Menu Zavřít

Začínal jsem na kšiltovkách

7. 8. 2006
Autor: Euro.cz

JOZEF SLOBODA, MÓDNÍ NÁVRHÁŘ: Návrhář Jozef Sloboda začínal tvorbou kšiltovek. Dnes má úspěšnou značku pánské módy pro každý den. Jozef Sloboda patří mezi několik málo českých návrhářů, kteří se zaměřují na trendovou módu. Od kšiltovek, které navrhoval na začátku 90.

JOZEF SLOBODA, MÓDNÍ NÁVRHÁŘ: Návrhář Jozef Sloboda začínal tvorbou kšiltovek. Dnes má úspěšnou značku pánské módy pro každý den.

 „Chvíli trvalo, než jsem zjistil, jak se obchod vede“, říká návrhář Sloboda.

Jozef Sloboda patří mezi několik málo českých návrhářů, kteří se zaměřují na trendovou módu. Od kšiltovek, které navrhoval na začátku 90. let, se vypracoval k vlastní značce pánské módy Jozef Sloboda Jeans (JSJ) a k ročnímu obratu v řádu milionů korun. Postupem času získala tato značka svou stálou klientelu.

Souběžně provozuje i ateliér Jozef Sloboda, v kterém se navrhují pánské i dámské oděvy na zakázku. Nové kolekce Sloboda pravidelně prezentuje na soutěži Muž roku. V letošním roce chce ale uspořádat i autorskou přehlídku.

CHCE TO CIT PRO PODNIKÁNÍ

Nestudoval oděvnictví, ale střední ekonomickou školu. Práce s textilem však byla jeho koníčkem, kterému věnoval prakticky všechen volný čas. Prvními „zákaznicemi“ byly sestry, následovali přátelé. Brzy bylo jasné, že návrhářství je to, čím se bude živit.

Na začátku Sloboda zjistil, že je těžké dostat se v tomto oboru k dobrému zaměstnání, protože skutečných návrhářských firem je v Česku poměrně málo. Rozhodl se tedy postavit na vlastní nohy.

„Když chcete založit vlastní módní značku, nejde jen o dokonalé zvládnutí oděvní výroby, to už je dnes naprostá samozřejmost. Musíte být schopen i podnikatelské úvahy. Musíte si umět spočítat, co chcete, a kolik je do toho potřeba vložit. Zároveň nelze přemýšlet jen o tom, co bude zítra, ale člověk musí mít jasnou strategii a vědět, co chce,“ říká Sloboda. Jeho podnikání začalo ateliérovou zakázkovou tvorbou. A to jak pro muže, tak pro ženy. Ve chvíli, kdy chtěl vytvořit vlastní originální kolekci, chyběla na trhu dostatečná nabídka trendového pánského oblečení, a proto se zaměřil právě na tuto oblast. Časem tak vznikla ucelená kolekce pro muže ve věku od 20 do 40 let, založená hlavně na originalitě.

MÓDA PRO KAŽDÝ DEN Třetím rokem má Sloboda prodejnu v pražské pasáži Černá růže na Příkopech. „Chvíli trvalo, než jsem zjistil, jak se takový obchod vede, protože prodávat oblečení v ateliéru je něco jiného než prodávat hotovou kolekci,“ vzpomíná Sloboda. V současné době hledá vhodný prostor pro další prodejnu, protože má pocit, že jeden obchod už jeho značce nestačí a je načase se posunout dál.

Ze začátku šil Sloboda plno věcí osobně. Dnes zaměstnává tři krejčové a větší série zadává firmám. Kolekce jsou limitovány počtem vyrobených kusů od jednoho modelu, a to v maximálním počtu 25 kusů. Ceny jsou nastaveny tak, aby byly přístupné „normálním“ lidem. Džíny stojí okolo čtyř tisíc korun, cena trika se pohybuje okolo dvanácti až patnácti set.

„Nemůžu si dovolit takovou tvorbu, kdy návrháři udělají přehlídku, aby to bylo co největší show, ale nikdo to pak nenosí. Já dělám oblečení pro každodenní nošení,“ říká Sloboda.

FIN25

PREFERUJÍ ZAHRANIČNÍ ZBOŽÍ

Co se týče tuzemského podnikatelského prostředí, Sloboda by uvítal zjednodušení celé administrativy spojené s podnikáním. „Je to ale i mentalita českého zákazníka, který většinou bez hlubšího důvodu preferuje zahraniční zboží, které považuje za lepší. Za tím se skrývá i to, že zahraniční firmy disponují většími prostředky, které mohou věnovat na podporu prodeje a propagace své značky,“ říká Sloboda.

 Jozef Sloboda se postupně vypracoval k vlastní značce.
  • Našli jste v článku chybu?