Obracejí se k ženám, aby zjistili, jak vyrobit ideální vůz pro všechny
Škvařící se guma, řvoucí motory, olej a benzin. Auta jsou záležitostí chlapů, co? Automobilový průmysl si to určitě myslí. Reklamy většinou zdůrazňují spíš velké, rychlé modely, obvykle řízené mužem, vedle něhož v lepším případě žena sedí. Příjemné detaily, jako jsou ergonomická sedadla, zůstávají stranou. Není proto překvapením, že komunita návrhářů, vývojářů a výrobců vozů zůstává pánským klubem.
Ženy na druhé straně pultu však mnohem výrazněji ovlivňují prodej vozů. Podle studií automobilového průmyslu asi dvě třetiny vozů kupují ženy a ovlivňují osmdesát procent celého obratu. Právě tento rozpor se Volvo pokouší překlenout koncepcí vozu, uvedeného 2. března na ženevském autosalonu. Tvar dvoudveřového hatchbacku je výrazně ovlivněn pohledem něžného pohlaví a vznikal pod vedením výhradně ženského týmu. Návrh a vytvoření výsledného předváděcího modelu YCC (Your Concept Car) stály kolem tří milionů dolarů. Vůz přitom oplývá mnoha designovými nápady, které v Ženevě přitahovaly nadšené davy lidí. „Zjistili jsme, že když splníme požadavky žen, předčíme je i u většiny mužů,“ poznamenává Hans-Olov Olsson, prezident a generální ředitel Volvo Cars, divize společnosti Ford Motor.
Není jisté, zda YCC vůbec někdy pronikne na trh. Automobilový průmysl používá vývojové studie jako testovací prostor pro novinky v oblasti techniky a designu a ověřuje si na nich reakce veřejnosti. Volvo YCC, plné nejmodernějších vymožeností, by bylo drahé: firma odhaduje, že cestovní verze by stála kolem šedesáti pěti tisíc dolarů a konkurovala by luxusním kupé automobilek, jako jsou Audi a Mercedes.
Přesto by koncept YCC mohl vyvolat dostatečný zájem na to, aby začal křižovat silnice. Křídlové dveře ve tvaru M slouží nejen pro pohodlí a snadný přístup, ale také eleganci designu. Tlačítko na přívěsku ke klíči probouzí YCC k životu, nadzdvihne celý vůz o několik centimetrů, aby přivítal řidiče, a zároveň horní část dveří hydraulicky zvedne a práh – dolní část dveří – zasune pod auto. Díky tomu je nastupování a vystupování neuvěřitelně pohodlné a snadné.
Automatický přístup je úmyslný a důsledný. Místo většinou špinavé, nesnadno se otevírající zátky nádrže nabízí YCC technologii vypůjčenou od závodních vozů: když se uvnitř vozu stiskne tlačítko paliva, otočí se kulový ventil vně vozu a otevře otvor pro čerpání pohonných hmot. To platí i pro kapalinu do ostřikovačů. Plechové díly karoserie jsou kromě toho nenáročné na údržbu.
Chytré parkování
Ženy z tvůrčího týmu Volva se nehodlaly vzdát výkonu, ale požadovaly jej v čistší a účinnější formě. Proto je YCC osazen pětiválcovým zážehovým motorem o výkonu 215 koňských sil, s emisemi blížícími se nule, který se vypíná, když není vůz v pohybu a pak se okamžitě rozběhne s pomocí elektromotoru. YCC je vybaven šikovným pomocníkem pro parkování. Když auto zastaví vedle prázdného místa, senzory potvrdí, že je opravdu dost velké. A potom, zatímco řidič ovládá plynový a brzdový pedál, systém sám naviguje vůz na určené místo.
V kabině se návrhářský tým zaměřil na ergonomii a styling. „Ovládání vozu bývá nesnadné zvláště pro ženy,“ vysvětluje Jennifer Stockburgerová, inženýrka testující automobily pro Consumer Reports, jež zkoumala ergonomii vozů až do devátého měsíce svého těhotenství. Zejména pro menší ženy může být „natahování se k těžkým dveřím, aby je mohly zavřít, nebo nastavování pedálů, obtížné,“ dodává Stockburgerová. Pro přizpůsobení kabiny řidičům tým YCC vyvinul a potom nechal patentovat systém ergovize. V prodejně tělo řidiče nasnímá laserový skener. Volvo pak propočítá optimální umístění bezpečnostních pásů, pedálů, opěrek hlavy, volantu a sedadla. Každý řidič získá vůz automaticky upravený na míru.
Ať už se nakonec YCC bude vyrábět či nikoli, něco z jeho designových inovací se nejspíš objeví v některém z budoucích modelů Volva. A není pochyb o tom, že spousta ortodoxních milovníků motorů přitom ženské triky ocení.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc
BusinessWeek
Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com