Přednost má domácí před dovozem, malá farma před průmyslovým výrobcem
Když maminka dvouletého Matěje slyšela, jak po stále doporučovaném dietním kuřecím mase rostou malým dětem prsa, začala synovi kupovat biokuře. Zachutnalo i rodičům, a tak postupně z jídelníčku vyřadili běžné potraviny a nahradili je bio. Dnes má bio v misce už i jejich pes. Dvoukilogramový pytel granulí vyrobených z kuřat pocházejících z biochovu a z ekologického obilí přijde na 362 korun. Asi žádný pes by nepohrdl šťavnatým kuřecím s mořskou řasou z vaničky Wellness; 150 gramů delikatesy bohaté na vitaminy a minerály stojí 34 korun.
Ekologické krmení pro psy a kočky je k dostání v prodejně Biotop v centru Prahy od ledna letošního roku. Její majitelka Iva Buriánková je zájmem o „ekologické žrádlo“ mile překvapena. „Říkala jsem si, že když si u nás lidé kompletně nakupují jídlo, mohli by přivítat i doplnění sortimentu o krmivo pro domácí miláčky. Nemýlila jsem se,“ říká potěšeně. Domácnost, která se snaží zdravě stravovat a vyhledává výhradně potraviny s logem bio, není typickým vzorkem české populace. Ale ani žádným exotem.
Dovoz až domů
Mladá obchodnice, která je sama tou nejlepší reklamou na biopotraviny, nepozoruje, že by si její zákazníci v době ekonomického ochladnutí odpírali luxus živit se jídlem vyprodukovaným bez chemie a ze zvířat žijících v pohodovějších podmínkách, než jaké znají běžné krávy nebo prasata. „Nemohu si stěžovat. Zájem určitě nepoklesl,“ hodnotí Buriánková letošní obrat, ovšem čísla zásadně nezveřejňuje. Vedle maloobchodu zásobuje Biotop i některé pražské restaurace a po telefonických či e-mailových objednávkách zaváží rovněž domácnosti v hlavním městě. Oceňují to hlavně maminky s malými dětmi, které také tvoří nejpočetnější část zákaznické rodiny Biotopu. Ta se neustále rozrůstá o lidi, kteří se po potravinách s ekologickým puncem začnou pídit, až když mají zdravotní problémy.
Čínským biopotravinám, které se zákazníkům už jen z ekologického principu nepozdávají, se Iva Buriánková pokud možno vyhýbá. Vždycky to ale nejde. „Snažím se sehnat hlavně čerstvé bioprodukty z českých farem a nakupovat přímo, ne z velkoobchodů. Ale když v tuzemsku nikdo nedělá krůtí a kachní maso v biokvalitě, musím ho dovézt,“ vysvětluje. Podobně nesežene v celé republice kuřecí biošunku. Ještě donedávna byla prodejna odkázána na dovoz kuřecího masa z Itálie. „Teď už máme biokuřata od českého dodavatele, firmy Biopark, pravidelně v určitých dnech. Ale byla to cesta trnitá,“ povzdychne si.
Příplatek za život kuřete Kuře, které je v prodejně Biotop nejprodávanějším druhem masa, nestojí pět set korun, za kolik ho nabízí některá konkurence v metropoli, ale méně než polovinu. Někteří lidé tyto peníze rádi dají, i když by na první pohled totéž mohli pořídit i čtyřikrát levněji. „Je to úplně jiná chuť, když kuře v biochovu žije víc než dvakrát tak dlouho než běžné, které nezná výběh venku, jen stísněnou klec. O rozdílech v kvalitě krmení ani nemluvě. Za tak krátkou dobu nemůže normální kuře vyrůst jen z obilí,“ poznamenává Buriánková. Lituje, že tuzemské biovepřové je k dostání nahodile; vepřová biošunka domácí výroby zhruba jednou za měsíc. Přesto české výrobce chválí, že se probouzejí a reagují na poptávku. Stále lépe se to daří třeba u sezonní zeleniny, ale stále je co shánět. Momentálně dodavatele čerstvých ryb, o které chce majitelka bioobchodu obohatit nabídku masa. Tvaroh od Šourků, kozí sýry od Špatných, kozí jogurt od Dobrovolných, vepřové ze Sasova, mrkev z Deblína. Neboli značkové produkty od konkrétních farmářů ve značkové prodejně. Právě to je Biotop. Prodej biopotravin ale v Česku táhnou řetězce, stejně jako vítězí na plné čáře u tuctových potravin. Každý má na výběr: anonymní biotvaroh pod privátní značkou bůhví odkud nebo čerstvé mléko Amálka z mlékárny Lacrum, což je nedávná novinka, kterou prodavačky ve specializovaném biokrámku opěvují se zákazníky. S těmi, kteří u bio vědí, která bije.