Menu Zavřít

Žádný Azimut, natož Chlapci a chlapi

Autor: Euro

Armáda by měla slavit. Nový televizní projekt Provedu! Přijímač se povedl na výbornou.

Ve středu 12. dubna večer začne Česká televize vysílat nový dokumentární seriál Provedu! Přijímač. Po mnohaleté diskuzi o tom, jestli a jak vrátit vojenská témata na veřejnoprávní obrazovku, jde o první skutečný pokus.

Když se o projektu začalo diskutovat, nápad vyvolával spíše úsměv, v horším případě ironické poznámky. I mladší generace je totiž kvůli nesmyslným reprízám normalizačních seriálů zpracovaná propagandistickým dílem Chlapci a chlapi, ti starší se zase dodnes smějí při vzpomínce na reportáže pořadu Azimut, kde exhibovaly „zelené mozky“ lidové armády.

Autor námětu Pepe Rafaj a režisérské duo Markéta Ekrt Válková & Benjamin Tuček tak měli docela složitou pozici. Dostat se dovnitř armády – přesněji tedy do vyškovské výcvikové akademie –, stát se její součástí a přitom si zachovat odstup a čistou hlavu. A na druhé straně zase obstát před kritikou, že obraz armády, pokřivený právě komunistickými tvůrci, záměrně vylepšují.

A tohle všechno se sedmidílnému dokumentárnímu seriálu povedlo. Téma je jednoduché. Vše se odehrává v průběhu tříměsíčního základního výcviku, kterým musí projít každý, kdo se chce stát profesionálním vojákem. Hlavními „hrdiny“ je několik rekrutů, žen i mužů.


Čtěte předchozí Olověné vesty:

Ženský paradox ministra Stropnického

Dvouprocentní menšina

Jak to česká armáda dělá, že je tak skvělá?

Stropnický koupil auto na obrázku. Za 94 milionů

Vstávej, zaspali jsme!

Česko-izraelská veselohra se švédskými kulisami


Díky nim divák zjistí, co člověk během přijímače zažije a že nejhorší možná je, když vás velitelé bez zdůvodnění vyřadí a pošlou domů. V takových momentech silně rezonuje, jakou změnou si české ozbrojené síly v posledních letech prošly a že pro mnoho lidí už představuje služba v armádě čest a sen.

Z vyjádření generálního štábu je jasné, že sedmidílný docusoap bere jako nástroj, jak pomoct náboru a armádu před veřejností zatraktivnit. I když se tvůrci nad touhle otázkou ošívají a rozhodně odmítají o projektu mluvit jako o „reklamě na vojsko“, tak trochu mimochodem se jim to povedlo. Seriál bude mít ve výsledku větší efekt než padesát vojenských přehlídek nebo leteckých dnů.

bitcoin_skoleni

Provedu! Přijímač ukázal jednu důležitou věc. Že pokud si k sobě armáda pustí někoho s pokorou a zároveň jej nenutí točit jen to pěkné a nezakazuje vojákům mluvit otevřeně, z velitelů se rázem stávají osobnosti, kterých si divák váží a jejichž autorita sálá daleko za zdi základny. A že to mají v hlavách dobře srovnané.

Autoři prohlásili, že v budoucnu by rádi natočili další sérii. Tentokrát už přímo na základnách mezi profesionálními vojáky. Pro Českou televizi je prý ovšem důležité, jakou sledovanost bude mít Provedu! Přijímač. První veřejné projekce ukázaly, že zapínat ČT2 ve středu ve 22.00 by následujících sedm týdnů mohlo hodně lidí. Ti starší uvidí, jak se změnil základní výcvik a celá armáda, mladí zase můžou pochopit, co jejich vrstevníky táhne do uniformy.


  • Našli jste v článku chybu?