O Avii se může rozhodnout do konce roku
Český výrobce lehkých užitkových vozů Avia by se mohl v dohledné době stát součástí největší světové automobilky General Motors (GM). Týdeník EURO má informace, že americký gigant by chtěl na rozdíl od dřívějšího záměru převzít pouze divizi osobních aut spolknout celé Daewoo Motor. Případná akvizice by tak zasáhla i letňanskou společnost. „General Motors zaslal věřitelům takzvaný Letter of Intent, ve kterém projevil vážný zájem o koupi Daewoo Motor jako celku, uvedl pro týdeník EURO zdroj blízký české firmě, který si nepřál být jmenován, protože jde o informaci důvěrnou. Světová jednička automobilového průmyslu zatím pouze oznámila, že musí nejprve detailně prozkoumat finanční situaci asijské společnosti. Obdobné prohlášení učinil minulý týden i další zájemce, italský Fiat. Stav korejské společnosti není nijak růžový. V září si převzetí na poslední chvíli rozmyslel Ford Motor. Mají to „za pár“ . Záměrem jihokorejských věřitelů celého Daewoo je prodat výrobce automobilů co nejrychleji, neboť mají v koncernu utopené dluhy blížící se osmdesáti miliardám dolarů. Daewoo Motor je navíc jednou z mála firem gigantického konglomerátu, o niž mají zahraniční investoři alespoň relativní zájem. Přitahuje je jedinečná pozice firmy na domácím trhu, na němž má drtivý podíl, a možnost využít Jižní Koreu jako základnu pro expanzi do Číny a do dalších pro automobilový průmysl perspektivních asijských zemí. Aktivity firmy v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a České republice je příliš nelákají. „Rozhodnutí o prodeji by mělo padnout do konce roku, domnívá se ředitel pro správu a personalistiku Daewoo Avia Lubomír Hejzlar. Nový vlastník české firmy zcela určitě vymění v managementu zástupce korejské společnosti, kteří sedí zejména v představenstvu a dozorčí radě. Rovněž budoucí osud českých manažerů není jistý. Nová Avie jako spása. Jistým ostrůvkem v moři nejistoty je pro největšího tuzemského producenta lehkých užitkových vozů dlouho očekávaný následovník stařičkého typu, model AD 100. V letňanském závodě doufají, že jim může pomoci pod novým majitelem přežít. Jejich šance nejsou veliké. „General Motors by získal ve středoevropském regionu výrobní základnu s moderní technologií, odhaduje jednu z mála výhod firmy ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek. V investicích do nového vozu a výrobní linky nalili Korejci přibližně čtyři miliardy korun, na jejichž návratnost mohou nyní zapomenout. GM na starém kontinentu žádná užitková auta neprodává ani nevyrábí. Česká společnost by mohla tuto mezeru alespoň ve střední Evropě zaplnit. Korejci v Daewoo Avia vlastní 50,2 procenta akcií. Podíl v letňanské firmě získali v roce 1995 spolu s rakouským Steyerem, který od partnerství před dvěma lety odstoupil. Očekávání, která doprovázela prodej Avie korejskému zájemci, se nesplnila. Podnik prožil několik hubených let poznamenaných hlubokými ztrátami. Vloni to bylo téměř jeden a půl miliardy korun. Letošní ztráta se očekává ve výši „pouhých 600 milionů. Asijskému koncernu se nepodařilo přijít s novým modelem, který původně sliboval do roku 1997. Ten se objeví na českém trhu teprve až nyní a management podniku do něj vkládá velké naděje. Ford Daewoo přecenil. GM nastoupil na pozice, které nedávno rychle vyklidil Ford Motor. Dvojka světového trhu nabídla za Daewoo Motor sedm miliard dolarů, ale svůj návrh za nevyjasněných okolností stáhla po vítězství v mezinárodní aukci, které se účastnily také GM, Fiat, DaimlerChrysler a Hyundai. Analytici nyní odhadují cenu společnosti maximálně na tři miliardy dolarů a poukazují přitom na skryté dluhy. Je pravděpodobné, že se nemýlí, jeden ze zakladatelů Daewoo Kim Woo Choong je totiž vyšetřován pro údajné zatajování skutečné výše závazků. Zpátečka Fordu nemohla pro Koreu přijít v horší okamžik. Země bojuje se špatnou pověstí v očích zahraničních investorů. Úspěšné dokončení restrukturalizace části bývalé pýchy hospodářství by ji pomohlo alespoň trochu vylepšit.