v čemž lze opět najít ekonomickou logiku. Reklamním agenturám by určitě mnohem více vyhovoval model známý z Maďarska, tedy trhu podobného svou velikostí i historií. V Maďarsku jsou dvě významné komerční televize se zahraničními majiteli – RTL a SBS. Ty si navzájem tvrdě konkurují, a to i v programové oblasti. Jejich souboj při lákání inzerentů tlačí reklamní ceny dolů. I maďarský model má ovšem své kritiky. „Obrovské poklesy cen vedly k uzavření menších kanálů, uvádí se ve studii mediální společnosti ARBO media. Ani zahraniční majitelé tedy nepřinesou dokonalou spásu. Pořádek si Češi musí udělat nejdříve sami.

  • Našli jste v článku chybu?