Byly založeny před bezmála 100 lety a díky středečnímu rozhodnutí Městského soudu v Praze se zdá, že by tato tradice mohla pokračovat i nadále. Ten totiž v rámci probíhajícího insolvenčního řízení zadlužených ČSA schválil návrh na reorganizaci, čímž firmě spadající do česko-čínské skupiny Smartwings poskytl čas a prostor pro kýženou záchranu. Vyplývá to ze soudního usnesení zveřejněného v insolvenčním rejstříku.
Že je reorganizace cestou, po které by se zkrachovalé aerolinky měly vydat, odsouhlasili na svém pondělním zasedání rovněž věřitelé společnosti. Dopravce jim aktuálně podle soudu dluží 821 milionů korun. Naprostou většinu z toho – konkrétně 728 milionů – představují nezajištěné pohledávky. Další část pohledávek bude ještě následně přezkoumána, neboť je ostatní věřitelé teprve přihlašují.
V insolvenčním návrhu, který na sebe podala samotná společnost, dokonce aerolinky uváděly, že jejich celkový dluh dosahuje 1,8 miliardy korun. Podle serveru E15 byla nicméně i tato suma značně podhodnocená, neboť další obří pohledku evidoval evropský výrobce letadel Airbus, který se po českém dopravci dožadoval dodatečných 17 miliard za objednané stroje A220 a A321XLR. Vedení ČSA, respektive Smartwings tehdy záležitost odmítlo komentovat s tím, že se jedná o obchodní tajemství.
Od dalšího roku opět v zisku?
Na vytvoření konkrétní podoby záchranného plánu má Smartwings 120 dní. Podle té předběžné, kterou s odkazem na poradenskou společnosti Deloitte popsal server Zdopravy.cz, zbude tradičnímu dopravci pouze jediné letadlo – Airbus A320 (OK-HEU), které navíc ani nevlastní, ale pouze provozuje.
Od roku 2022 by se nicméně měl letový park ČSA opět rozšířit. Vedení firmy počítá hned se šesticí letounů – dvěma francouzskými stroji ATR a čtyřmi Boeingy 737 nebo zmíněnými Airbusy. Všechna letadla si má pronajímat i s posádkami.
Půjde-li vše podle plánu, měla by se společnost právě již příští rok vrátit zpět do černých čísel. Akcionáři počítají s tím, že díky prestiži, kterou si značka ČSA ve světě v minulosti vydobyla, se jim podaří utržit na 4,5 miliardy korun a být opět v zisku. K přežití by společnosti měly pomoci taktéž peníze získané prodejem nevyužitých emisních povolenek ostatním aerolinkám. Ty mají ČSA zajistit dodatečných 191 milionů korun.
Přes dva měsíce na zemi
Do úpadku se firma založená v roce 1923 jako teprve pátý letecký dopravce na světě dostala letos v březnu poté, co na rozdíl od ostatních zahraničních aerolinek i mateřských Smartwings nedosáhla na žádnou státní pomoc. To vše navzdory faktu, že musela během loňského jara vinou koronavirové pandemie zrušit naprostou většinu letů a na více než dva měsíce uzemnit veškerá letadla.
Už v průběhu loňského roku, kdy ČSA prodělaly na půldruhé miliardy korun, propustily tři stovky vlastních zaměstnanců, aby během toho letošního úřadu práce oznámily, že v krajním případě se mohou zbavit i zbylých 430 lidí.
Miliardy pro Smartwings
Samotné Smartwings aktuálně čerpají od konsorcia čtyř bank (UniCredit Bank, Komerční banka, Československá obchodní banka i Česká spořitelna) dvoumiliardový úvěr, za který se stát po několika měsících otálení zaručil prostřednictvím své exportní pojišťovny EGAP do výše 80 procent.
Další finanční prostředky by dopravci měli dodat mimo jiné jeho většinoví čeští akcionáři, k nimž patří skupina Unimex Group podnikatelů Jiřího Šimáněho a Jaromíra Šmejkala a také EH Group generálního ředitele Smartwings Romana Vika. S přispěním čínského CITICu, jenž v tuzemských aerolinkách drží téměř poloviční podíl, vedení kvůli napjatým vztahům mezi oběma stranami počítat nemůže.
Vloni přepravila skupina Smartwings, a tedy i dceřiné ČSA, dohromady 1,8 milionu cestujících. To je o 81,5 procenta méně, než jakými čísly se mohla chlubit o pouhý rok dříve. Počet jejích letů se zastavil na hodnotě 13,5 tisíce (meziročně o 78,4 procenta méně).