Český přístup k prestižní výstavě.
Po několikaletém nicnedělání se konečně Česká republika začala připravovat na Všeobecnou světovou výstavu EXPO 2000 v dolnosaském Hannoveru. Plýtvá se však penězi a prosazuje se netransparentní a nelogický postup.
Generální komisařka české účasti Hana Havlová zrušila výsledky veřejného výběrového řízení na scénář uspořádání našeho pavilonu (vyhrál Ladislav Kopecký) a bez tendru pověřila vypracováním nového scénáře Františka Skálu. „Veřejná soutěž zde není zákonem předepsána, přesvědčuje Havlová o legitimitě svého postupu. Přitom Kopecký jako vítěz soutěže na libreto a scénář dostal již zaplaceno. Teď honorář za stejnou práci zaplatí státní rozpočet ještě jednou.
Vítězství skla.
Kopeckého scénář vycházel ze skla jako základního výrazového prostředku. Dominantou měla být sklářská pec a skleněný Strom poznání. Celý scénář se poté stal součástí zadávací dokumentace pro všechny účastníky veřejné architektonické soutěže na pavilon. Z došlých 36 návrhů byla vybrána práce kolektivu D.U.M. architekti vedená Markem Chalupou. Záhy se však ukázalo, že Kopeckého scénář není s Chalupovým návrhem kompatibilní. Scénář vlastně limitoval tvar pavilonu do podoby vyššího válce, kdežto architekti navrhli nízký kvádr.
Proč byl vybrán ze tří tuctů architektonických návrhů ten, který nevyhovoval zadanému scénáři, nedokázala generální komisařka Havlová vysvětlit. Stejně jako proč se zcela nelogicky rozhodla, že někdo jiný zpracuje nový scénář. „Pan Kopecký sice deklaroval snahu hledat východisko ve sladění projektu a vnitřního ideového výrazu, ale zároveň si však položil podmínku, že se tak nemůže stát na úkor okleštění scénáře, stěžejních myšlenek a autorského záměru. A trvání na této podmínce se ukázalo jako limitující, řekla týdeníku EURO komisařka Havlová. Podle ní scénář navíc nebylo možno z technický důvodů uskutečnit: „Po konzultacích s technickou kanceláří německého organizátora se ukázala jako nerealizovatelná výstavba sklářské pece s permanentním provozem z důvodů požární ochrany i energetické náročnosti a Stromu poznání z hlediska přílišné hmotnosti. Kopecký však tyto technické bariéry zpochybňuje.
Čas jsou peníze.
Odhlédneme-li od drahých špásů komisařky s vítězným scénářem, lze jí dát v jednom za pravdu. Vlády České republiky přípravu na světovou výstavu v Hannoveru hrubě podcenily. „V květnu 1995 Klausova vláda v odpovědi na pozvání německého kancléře Helmuta Kohla dala politický příslib účasti České republiky na EXPO 2000. Potom se déle než dva roky vůbec nic nedělo a až v prosinci 1997, chvíli před svým pádem, přijal kabinet usnesení, kterým účast schválil. „Kancelář generálního komisaře byla zřízena až koncem května loňského roku a investiční prostředky nemáme dosud schváleny, demonstruje Havlová vládní podcenění české reprezentace.
Koncem února roku 2000 bude na hannoverském výstavišti definitivní stavební uzávěra.
Světové výstavy jsou tradičně velmi prestižní záležitosti. Začaly v roce 1851 v londýnském Hyde Parku pod názvem Great Exhibition of the Works of all Nations a dosud jich proběhlo jednašedesát. Na EXPO 2000 se očekává účast 172 zemí, čtyřiceti milionů návštěvníků a třiceti tisíc akreditovaných novinářů. Lze si tedy dobře představit, na jakou ostudu si Česká republika zadělává, pokud její pavilon a celá prezentace nebudou bezvadné.