Česká rodinná firma připravuje akvizici v Německu
Textilní průmysl nepatří v Česku k nejdynamičtějším - většině podniků klesal v posledních dvou letech obrat, u některých až v desítkách procent. Pouze pět ze čtyřiceti největších domácích textilek dokázalo v tomto období obrat zvýšit nebo alespoň udržet. Jednou z nich je rodinná firma Grund Mladé Buky vyrábějící předložky do koupelen. Navíc za prodej pod vlastní značkou dostal Grund na letošní Stylu Zlaté ramínko. „Je to asi jediná česká textilka schopná vyvážet na Západ pod vlastní značkou,“ oceňuje manažer Asociace exportérů Petr Liška výsledky východočeské firmy, jejíž obrat loni dosáhl 325 milionů korun.
Z ložnice do dřevěnky.
Jiří F. Grund (55), absolvent Vysoké školy textilní a někdejší technolog státního podniku Texlen, se v roce1989 v časopise Domov dočetl, že na trhu chybí koupelnové předložky. Zjistil, že v podniku Bytex mají jeden rozbitý stroj pro jejich výrobu. „Stroj jsem spravil a postavil do ložnice. Tam jsme v létě 1990 začali s ženou a dětmi vyrábět,“ říká Grund. Tehdy ještě pracoval v Texlenu, a tak výrobou koupelnových předložek trávil odpoledne a víkendy. Také prodej výrobků zajišťoval ve volném čase - místo dovolené objížděl obchodníky. První velkou zakázku mu zadala Kotva. Poptávka postupně rostla - v roce 1990 prodali Grundovi předložky za 300 tisíc korun, o rok později za dva miliony, a v roce 1994 dokonce za dvanáct. Stroj přestěhovali do dřevěné chaloupky na zahradě a později následovala výstavba nového závodu.
V koutě u kontejnerů.
V roce 1995 Grund cítil, že český trh je obsazen, rozhodl se tedy expandovat do zahraničí. Vyrazil na výstavu bytového textilu ve Frankfurtu nad Mohanem – Heimtextil. „Tam jsme pochopili nebetyčný rozdíl mezi našimi předložkami a konkurencí. Němci měli designéry a skvělé materiály,“ vzpomíná. O rok později si přesto na frankfurtské výstavě objednal stánek jako první soukromý výrobce z východní Evropy v celé historii veletrhu. „Nezapomenu na posměšné pohledy zástupců konkurenčních firem. Navíc nám přidělili místo v rohu vedle toalety u kontejnerů.“ Po této zkušenosti strávil Grund celý rok zkvalitňováním produkce, najal designéry a na dalším ročníku již získal první velké zakázky. Dnes firma exportuje za více než 200 milionů korun do 32 zemí světa. Předložky se značkou Grund lze koupit v desítce západoevropských zásilkových obchodů jako jsou Quelle či Neckermann. Kromě Evropy, kde představuje hlavní těžiště Německo, firma vyváží i na Střední Východ.
Inovační maraton.
„Děláme vysokou kvalitu za střední až nižší cenu,“ tvrdí podnikatel, jehož firma nyní pro své zákazníky-obchodníky připravuje tři tisíce nových dezénů ročně. Z toho si vyberou asi pět set modelů, každý z nich má totiž svoje exkluzivní vzory. V tom se Grund odlišuje, největší výrobce předložek, německý Kleine Wolke, má pro celý svět jedinou kolekci.
Neustálé inovace jsou podle Grunda receptem i na čínskou konkurenci. „Musíte neustále obnovovat – modely, dezény, nápady, materiály, jinak vás sežerou. Masou vás převálcují, jsou totiž asi o třetinu levnější,“ konstatuje Grund, pro jehož designérské centrum pracuje osm návrhářek. Další konkurenční výhodou oproti asijským výrobcům jsou krátké dodací lhůty a schopnost expedovat malé dodávky. „Číňané dodávají v kontejnerech za několik týdnů, zatímco my během 48 hodin,“ říká.
Inovativnost Grund prokázal i v obchodě - firma vlastní celosvětový patent na systém uspořádání prodeje. „Cílem systému je, aby zákazník neodcházel, protože se v nabízeném sortimentu nevyzná. Chce-li koupit modrou předložku v určité velikosti, tak ji po několik krocích spolehlivě najde,“ tvrdí Grund. Systém navrhl na základě vlastní zkušenosti s nepřehledností prezentovaného sortimentu. Nové uspořádání údajně zvýšilo obrat v prodejnách až o 30 procent.
Chybí lidi.
Roční investice společnosti v průměrné výši 20 milionů korun směřují kromě inovací a logistiky především do technologie. V jednom ze svých dvou mladobuckých závodů má moderní linku za 35 milionů korun, která zastane práci padesáti šiček. Kvalifikovaných pracovníků má totiž Grund nečekaně nedostatek. Denně musí dokonce vozit padesát lidí z Polska, přestože si Grundovi zaměstnanci zřejmě nemají nač stěžovat. „Poskytujeme penzijní připojištění, třinácté a čtrnácté platy,“ vypočítává Grund. Vyplatí se to, neboť 80 procent lidí u firmy Grund pracuje více než pět let. „Padesát z nás dostalo dovolenou do Chorvatska, platí nám masáže, pořádá pravidelně setkání s vedením. Grund je férový a rovný člověk a já jsem pyšný, že s ním mohu dělat,“ tvrdí výrobní ředitel firmy Jiří Novotný.
Firma se již třikrát prosadila v hodnocení Českých 100, navíc Grundovi partneři oceňují akcent na sociální rozměr podnikání a na rodinný život. „Do firmy je zapojená celá rodina - Grundovo podnikání není cílem, ale prostředkem ke spokojenému rodinnému životu a umožňuje mu angažovat se ve veřejné sféře. Příkladem může být asi půlmilionový příspěvek na hřiště dětského domova ve Vrchlabí nebo vybudování golfového hřiště v Mladých Bucích s devíti jamkami za asi patnáct milionů korun,“ říká Petr Liška z Asociace exportérů.
Akvizice.
I přes úspěšnost na západních trzích spatřuje Grund budoucnost na Východě. „Otevíráme Rusko, rostou exporty do Pobaltí a na Ukrajinu.“ Odbyt podpořil na letošní moskevské výstavě i bývalý kosmonaut Remek. Při pronikání na ruský trh Grund zjistil, že německá konkurence byla v Rusku již dříve, ale dražší. „Tam, kde oni vyorali brázdu, tak my můžeme zasít,“ pochvaluje si.
Kromě expanze na další trhy počítá Grund se zvýšením tržeb i akvizicemi. „Jednáme s německým obchodníkem Batex disponujícím stejnojmennou zavedenou značkou,“ říká. Cenu transakce odhaduje na několik milionů euro. V případě jejího úspěšného završení by se obrat východočeské textilky zaokrouhlil na půl miliardy.