Zlevňujeme letenky do více než dvaceti evropských destinací, říká prezident ČSA
EURO: Vstupem do Evropské unie se změní podmínky pro vaše podnikání. Můžete říci nakolik jste připraveni?
TVRDÍK: Vstupem do EU se otevírá trh. Letecká přeprava byla hodně monopolní, založená na mezivládních smlouvách, které nám zaručovaly do jisté míry exkluzivní obsluhování některých trhů. Myslím, že o období po 1. květnu se dá hovořit jako o přechodu na tržní prostředí v letecké dopravě. Samozřejmě to platí o spojeních uvnitř EU. Za hranicemi unie platí stále režim dohod dvou zemí a z toho vyplývajících mandátů pro národní dopravce.
Ohodnotil bych míru změny podnikatelského prostředí na 65 procent ku 35. Téměř dvě třetiny našeho podnikání se budou odehrávat v liberalizovaném prostředí. Na linkách, kde jsme operovali jen spolu s druhým přepravcem, nyní budeme soupeřit minimálně s jedním, ale většinou spíše s několika dalšími přepravci. Hodně se to týká konkurence společností low cost, které s sebou ale přinášejí i novou klientelu a nejsou založeny jen na ubírání cestujících klasickým společnostem. Nové prostředí vyžaduje upravit ceny i další charakteristiky našeho produktu. A vyžaduje to i nový marketing. ČSA zahájily po šesti letech první velkou reklamní kampaň na domácím trhu, a i tím ukazují, že se o klientelu začínají prát. Musíme zvýšit standard pro byznys cestujícího, udržet standard v ekonomické třídě a na konkurenci low cost přepravců chceme aktivně reagovat i snížením ceny. Zlevňujeme letenky do více než dvaceti evropských destinací.
EURO: Co potom zvedne ziskovost společnosti?
TVRDÍK: Ambice významně zvýšit počet přepravených cestujících. ČSA nyní reagují na trendy trhu. Od podzimu prochází trh letecké přepravy oživením. Růst v Evropě se pohybuje od čtyř do sedmi procent. ČR a zejména Praha mají růst ještě mnohem rychlejší. Pozorujeme na ruzyňském letišti za posledních šest měsíců meziměsíční nárůst počtu cestujících až o třicet procent.
ČSA hodně pomáhá obchodní ředitel jménem Praha. Extrémní zájem o Prahu ve světě a jeho dopad do hospodaření ČSA je jednoznačný. Rostoucí poptávce vycházíme vstříc růstem naší přepravní kapacity o 23 procent. To je historicky největší růst flotily. Dosud společnost navyšovala průměrně počet letadel o tři ročně s tím, že obslužné a podpůrné činnosti nemají větší kapacitu. Nyní pořizujeme sedm letadel a zvažujeme osmé, které by mělo sloužit kromě zálohování dálkové flotily k dalšímu rozvoji pravidelné a charterové přepravy.
EURO: Budete propouštět?
TVRDÍK: Začaly vnitřní audity procesů a počtu zaměstnanců útvarů společnosti. Cílem v roce 2004 je kromě expanze a modernizace flotily vnitřní nákladová a organizační optimalizace firmy. Optimalizace provozních útvarů v návaznosti na změny v letovém řádu potom bude probíhat až do 1. dubna 2005.
Z prvních výsledků auditů vyplývá, že vnitřní rezervy ve výkonnosti jsou mezi deseti až dvaceti procenty. U režijních útvarů se snížení počtu zaměstnanců nevyhneme, u provozních útvarů vázaných na rozšíření letadlového parku se bude jednat o zpomalení tempa náboru. U létajícího personálu je vše jednodušší v tom, že se zde spojuje zájem manažerů i zaměstnanců létat co nejvíce. Byl jsem příjemně překvapen profesionalitou těchto našich zaměstnanců a jejich zájem více létat je zřejmý. Jistě i proto, že jejich práce je pro ně i koníčkem.
Bezpečnostní norma je devět set hodin ročně a ČSA se pohybují pod touto normou. Počítáme s tím, že tlak na růst mezd spojený se změnou hodnoty jejich práce na otevřeném trhu EU bude vysoký a snažíme se využít prostor v tom, že piloti i stevardi odlétají více hodin. A to sníží potřebu nabírat nové lidi na nově pořizovaná letadla.
EURO: Jaký je prostor pro vyšší využití personálu? TVRDÍK: Nejobjektivnější hodnocení je hodnocení Asociace evropských leteckých přepravců (AEA), kde se počítají hrubé i čisté nálety. Objektivně je ale nutno přiznat, že limitu devět set hodin nedosahuje žádná letecká společnost v AEA. To je strop, k němuž se všichni chtějí přiblížit, ale sotva se to někomu stoprocentně podaří. Ale zvýšit počet nalétaných hodin o deset až patnáct procent je ambice viceprezidenta letového úseku a je v souladu s představami pilotů i stevardů ČSA. Máme ale hranici optimalizace, pod níž bychom se neradi dostali. Musíme zvažovat, zda úsporou jednoho zaměstnance nepoškodíme náš produkt. Značku ČSA chceme profilovat jako značku zaměřenou na vysokou kvalitu služeb v první a ve druhé třídě. Chceme, aby byl vidět náš zájem o zákazníka od jeho prvního kontaktu se společností až po vyložení na koncovém letišti. Podle našich průzkumů patří k hlavním přednostem ČSA mimo jiné kvalita služeb na palubě a řadíme se z tohoto pohledu na přední místo v Evropě. Jestliže například počet stevardů na Boeingu 737 může oscilovat od tří do pěti, tak pro nás by snížení o jediného člověka mohlo znamenat vážné poškození našeho produktu.
EURO: Co považujete v tuto chvíli za nejdůležitější změnu, kterou je třeba udělat? TVRDÍK: Je to těžké takto zjednodušit. Musíme udržet vysokou úroveň bezpečnosti, snížit náklady, zvýšit pravidelnost přepravy a služby zákazníkům. Ale pokud byste se mne zeptal, co se mi nelíbí nejvíce, je to mzdová politika. To, že v současnosti jediný parametr v odměňování závislý na výsledku hospodaření je prodej v duty free na palubě u stevardů ČSA je pro mne nepřijatelné. Změnu na komplexní systém založený na osobní výkonnosti a podílu na prosperitě společnosti považuji za jeden z nejdůležitějších úkolů. Zaměstnanci ČSA v posledních letech jako kdyby ztratili víru v úspěch a nejsou na něm navíc nijak motivováni. Chci jim dát jak víru, tak motivaci.
EURO: Udělali jste něco pro zlepšení charterů?
TVRDÍK: Pokusili jsme se nastavit podmínky minimálně tak, jak je to u našich konkurentů. Zjednodušením systému řízení transformací do strategické obchodní jednotky, delegováním příslušných pravomocí, příchodem schopného manažera. Cílem bylo odstranit tu úsměvnou výhradu, kdy se říkalo, že Travel Servis nabídne kapacitu do dvou hodin, Fischer do dvou dnů a ČSA do dvou týdnů. Dnes jsme schopni reagovat v akceptovatelném čase s rozumnou nákladovou strukturou a jsme schopni sami vyhledávat na trhu příležitosti.
V příštím roce by mělo dojít k oddělení flotil, chystáme pořízení letadel šitých na míru klientům z charterového trhu, tedy cestovním kancelářím. Ve spolupráci s nimi také nastavujeme vybavení těchto letadel. Jenom v příštím roce by měla být na chartery nasazena dvě letadla nové generace. Konkurenceschopní chceme být nejen z hlediska nákladů na sedačku, ale i z hlediska doletu našich speciálů.