Firmy starého kontinentu se nedokázaly domluvit.
Vypadá to, že sen o sjednoceném evropském leteckém a zbrojním průmyslu, který by konkuroval silným americkým gigantům, se rozplývá. Jeden z důvodů je bližší spolupráce mezi americkou firmou Lockheed Martin a evropskou společností Aerospatiale Matra, která je součástí konsorcia Airbus. Obě tyto společnosti se před dvěma týdny dohodly na pařížském Aerosalonu v Le Bourget. Firmy se hodlají společně ucházet o tendry na výrobu nového strategického tankeru jak pro Královské letectvo Velké Británie, tak pro letectvo Spojených států. „Nechtěl bych dát Boeingu šanci vyhrát tendr na čtyři sta letadel, řekl britskému týdeníku Flight International prezident pro aeronautiku firmy Lockheed Martin Micky Blackwell.
Své záměry oznámily poté, co vedení největšího konkurenta, americké společnosti Raytheon, zveřejnilo dohodu přímo s konsorciem Airbus. Tento kontrakt se však omezuje pouze na vývoj již existujícího letounu A-310.
Vzápětí začaly kolovat spekulace jak o možném kapitálovém vstupu americké firmy do Airbusu, tak o transformaci evropského konsorcia na klasickou akciovku.
„Pokud začneme podnikat s Airbusem, tak to bude ve velkém, uvedl Micky Blackwell pro britský časopis Jane s Defence Weekly. Blackwell rovněž oznámil, že Lockheed by vstoupil do partnerství přímo, nebo přes firmy, se kterými spolupracuje.
Proč zrovna Airbus?
Dnes ve světě existují pouze dva konkurenceschopní výrobci velkých komerčních dopravních letadel - Airbus a americký gigant Boeing. V této oblasti se Lockheed již zhruba pětadvacet let neangažuje. Poslední vysokokapacitní komerční dopravní letoun, který firma prodávala, byl trojmotorový letoun L-1011 Tistar z roku 1970.
V sedmdesátých letech měl Lockheed na triku několik velkých skandálů v rámci prodeje svých letadel. Nejznámější z nich se stal v Japonsku, kdy vedení firmy uplatilo členy kabinetu, aby nakoupili letouny Tristar pro japonské státní aerolinie.
Nyní se Lockheed Martin chce alespoň částečně vrátit do hry. Důvod je jasný. Vojenské zakázky ochabují, a s tím i cena akcií, takže firma se musí více diverzifikovat. Minulý týden cena za jednu akcii Lockheedu klesla o dvě procenta na 35 dolarů. Největší pokles o patnáct procent však nastal poté, co generální ředitel společnosti Lockheed Martin Vance Coffman oznámil, že podnik hodlá v rámci restrukturalizace, která začala probíhat letos na jaře, propouštět zaměstnance.
Boj v budoucnosti.
Airbus a Boeing si v současné době konkurují při vývoji a výrobě nového dopravního letounu, jenž bude schopen přepravit více lidí než Boeing 747-400. Ten je dnes největším civilním dopravním letounem na světě. Airbu s vyvíjí dopravní letadlo s názvem A3XX, které bude schopno pojmout téměř tisíc pasažérů. Pokud se projekt povede, bude dvoupodlažní gigant kapacitně naprosto největší a předčí i plánovaný letoun Boeingu.
Pro Lockheed Martin není součinnost s evropskými firmami novinkou. Spolupracuje například řadu let s British Aerospace. Boeing nezůstává pozadu a kooperuje s evropskými společnostmi, které dodávají komponenty a díly pro jeho letouny a zbraňové systémy.
Poslední hřebík.
Naděje na společný evropský letecký a zbrojní průmysl asi definitivně uhasla při fúzi americko-německého DaimlerChrysler (Dasa) a španělského leteckého výrobce CASA.
Podle dohody, kterou obě firmy podepsaly, CASA získá něco mezi 11,5-13,5 procenta v nově vytvořené společnosti. Prezidenti zúčastněných firem oznámili, že konkrétní podíl CASA bude upřesněn během pár měsíců. Vedení státní holdingové společnosti Soc iedad Estatal de Participaciones Industriales (SEPI), která je současným vlastníkem společnosti CASA, sdělilo, že zhruba čtyřicet procent svých akcií vydají na evropské burzy pravděpodobně již příští rok.
Španělský ministr průmyslu Josep Piqué potvrdil, že nová společnost, která je zatím beze jména, začne fungovat od prvního července.
Po fúzi vznikne přední evropský letecký výrobce. Předpokládá se, že v budoucnosti bude umožněn vstup dalším evropským firmám, jako například Aerospatiale, British Aerospace, italské firmě Alenia a švédskému Saabu.
Piqué uvedl pro časopis Jane s Defence Weekly své důvody, proč byla vybrána Dasa jako partner: „Výběr (Dasa) chrání CASA na trhu a bere ohled na její specializaci. Dodal, že partnerství zachová pozici CASA v oblasti výroby vojenských dopravních letounů.
„Konsolidace evropského leteckého a zbrojního průmyslu není reálná, řekl prezident společnosti Dasa Rainer Ohler. „Skončil sen o vytváření European Aerospace and Defence Company (EADC), v blízkém až středním období nevidíme pro EADC nadě ji, ale nikdy bychom nebyli ochotni říct nikdy, dodal.