Majoritním vlastníkem kavárenské sítě se stal koncern Cimex
Cizinci z „teplých krajů“, kteří se usadí v Praze, si většinou stěžují na chladnější podnebí, než na jaké byli dosud zvyklí. Jednou z mála výjimek je izraelský podnikatel David Mizrahi, který v Česku před více než třemi lety založil společnost New Emporio, jež provozuje síť kaváren Café Emporio. Ten si zimu pochvaluje. „Mám sice rád teplo a moře, ale pouze o dovolené. V místě, kde žiji, mi vyhovuje více zima. Navíc v zemích, v nichž je tepleji, nepijí lidé tolik kávy jako v zemích s chladnějším podnebím,“ vysvětluje Mizrahi. Řetězec kaváren, který nyní soustřeďuje čtrnáct poboček, by chtěl v budoucnu rozšířit i do zahraničí. Proto se dohodl na odprodeji majoritní části firmy finančnímu partnerovi - koncernu Cimex.
Nejdříve školení.
David Mizrahi působil v Česku nejprve jako distributor značkové kávy. „Poznal jsem, jak je těžké připravit kvalitní kávu a zároveň jak je těžké to naučit majitele kaváren,“ tvrdí Mizrahi. Proto se prý rozhodl založit vlastní síť kaváren. „Pro mě je důležité, aby kvalita prodávané kávy byla špičková. Žádný nový barman u nás nemůže připravovat kávu, aniž by před tím prošel školením,“ tvrdí Mizrahi.
Důraz klade také na vzhled kaváren. „Chtěl jsem, aby měly všechny kavárny skvělý design, aby zákazníky vždy něčím překvapily,“ říká Izraelec. První spolupráce s architektem nevyšla. „Nepracoval podle mých požadavků,“ vysvětluje. Proto začal spolupracovat s architektonickým studiem Mimolimit Báry Škorpilové. S tou - jak tvrdí - našel společnou řeč.
Většina kaváren Café Emporio je umístěna v nákupních centrech. „Na to, kde otevřít kavárny, mám asi správný nos. Jinak to neumím vysvětlit,“ tvrdí Mizrahi. Kromě pražských obchodních center jsou pobočky Emporio také v Brně, Ostravě, Olomouci a Znojmě. Další se nyní otevírají v Karlových Varech a v Liberci. Celkový počet Emporio kaváren v Česku by se měl v budoucnu pohybovat mezi dvaceti až pětadvaceti. „Některými ulicemi v hlavním městě prochází mnoho turistů, proto v nich mohou fungovat i dvě kavárny. Věřím, že se najde dostatek zákazníků,“ domnívá se Mizrahi.
Čtyři zájemci.
Další expanzi řetězce by měla podpořit také smlouva s koncernem Cimex, který se stal majoritním vlastníkem podílu společnosti New Emporio. „Společníka jsem hledal více než rok. Potřeboval jsme někoho, kdo zajistí další rozvoj. Spolupráci s bankou považuji za komplikovanou, proto jsem zvolil finančního partnera,“ vysvětluje Mizrahi. V tendru vybíral ze čtyř zájemců. Nechce zveřejnit, kolik za odprodej majoritního podílu získal. Kupní cenu nechtěli upřesnit ani zástupci Cimexu. „Získali jsme sedmdesátiprocentní podíl a na základě podepsaných dohod mezi kupujícím a prodávajícím více sdělit nemohu,“ uvedla Monika Marečková, finanční ředitelka Cimexu. „Věříme tomuto konceptu a chceme ho dále rozvíjet. Jsme na začátku, máme velké plány,“ říká izraelský podnikatel, jehož cílem je expandovat i do dalších zemí, do Slovenska, Rumunska, Řecka a pravděpodobně i do Spojených států. O čase expanze zatím hovořit nechce. „Mohu jen slíbit, že to bude brzy,“ tvrdí Mizrahi. Do koncernu Cimex spadá také síť hotelů Orea Hotels. Záměrem Cimexu je, aby kavárny Emporio byly všude tam, kde již Orea Hotels finguje, a také naopak. „Náklady na expanzi kdekoli v zahraničí jsou poměrně vysoké a vždy je lepší, když se o ně může dělit více subjektů, které spolu dokáží koexistovat, a přitom si nekonkurovat, což je právě případ Orea Hotels a Emporia,“ vysvětluje Marečková.
Z dvaceti na padesát.
Vedení Cimexu odhadovalo před akvizicí, že dokáže ročně investovat do nových kaváren kolem dvaceti milionů korun tak, aby se vložená investice vyplatila a rychle se vrátila. Tyto plány budou ale zřejmě překročeny. „Již dnes máme na stole investice do nových kaváren za padesát milionů korun a v podstatě všechny nabízené prostory jsou zajímavé a lukrativní. Pokud představenstvo a dozorčí rada schválí vyšší rozpočet na investice, a já bych to velmi podporovala, bude naše nová akvizice nejrychleji se rozvíjející společností koncernu Cimex,“ upřesňuje Marečková. Vytváření sítě kaváren není pro Cimex zcela novým projektem. Původním plánem bylo založení vlastního řetězce. V loňském roce byla otevřena pilotní kavárna sítě Coffee Shop Artesa v Praze 6-Dejvicích. Celkový počet kaváren měl během pěti let po celé České republice i v zahraničí přesáhnout stovku. „Jsme si vědomi, že rozjíždět nové podnikání je nesmírně náročné, potřebujete kromě nápadu také investice a v neposlední řadě pro věc zapálené lidi. Na druhé straně je dnes řada menších podnikatelů, kteří svoji firmu někam dostali, něco vybudovali a dnes přemýšlí, co dál. My jsme připraveni jejich společnost, či jen její část, odkoupit a v ideálním případě jim ponechat takový podíl akcií, který je bude motivovat, aby měli chuť s námi pokračovat ve spolupráci. A právě takovýto koncept aplikujeme i ve společnosti New Emporio,“ vysvětluje Marečková, proč dal Cimex přednost koupi již zavedeného řetězce kaváren před vybudováním vlastního. Nový majitel řetězce tvrdí, že se koncept Emporia nemá přibližovat pojetí zřejmě nejznámější sítě kaváren na světě, americkému Starbucks. „Koncept Starbucks je určitě geniální, ve Spojených státech velmi ziskový a kromě toho naučil Američany pít relativně slušnou kávu. Soudím, že příčinou, proč není až tak úspěšný v Evropě, je skutečnost, že tady se káva pije jinak. Nekupujeme si kávu v kelímku na cestu do auta, ale kupujeme si příjemný pocit, možnost relaxovat. Kavárny jsou místem setkání, prvních rande i pracovních schůzek,“ říká Marečková. „I nám by se samozřejmě velmi líbilo mít stejný počet kaváren jako Starbucks, ale chceme především umožnit hostům kávu si užít, to znamená poskytnout výbornou kávu ve velmi moderním a kultivovaném prostředí,“ dodává.