Německé dálnice jsou rok od roku nebezpečnější. Zejména v letních měsících přibývají zácpy, kamiony nemají kde parkovat a ohrožují noční řidiče. Kolem dopravních tepen navíc bují kriminalita. Organizované gangy kradou z kamionů zboží, případně celé vozy.
Bědování nad stavem německých dálnic patří v zemi automobilů k častému a oblíbenému tématu společenských diskuzí. Statistiky ale hovoří jasně. Chaos na dálnicích se zvyšuje.
Ukazuje to statistika německého autoklubu ADAC. Loni bylo po celém Německu každý den 1900 různých dopravních komplikací, které způsobují zácpy. Jejich celková délka dosáhla 1,4 milionu kilometrů a řidiči v nich stáli 420 tisíc hodin. To je meziroční nárůst o pětinu. Množství dopravních komplikací je každoročně nejhorší v srpnu a září, protože kvůli opravám je nejvíce dopravních omezení.
Všudypřítomné kamiony
K tomu se přidává doslova lavina kamionů, které Německem projíždějí. Řidiči musí dodržovat přestávky a často nemají místo na odstavných parkovištích, tak blokují v pracovní dny pomalé pruhy nebo stojí, kde se dá, a ohrožují plynulost dopravy.
Neosvětlený kamion nedávno způsobil u sjezdu na Chemnitz na dálnici A4 nehodu, při které zemřeli tře lidé. ADAC popisuje stav německých dálnic na mnoha místech jako katastrofální a volá po rychlém zvýšení počtu parkovacích míst.
Jejich výstavba ale nestačí kopírovat nárůst dopravy. Zatímco v roce 2013 chybělo 11 tisíc míst pro parkování kamionů, v roce 2025 to má být okolo 13 tisíc, přitom každoročně jich vznikne přes tisíc, vyplynulo z analýzy ministerstva dopravy. Nejhorší situace panuje v okolí velkých měst a konurbací, kde je riziko dopravní zácpy nejvyšší. Tahy východ západ a sever jih jsou nejpřetíženější.
Nebezpečné situace
Dálniční policie hovoří o masivních problémech na páteřních tazích. Například dálnice A3 je často neprůjezdná v Severním Porýní – Vestfálsku v úseku Oberhausen až Kolín.
„Stále tu dochází k nebezpečným situacím a nehodám. Naši policisté musí pravidelně vyjíždět a dohlížet na pořádek,“ uvedl pro Frankfurter Allgemeine Zeitung jeden z nich, Hans-Joachim Eggert.
Berlínská vláda slíbila, že během tohoto volebního období, jež končí v září, postaví šest tisíc nových parkovacích míst. Podle ministerstva plán bude splněn a do konce roku má být v Německu k dispozici 49 tisíc parkovacích míst pro nákladní automobily. Jen tento rok jejich výstavba přijde na 130 milionů eur (3,4 miliardy korun). Bohužel ani to nestačí, intenzita dopravy roste rychleji, než jsou plány pro výstavbu.
Kriminalita z východní Evropy
Aby toho nebylo málo, k dopravním problémům se připojuje kriminalita spojená s přepadáváním kamionů a krádežemi zboží. Tisíce krádeží ročně způsobují škody v řádu miliard eur. Často se jedná o vysoce organizované skupiny, které pocházejí zejména z východní Evropy, potvrdila policie a spolkový úřad pro nákladní dopravu.
Každý devátý případ v Evropě připadá na Německo, uvedla asociace Tapa, jež se zabývá ochranou majetku během transportu.
„Německo a Velká Británie jsou v Evropě vedoucí země ohledně krádeží v přepravě,“ řekl šéf asociace pro Evropu Thorsten Neumann. Jen v Německu je ročně odcizeno zboží v hodnotě 1,2 miliardy eur (31,3 miliardy korun), přitom dopad na dodavatelský řetězec je pětkrát až osmkrát vyšší, zdůraznil.
Kromě nákladu se kradou i pohonné hmoty nebo celý kamion. K tomu loni došlo v 1605 případech, což je v průměru více než čtyřikrát denně. Gangy operují na nezajištěných parkovištích a čerpacích stanicích podél dálnic nejčastěji v noci. Řidiči kamionů, pokud chtějí usnout, mají špunty v uších, takže si mnohdy krádeže ani nevšimnou, potvrzuje dálniční policie.
Dále čtěte: