Menu Zavřít

Žádný strach, letí pro vás superman. NATO otestovalo tryskový batoh při cvičné záchranné misi

14. 1. 2022
Autor: Gravity Industries
  • Záchranáři NATO během vojenského cvičení ve slovinských horách otestovali tryskový batoh značky Gravity Industries. Létající přístroj v obtížně dostupných lokalitách šetří při první pomoci tolik cenné minuty

  • Jetpacky vyrábí britský vynálezce Richard Browning, který je držitelem světového rekordu jako nejrychleji letící člověk v tělem ovládaném zařízení

  • Záchranné složky jsou raketovými obleky nadšené, o levnou záležitost se však nejedná – jeden kompletní tryskový pohon vyjde na 8,5 milionu korun


Jako superhrdina. Tak vypadal záchranář, který s jetpackem na zádech speciálního obleku vyletěl na útes ve snaze otestovat, zda má smysl, aby si horská služba v těžce přístupné oblasti nakoupila létací stroje jako součást svého vybavení. To se stalo v roce 2020. Posléze se ukázalo, že tryskové vesty se hodí i v armádě. Stejný vynález totiž použily jednotky britské námořní pěchoty během cvičné operace, v rámci které trénovaly obsazení nepřátelského plavidla.

Nedávno byl proudový oblek dokonce součástí experimentální simulace NATO Mountain Warfare Rescue, prověřující vojenské, pátrací a záchranné schopnosti armádních jednotek. Testovací pilot si vysoko ve slovinských horách připevnil na záda jetpack značky Gravity Industries, odstartoval, hladce a rychle vystoupal podél turistické trasy na kopec a doručil čekající skupině svých kolegů balík krevní plasmy. Tak se medikům podařilo včas zachránit ,zraněného‘ vojáka, kterého předtím naoko vyprostili z hluboké rokle.

Superhrdina se dvěma kufry

Létající oblek je poháněn pěti motory s plynovou turbínou, které dohromady vytváří tah 318 liber, jak píše SingularityHub. Na jednu nádrž pak pilot doletí do vzdálenosti 4,8 kilometrů rychlostí 80,5 kilometru v hodině. Člověk se takto může podle webu New Atlas dostat až do výšky tří a půl kilometru.

Nejnovější typ tryskové vesty je navržen speciálně pro ozbrojené síly – ostatně sám zakladatel společnosti Gravity Industries Richard Browning byl dříve mariňákem. Vyrábět jetpacky začal vlastně pro zábavu. Poprvé se vznesl do vzduchu před pěti lety a dlouho to pro něj znamenalo jen splnění klukovského snu, osobní výzvu a víkendový program pro děti, s jejichž drony na obloze závodil. Přidělával si trysky na záda, ruce a nohy a překonával vlastní hranice.

Další vesmírní turisté či Starship na orbitu. Soukromý sektor bude svoji pozici v oblasti kosmonautiky upevňovat i letos
Přečtěte si také:

Další vesmírní turisté či Starship na orbitu. Soukromý sektor bude svoji pozici v oblasti kosmonautiky upevňovat i letos

V roce 2019 pokořil světové prvenství a nechal se zapsat do Guinessovy knihy rekordů jako člověk, který letěl s raketovým batohem nejrychleji ze všech. Tento výkon předvedl veřejně v zábavním parku Brighton Palace Pier. Krátce potom se začal výrobou létacích obleků živit. Vesty se okamžitě staly hitem, a tak s nimi objel 105 akcí ve 31 státech, což mu vydělalo 100 tisíc dolarů (2,1 milionu korun), které investoval do vývoje ještě dokonalejšího batohu.

„Vyšlo to přímo zázračně,“ komentuje Browning. „Veškeré vybavení nacpu do dvou kufrů a můžu s ním cestovat kamkoli po světě. Za dvacet minut si trysky odnesu na hotel, natankuju u benzínky trochu paliva a můžu letět. Je to bláznivé a neplánoval jsem to. Design jetpacku prostě takhle vyšel,“ dodává. Pak ale začal hledat praktičtější a společensky prospěšnější využití svého vynálezu.

Když jde o život, každá vteřina je drahá

Při záchranných akcích, jako bylo cvičení NATO, pilot s tryskami sice nemůže nahradit klasický záchranářský personál, ale pomáhá šetřit tolik cenné minuty. Jeho úkolem je totiž najít zraněné co nejrychleji a okamžitě jim poskytnout první pomoc. Také může na těžko přístupná místa bleskově donést lékařské vybavení, jako to udělal voják při experimentu Severoatlantické aliance. Je však třeba si pamatovat, že příliš těžký náklad raketový pohon značně zpomaluje.

Další nevýhodou je, že jetpacky jako takové rozhodně nejsou žádnou levnou záležitostí. Vloni jedna základní sada trysek vyšla na zhruba 400 tisíc dolarů (8,5 milionu korun). Browning však tvrdí, že navzdory ceně spočívá hlavní přednost batohu v tom, jak jednoduše se ovládá. „Připomíná to jízdu na kole nebo lyžování. Prostě pomyslíte na to, co chcete udělat, a vaše tělo to intuitivně zařídí,“ řekl webu Digital Trends. „Měli jsme tu lidi, kterým to začalo jít po čtyřech nebo pěti pokusech, přičemž pokaždé letěli asi minutu a půl,“ doplnil.

Piloti versus řidiči

Zatímco se první vojáci se svými raketovými batohy teprve učí zacházet, v Gravity Industries už čile vymýšlí, k čemu dalšímu by ještě mohly posloužit. Inspirací jim přitom může být třeba televize. Vloni na jaře nechali moderátoři pořadu Top Gear svého pilota závodit s vozem Porsche v těžkém terénu. A ačkoliv tento experiment k rozvoji lidstva nijak zásadně nepřispěl, šlo prý podle všech zúčastněných o náramnou zábavu. A tu budou přirozeně chtít okusit i ostatní.

České hologramy ohromují na Expu i v Egyptském muzeu. Vývoj je pro mě zábava, říká zakladatel UGO! Media
Přečtěte si také:

České hologramy ohromují na Expu i v Egyptském muzeu. Vývoj je pro mě zábava, říká zakladatel UGO! Media

Zájemci o raketové vesty z řad civilistů se už ptají, zda si budou moci let vyzkoušet v simulátoru, jestli je možné si půjčit vestu na trénink, nebo dokonce si objednat vlastní na míru vytvořený jetpack. Všechny tyto zážitky uskutečnit lze, samozřejmě za odpovídající cenu. Batoh si smí na jeden den zapůjčit návštěvníci Los Angeles a pod dohledem si zalétat v ohraničeném prostoru. Nedávno to zkusil třeba známý dobrodruh Bear Grylls. Než ale budeme tryskové letce potkávat na ulici, nejspíš ještě zabere nějaký čas - už proto, že obleky jsou hlučné, v nešikovných rukou potenciálně nebezpečné a páchnou. „Totéž se ale kdysi říkalo o autech. V porovnání s koněm byla hrozná. A podívejte se, kde jsme teď,“ směje se Browning.

FIN25

Faktem je, že kdyby jetpack zachránil v horách krk alespoň jednomu člověku, bude jeho hodnota k nezaplacení. Dokonce i britská záchranná služba Great North Air Ambulance Service, která vyjíždí k 1500 případům ročně, popsala pro The Sun vynález jedním slovem jako „úžasný".

  • Našli jste v článku chybu?