Přední evropský výrobce videoher už prodejní hit nutně potřeboval
Desetiletého Nathaniela Denneta z pařížské školy Ecole de la Motte Picquet skandály velkých firem příliš nezajímají. Stejně tak je mu úplně jedno, že akcie největšího evropského výrobce videoher – firmy Infogrames Entertainment – od začátku března zvýšily svou hodnotu na trojnásobek. Mimo je pro něj i zpráva z 8. května, že Infogrames přebírá jméno průkopníka videoher, firmy Atari. Desetiletý francouzský garçon, ač milovník videoher, nikdy neslyšel o firmě Atari, jež byla na vrcholu slávy v osmdesátých letech. Ale při zmínce o hře Enter the Matrix 15. května se mu rozzáří oči. Nová videohra firmy Infogrames se začala prodávat 15. května, ale už před tímto datem zaznamenala rekord – obchody odebraly čtyři miliony kopií. “Miluji film Matrix,” říká Nathaniel, “a ta hra je fakt skvělá.”
Pro problematickou firmu z malebného Lyonu to zní jako rajská hudba. Firma Infogrames kdysi prožívala ještě hrůzostrašnější jízdy, než jaké mohli hráči vykouzlit v její oblíbené simulační hře Roller Coaster Tycoon (doslova Magnát horské dráhy). Společnost založili v roce 1983 francouzští podnikatelé Bruno Bonnell a Christophe Sapet, kteří do ní tehdy vložili deset tisíc dolarů. Infogrames se odlepila od země až po deseti letech, kdy se její akcie začaly veřejně obchodovat. Za dalších sedm let zvýšila svůj obrat třicetinásobně – na více než 510 milionů dolarů. Když akcie Infogrames v březnu 2000 dosáhly maxima, měla firma tržní hodnotu 4,1 miliardy dolarů. Charismatickému generálnímu řediteli Bonnellovi se začalo říkat “francouzský Bill Gates.”
Potom však sny nabraly opačný kurs. Bonnell se v letech 1999 až 2000 pustil do masivních akvizic, aby získal na vysoce konkurenčním trhu videoher větší podíl. Na nákupy konkurenčních amerických firem, jako GT Interactive, Hasbro Interactive a Accolade, věnoval více než 300 milionů dolarů. Prostřednictvím těchto transakcí se Infogrames dostala mezi tři největší hráče světa a ulovila renomované hry, jako je Scrabble, Dragonball Z a Freddie Fish – o právech na jméno Atari, zřejmě nejproslulejší značky videoher minulosti, ani nemluvě. Nicméně nákupní horečka a neustálé provozní ztráty způsobily firmě čistý dluh přes 550 milionů dolarů. Akcie Infogrames propadly o 98 procent a v září dosáhly minima 1,05 dolaru. Aby nezůstala pod vodou, musela společnost propustit 60 procent francouzských zaměstnanců.
Během bouřlivého období Bonnell stále pilně pracoval na hře, o níž přesvědčený, že zajistí obrat firmy k lepšímu. Jeho optimismus je asi oprávněný. Hra Enter the Matrix vyrazila na trh stejného dne jako filmové pokračování Matrix Reloaded společnosti Warner Bros. a fanoušci videoher o ní píšou nadšené recenze. Předběžné objednávky vynesly hru mezi deset největších bestsellerů všech dob. Akční hra běží na počítačích PC a většině herních konzol. Může se pochlubit bojovými uměními a speciálními zpomalenými efekty, jež přesně odpovídají filmové podobě.
Bude však jeden kasovní trhák stačit na odvrácení dalších finančních potíží? Podle odhadů společnosti Goldman, Sachs & Co zaznamená Infogrames za minulý fiskální rok (končící 30. června) čistou ztrátu 34 milionů dolarů – při výnosech jedné miliardy dolarů. Michael Pachter z makléřské společnosti Wedbush Morgan Securities v Los Angeles podotýká, že hra Enter the Matrix, která se prodává za padesát dolarů, nemůže dorovnat účetní rozvahu firmy, i kdyby prodej dosáhl rekordních deseti milionů kopií.
Bonnella to nevyvádí z míry. V minulém roce zredukoval režijní náklady, snížil dluh o 115 milionů dolarů a zrušil vývoj padesáti procent produktů. “Za poslední rok jsme se museli propracovat mnoha zapeklitými věcmi,” řekl čtyřiačtyřicetiletý generální ředitel při interview na obřím veletrhu v Hollywoodu, kde propagoval nejnovější produkty firmy. “V současné době jsme se stali mnohem globálnější společností.”
Zároveň s úspornými opatřeními zvýšil Bonnell investice do výzkumu a vývoje, sází totiž na vytváření prodejních hitů. Pumpuje miliony dolarů do nadějných projektů, jako je Enter the Matrix a také další hra, vázaná na film Terminátor 3, která přijde do kin 2. července. Infogrames je uznávaným průkopníkem 3D-efektů a nyní připravuje další novinku – bude začleňovat do her živé filmové pasáže. Celkové náklady na Enter the Matrix mohou dosáhnout 80 milionů dolarů – včetně ceny, kterou Infogrames zaplatila autorům hry a jejich mateřskému studiu Shiny Entertainment z Los Angeles. “Hodně riskujeme, ale může to přinést vyšší zisky,” upozorňuje Bonnell. Analytici se shodují v tom, že jde o moudrou cestu. Ale závěrečné slovo o osudu firmy Infogrames samozřejmě patří notoricky vybíravým a nepředvídatelným herním nadšencům, jako je malý Nathaniel Dennett.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com