Komunikační platforma Viber, která má více než miliardu aktivních uživatelů, výrazně rozšiřuje své obchodní aktivity v Česku.
Viber má v úmyslu navázat partnerství s tvůrci obsahu, influencery a možnými inzerenty, kteří by si zaplatili reklamu ve formě vlastních virtuálních nálepek, tzv. stickers. Ty si mezi sebou uživatelé posílají místo textu.
Právě tyto komerční nálepky jsou jedním z hlavních prvků byznysmodelu Viberu, který sází na jejich lokalizaci. V Česku se takovým způsobem prezentuje například slovenský hudební festival Pohoda.
„Podle posledních výzkumů tráví lidé na svých mobilních zařízeních většinu času právě na komunikačních platformách. Naopak trávení času na sociálních sítích je na ústupu,“ řekl týdeníku Euro Atanas Raykov, ředitel Viberu pro rozvoj obchodu v zemích střední a východní Evropy.
Proto chce Viber i v Česku zhruba za měsíc spustit službu Viber Communities neboli velké skupinové chaty, které mohou zážitek ze sociálních sítí částečně nahrazovat. Správci takových skupin budou moci získat od Viberu podíl z reklamy.
11 věcí, které si budete chtít vymazat z Facebooku
Jeden z prvních skupinových chatů si u Viberu objednala televize Prima, která si vytvořila první zkušební „Community účet“ pro svůj pořad Štiky. Přes něj bude fanoušky informovat o novinkách.
Viber také chce nabídnout chatboty tuzemským korporacím, které by pomocí nich mohly na svých vlastních webových stránkách komunikovat se svými zákazníky. Firma také začala spolupracovat s pražským vývojářem sociálních her Gamee. Ten přímo v prostřední chatu zpřístupňuje asi 70 her.
„Lidé nás stále vnímají spíš jen jako telefonní nebo chatovou aplikaci, ale ne jako partnera pro byznys, marketing, komunikaci se zákazníky. To chceme v Česku změnit,“ uvedl Atanas Raykov.
Celosvětový souboj komunikačních platforem (údaje k prvnímu čtvrtletí 2018)
platforma | majitel | aktivních uživatelů za měsíc |
---|---|---|
1,5 miliardy | ||
Messenger | 1,3 miliardy | |
Viber | Rakuten | 1 miliarda |
Tencent | 1 miliarda | |
Skype | Microsoft | 300 milionů |
Line | Naver | 200 milionů |
Zdroj: data jednotlivých platforem
Viber do svého komunikačního prostředí umisťuje i reklamy prostřednictvím Googlu. „Do soukromých konverzací je ale nedáváme. Využíváme je hlavně v rámci takzvaných „postcall ads“ – sponzorovaných příspěvků, které se vám objeví na obrazovce spolu s informacemi o vašem hovoru, který právě skončil,“ upřesnil Raykov.
Viber je součástí japonského internetového gigantu Rakuten. Po Whatsappu a Messengeru (obě platformy z provenience Facebooku) je třetím největším komunikačním nástrojem na světě. Profiluje se svým zaměřením na zabezpečení dat, veškerou komunikaci šifruje. V Česku má 27% podíl na trhu uživatelů komunikačních platforem.
Dále čtěte: