Král maloobchodníků Philip Green možná nabídne 18 miliard dolarů a začne licitační válku
To hlavní v současné nabídce Markse & Spencera není zlevněné pletené zboží ani bavlněná prostěradla. K mání bude totiž samotný ctihodný britský maloobchod. Do role hlavního nápadníka se pasoval mocný britský král maloobchodníků Philip Green, který by chtěl sto dvacet let starý řetězec přeorganizovat. Za tuto možnost zřejmě hodlá zaplatit více než 18 miliard dolarů v akciích a hotovosti. To by znamenalo jeden z největších nákupů v historii britského retailu a jeden z největších letošních obchodů v Evropě.
I když nabídka zatím nebyla předložena – a představenstvo společnosti dalo najevo, že bude proti – investoři už svoje vyhráli. Cena akcií M&S vzrostla od 27. května, kdy Green svou nabídku ohlásil na veřejnosti, o 26 procent a akcie by mohly ještě růst, pokud propukne licitační boj. Zdá se, že zájem má spekulační společnost Kohlberg Kravis Roberts & Co. Mluvčí KKR v Londýně to odmítl komentovat. Sází se ovšem na vítězství Greena. “Zřejmě to získá Philip Green,” tvrdí Robert Gregory, maloobchodní analytik londýnské konzultační firmy M+M Planet Retail. “Rád by společnosti vrátil její původní slávu.”
Vzhledem k tomu, že Green disponuje dobrým týmem, bude konkurenční nabídka potřebovat značnou palebnou sílu. Green plánuje jednat s představenstvem M&S s podporou silného bankovního konsorcia zahrnujícího společnosti, jako jsou Merrill Lynch, Goldman Sachs, Royal Bank of Scotland, HBOS a Barclays Capital. Finančník nesdělil veřejnosti o plánované nabídce žádné detaily, ale zasvěcenci tvrdí, že hodlá zaplatit akciemi a že až miliarda půjde z jeho hotovosti. Současní akcionáři budou mít možnost udržet si menšinový podíl v nově kótované společnosti, která bude kontrolovat M&S.
Je jasné, v čem spočívá přitažlivost M&S. S 365 obchody po Velké Británii a díky světoznámé obchodní značce může těžit z nákupů spotřebitelů, které jsou silným hnacím motorem hospodářství. Avšak zatímco většina ostatních obchodních domů prosperuje, tržní podíl M&S klesl a příjmy stagnují. Zisky v roce ukončeném v březnu vzrostly jen o půl procenta na 1,4 miliardy dolarů, a to díky dvouprocentnímu zvýšení obratu na patnáct miliard. Další důvod, proč koupit Marks & Spencer: ještě nikdy ho nikdo nekoupil. Ten, komu se to podaří, se stane v oboru králem.
Analytici tvrdí, že problémy M&S spočívají hlavně v neúměrných cenách, nižší kvalitě a nenápadité nabídce produktů. “Marks & Spencer nedokázal předvídat trendy a kladl důraz spíše na kvantitu než na kvalitu,” říká Edward Whitefield, prezident maloobchodně konzultantské firmy Management Horizons Europe v Londýně. Bývalému předsedovi Lucu Vandeveldovi, který byl při svém nástupu vítán jako spasitel M&S, se nyní vyčítá, že nedokázal obnovit dobrý zvuk značky v oblasti dámského odívání. Mnoho bývalých zákazníků odlákaly levné řetězce, jako je Tesco nebo Asda Group, vlastněná skupinou Wal-Mart Stores.
Pokud Green společnost získá, zřejmě se bude snažit zvednout zisky vyšší efektivitou a lepším merchandisingem. O jeho schopnostech nikdo nepochybuje. Green začínal prodejem dovážených bot v Londýně a v současnosti vládne maloobchodnímu impériu v hodnotě pěti miliard dolarů, které tvoří 9,2 procenta britského oděvního trhu, jak uvádí londýnská konzultantská firma Verdict Research. Green je známý svým osobním přístupem: například sám vybírá kolekci dámských oděvů u společnosti Bhs, což je jeden z maloobchodů, které vlastní. “Čeho se Philip Green dotkne, to se promění ve zlato,” říká Henk Potts, kapitálový stratég londýnské společnosti Barclays Private Clients. “Má jedinečný cit pro to, co zákazníci chtějí kupovat.”
Představenstvo M&S však zatím Greenovy námluvy nevítá. V roce 1999 jeho pokus koupit společnost neuspěl, když M&S rozvířil hladinu zjištěním, že Greenova manželka nakoupila jejich akcie ještě předtím, než Green oznámil nabídku. Ačkoli regulační orgány převzetí schválily, nepříznivé reakce v tisku způsobily, že se Green rozhodl ustoupit.
Ve snaze zabránit Greenovi v nejnovějším pokusu o koupi společnost jmenovala generálním ředitelem Stuarta Rose, britského maloobchodního veterána, a ředitele Paula Mynerse prozatímním předsedou, aby provedli společnost změnami. Ti dva nahradili Vandevelda a generálního ředitele Rogera Holmese, kteří byli odvoláni jen pár dní po Greenově oznámení. Reorganizace představuje pokus, jak uklidnit akcionáře M&S, volající už měsíce po novém managementu. “Jmenování Rose znamená pro Greena problémy,” říká Paul Mumford, manažer fondů v londýnské společnosti Cavendish Asset Management, která vlastní akcie firmy. “Vrací to důvěru v M&S.”
Rose lidé vnímají jako ostříleného profesionála. Svou kariéru začal jako stážista v managementu M&S v roce 1972 a během sedmnácti let se stal obchodním ředitelem evropské divize. Potom zastával několik vysokých míst v oboru, než se v roce 2000 stal generálním ředitelem společnosti Arcadia Group, která vlastní řetězce obchodů s módním oblečením. Když byl u kormidla Arcadie, Rose přinutil Greena, aby zvýšil nabídku, za niž chtěl maloobchodník společnost předloni koupit. Rose je na rozdíl od Greena považován spíše za člověka vyznávajícího kontinuitu a stabilitu, než aby tvrdě ořezával náklady a staral se o každý detail.
”Nesmírně mazaný.”
Ačkoli Philip Green zatím neohlásil žádné konkrétní kroky, které by chtěl v M&S podniknout, u dříve převzatých společností dokázal rychle snížit náklady a zvýšit zisky. Když Green v roce 2000 koupil za 370 milionů dolarů společnost Bhs, dříve známou jako British Home Stores, prodávající domácí potřeby a oděvy, činily zisky řetězce 31 milionů dolarů. V loňském roce byl zisk Bhs před zdaněním šestinásobný – vyletěl na 187 milionů při obratu 1,6 miliardy. Green založil zotavení na přestavbě obchodních domů, příklonu k levným dodavatelům z Asie a pečlivém sledování prodeje tak, aby se mohl včas zbavit špatně prodejných komodit.
Předloni Green udeřil znovu a koupil britský maloobchodní řetězec Arcadia za 1,6 miliardy dolarů. Tato společnost, která vlastní řetězce obchodů s oděvy, jako jsou Topshop, Dorothy Perkins a Miss Selfridge, populární mezi mladými ženami, začala od Greenova příchodu prosperovat. Loni na podzim oznámila, že zisky za dvanáct měsíců ukončených k loňskému srpnu se více než zdvojnásobily na 418 milionů dolarů, a že příjmy vzrostly o 3,3 procenta na 3,3 miliardy dolarů. “Je neskutečně mazaný a je zajímavé s ním pracovat,” říká Bob Wigley, předseda firemního bankovnictví u společnosti Merrill Lynch Europe v Londýně.
Ani Green vždy nesází na vítězného koně. Jeho instinkt selhal v roce 1981 při pokusu uvést na trh džínsy ve spolupráci s herečkou Joan Collinsovou. Ale tehdy ještě za sebou neměl tolik úspěchů ani houf nejlepších bankéřů z Wall Street za zády. Tentokrát může být obchod uzavřen, než se otočíte.
Kdo je Philip Green? Podnikatel, který stojí za nabídkou k převzetí Marks & Spencer, zná maloobchod jako své boty
- Narozen 1952 v Croydonu, jižní Londýn.
- Vzdělání Školu opustil v šestnácti.
- První práce v maloobchodě Prodej dovážených bot.
- Současný záměr Převzít britský obchodní řetězec Marks & Spencer.
- Největší úspěch Koupě a oživení britských maloobchodních obrů Bhs v roce 2000 a Arcadia v roce 2002.
- Největší neúspěch V roce 1981 se pokusil spolu s herečkou Joan Collinsovou založit společnost nabízející džínsy.
- Sídlo Během pracovního týdne bydlí v londýnském hotelu, víkendy tráví v Monaku.
- Rodina Je čtrnáct let ženatý s Tinou. Dvě vlastní a dvě nevlastní děti.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jana Fantová, www.LangPal.com