Lepší je učit se v lyžařské škole individuálně nebo v opravdu malé skupince V dnešní době je na trhu velké množství lyžařských škol, vyznat se v jejich nabídce a vybrat si ty nejlepší může být někdy dosti velký problém. Neexistuje žádný univerzální klíč, jenž by za všech okolností usnadňoval výběr.
Lepší je učit se v lyžařské škole individuálně nebo v opravdu malé skupince
V dnešní době je na trhu velké množství lyžařských škol, vyznat se v jejich nabídce a vybrat si ty nejlepší může být někdy dosti velký problém.
Neexistuje žádný univerzální klíč, jenž by za všech okolností usnadňoval výběr. Přesto je možné vyslovit několik rad, jenž by se možnému zájemci o služby lyžařské školy mohly hodit.
Vybírejte si lyžařskou školu adekvátní ke svým požadavkům.
Na horách bývá pravidlem, že největší tržby mají lyžařské školy, stojící nejblíže u silnice, mající největší transparenty nebo popřípadě reklamu v blízkosti vleku, na němž se nejvíce lyžuje. Velikost reklamy ještě nevypovídá o kvalitách a možnostech školy. Když si vybíráte lyžařskou školu na delší spolupráci, orientujte se především podle možností, které škola nabízí. Každá lyžařská škola má odlišné technické vybavení a možnosti, jež úzce ovlivňují kvalitu a organizování výuky. Lidé se dnes často orientují podle cenové nabídky, konkurence je však většinou natolik veliká, že rozdíly mezi jednotlivými nabídkami jsou minimální.
Vhodný svah
Dobrým prostředkem k posouzení možností školy je svah, na němž probíhá výuka konkrétní školy. Prudkost svahu, jeho šířka a bezpečnost jsou parametry, které zásadně ovlivňují kvalitu vlastního procesu učení. Není nic horšího, než když se draze zaplacená výuka odehrává na nevyhovujícím svahu s klesáním černé sjezdovky. Neméně nepříjemné i nebezpečné je učit se alpskému lyžování na sjezdovce přeplněné jinými lyžaři. Pro naučení se správné technice zatáčení je potřeba využít celé šířky většinou úzkých sjezdovek, což se na velmi frekventovaných úsecích může stát kamenem úrazu. Především z těchto důvodů mají některé opravdu dobré lyžařské školy v nájmu své vlastní lyžařské svahy, popřípadě jejich části. Na nich se potom větší část výuky odehrává v relativním klidu a bezpečí. Především pro děti je tato možnost ideální a není jediný důvod, proč této možnosti nevyužít. V zahraničí jsou již téměř samozřejmostí různé lyžařské školky, jež poskytují široké možnosti vyřádění se nejen dětem, ale i dospělým. Slalom, skoky, jízda v boulích a různých terénních nerovnostech je pro každého lyžaře velice přínosná.
Přednost na vleku
Pokud možnosti lyžařské školy zaujaly a líbí se i prostředí, je třeba se zeptat, zda organizátoři spolupracují s některým lyžařským vlekem - mohou tak během výuky zajistit přednostní jízdy. Dříve bylo běžné, že ke každé lyžařské škole patřil její vlek, na nějž během výuky měl každý klient dané lyžařské školy přednostní právo jízdy. Výuka tak probíhala pravidelně a bez větších přestávek vyvolaných čekáním na místo na vleku. Instruktor měl tak dost prostoru a počet jízd byl dostatečný. Od tohoto trendu je dnes z mnoha důvodů ustupováno. Majitelé vleků ruší i přes dohody lyžařským školám možnosti přednostního lyžování především z důvodů častých a hlasitých protestů ostatních privátních lyžařů. To se však podepisuje negativně na kvalitě výuky a prožitku z vlastního lyžování. Výjimkou nejsou ani případy, kdy si klient najal na dvě hodiny instruktora lyžování z některé ze škol, aby pak většinu výuky prostál v nikdy nekončící frontě.
Promyslete si své požadavky
Má-li lyžař začátečník pohnutky jiné, než si jen na chvíli vyzkoušet, jaké to je stát na lyžích, je dobré rezervovat si služby lyžařské školy na delší dobu a v pravidelném čase. Podle individuálních požadavků a dispozic je ideální výuka v trvání dvou až tří hodin denně. Instruktor přitom musí pamatovat na to, že rozhodujícím faktorem pro stanovení denní zátěže výcvikem je stáří klienta a jeho fyzická kondice. Pro děti předškolního věku se může dvouhodinová intenzívní výuka stát nekonečná a přehnaně náročná. Naopak pro dospělého je uvedená doba téměř nezbytná. Vyplní-li lyžař-učedník zbytek dne samostatným ježděním na svahu, dají se za týden lyžařského pobytu udělat pravé zázraky. Naučit se lyžovat však v žádném případě není možné za dvě dvouhodinové lekce lyžování.
Ve skupině se leccos ztratí
Stejná obecná pravidla platí i při výcviku ve skupině. Jde hlavně o počet lyžařů na jednoho instruktora. Je-li cílem výcviku pouhé pobavení a trocha lyžování, pak jsou skupiny v množství sedmi a více klientů na jednoho instruktora v pořádku. I když je fakt, že chudák instruktor pak většinou ani nestačí všechny frekventanty na konci lekce posbírat ze svahu. Jsou-li ale s lyžováním poněkud vážnější úmysly, pak jeden instruktor na jednoho, maximálně na dva klienty je pro obě zainteresované strany přímo ideální poměr.
Naučit se zastavit nestačí
Je smutnou skutečností, že v našich současných poměrech a podmínkách se lyžaři domnívají, že pokud umějí bezpečně zastavit, nebo dokonce zatáčet, nemají již v lyžařské škole co dělat. To je dost zásadní omyl! Právě ve chvíli, kdy je lyžař již schopen samostatně zatáčet a zastavit, ale ještě nemá vypěstovaný žádný styl, je nejvýhodnější najmout si na několik lekcí instruktora. Ten vidí lyžařovy problémy z venku, může je patřičně posoudit a v pravou chvíli zabránit osvojení si zlozvyků, které se pak při alpském lyžování jen velmi těžko odbourávají. I po této stránce máme ve srovnání se zahraničím co dohánět. Tam má zdokonalování se s pomocí lyžařské školy, i ze strany pokročilých lyžařů, daleko větší tradici.