Jednou to muselo přijít. Japonská firma Kyoritsu Seiyaku začala v lednu vyplácet svým zaměstnancům „rodinné přídavky“ na domácí mazlíčky. Společnost, jež vyrábí léky pro zvířata, chce Japonce upozornit, nakolik jsou jim psi, kočky, králíčci, ale třeba i morčata životními partnery. „Každý má právo zvíře vlastnit, ale má také povinnost se o něj do konce jeho žití starat,“ říká firemní mluvčí. Takže těm pracovníkům, kteří doma pečují o zvířátko, společnost vyplácí pravidelný příspěvek tisíc jenů měsíčně (asi 160 korun).
Ale to není všechno. Jiný světový podnik už hradí „pohřebné“ v případě mazlíčkova úmrtí. Není divu, dle institutu Harris Interactive považuje třeba většina Američanů svoje živočichy za plnoprávné členy domácnosti a 65 procent rodin jim kupuje i vánoční dárky. A komu se v Japonsku stýská po příteli, může si pejska, fretku či želvu alespoň půjčit. Hodinka vyjde na zhruba 230 korun. Jen v Tokiu existuje už 134 specializovaných „zoopůjčoven“.
Že se náklonnost k němým tvářím přesouvá i do firemního prostředí (a managementu), ukazuje příklad z USA. Časopis BusinessWeek uvedl, že některé korporace vysílají své manažery „na praxi“ do městských zoologických zahrad. Proboha proč, řeknete si. Při hřebelcování mul, zeber či velbloudů si prý pracovníci uvědomí spoustu věcí, a co víc, zlepší si „komunikační dovednosti“. Zřejmě s osly, možná i voly…
Je to podivný, ba pošahaný svět. V době, kdy nafintěná fenka Zlobilka zdědila po realitní magnátce Leoně Helmsleyové čtvrt miliardy korun (maltézáček má i svého šéfkuchaře!), již asi sotvakoho překvapí kočičí hotely nebo rakvičky pro papoušky. Šanci na lidskou lásku už ale dostává i někdejší havěť.
Hitem roku 2008 – jenž se v čínském kalendáři nese ve znamení Krysy – mají být hlodavci. Sháňku po potkanech odstartoval ve Francii a Velké Británii film Ratatouille s animovaným hrdinou krysákem Rémym. „Od chvíle, kdy přišel do kin, jsou krysy módním fenoménem,“ říká Gérald Moreau, jenž řídí francouzskou asociaci propagující obří myši coby mazlíčky. Na dračku šli hlavně potkani dumbo s odstátýma ušima – jeden za 50 eur. Ať už ale mají vaše děti doma přítulného pískomila či klasické morče, nějaká ta finanční injekce od zaměstnavatele by se jistě hodila. Tím spíše, že se od 1. ledna zvedla u krmiva sazba DPH z pěti na devět procent.