Mezinárodní agentura pro energii (IEA) věří, že trh s elektromobily bude v nadcházejících letech vzkvétat. Dokazuje to i její nejnovější zpráva, podle níž se prodej elektrických vozů letos zvýší o více než pětinu a dosáhne zhruba 17 milionů kusů. Už v loňském roce přitom celosvětově vzrostl o 35 procent na téměř 14 milionů vozidel. Hlavním důvodem tohoto růstu je dění v Číně, kde se s nimi takříkajíc roztrhl pytel.
Optimistická je IEA i ohledně dlouhodobého vývoje. Agentura totiž očekává, že polovina všech celosvětově prodaných aut bude mít v roce 2035 elektrický pohon. „Rostoucí poptávka po elektromobilech v příštím desetiletí změní globální automobilový průmysl a výrazně sníží spotřebu ropy v sektoru silniční dopravy,“ uvedla agentura podle CNN.
Trh ovládá silný konkurenční boj
Výhled Mezinárodní energetické agentury je založený na několika faktech. Prvním z nich je skutečnost, že současné vlády mnoha států prodej elektromobilů aktivně podporují. Vzrůstající konkurence navíc vedla k tomu, že největší světový výrobce elektromobilů Tesla nedávno podstatně snížil své ceny ve spoustě zemích.
Očekáváný růst trhu s elektrickými vozy potvrdil také výkonný ředitel IEA Fatih Birol: „Pokračující dynamika elektromobilů z našich údajů jasně vyplývá, i když na některých trzích je silnější než na jiných. Spíše než že by se trh zmenšoval, se tedy zdá, že globální revoluce elektromobilů se připravuje na novou fázi růstu.“
Jeho pozitivní hodnocení je ovšem v kontrastu s finančním tlakem, kterému v současnosti čelí mnohé automobilky. Jejich marže se totiž postupně snižují kvůli cenové válce způsobené silnou konkurencí a slabší poptávkou ze strany spotřebitelů.
Začátkem tohoto měsíce Tesla vykázala první roční pokles tržeb za téměř čtyři roky a akcie společnosti se už letos propadly o více než 40 procent. Podobná situace postihla také čínskou společnost BYD, která na chvíli překonala Teslu a stala se globálním lídrem na trhu s elektromobily. I její prodeje nových vozidel totiž klesly z více než 525 tisíc v posledních třech měsících loňského roku 2023 na přibližně 300 tisíc v prvním čtvrtletí roku letošního.
Číňané elektromobilům věří
Odborníci upozorňují, že ačkoliv jednotlivé automobilky může pokles cen elektromobilů poškodit, jedná se zároveň o zásadní faktor, který povede k nárůstu prodejů. V Číně už bylo dokonce loni více než 60 procent prodaných elektromobilů levnějších než konvenční vozy. Do Evropy a Spojených států se uvedený trend zatím nedostal a pořizovací cena nových vozů se spalovacími motory je v těchto regionech průměrně nižší. Což se ale může – a mělo by – brzy změnit.
„Očekáváme, že zesílení konkurence na trhu a zlepšení technologií baterií ceny elektromobilů v nadcházejících letech sníží. Rostoucí export elektrických vozů ze strany čínských výrobců automobilů, kteří v roce 2023 zajistili více než polovinu všech prodejů elektromobilů, by také mohl zvýšit tlak na snižování prodejních cen,“ zmínila IEA ve své zprávě.
Čínský trh má letos zajistit zhruba 60 procent z celkového počtu prodaných elektrických vozidel na světě. Zároveň budou elektromobily tvořit asi 45 procent veškerých prodejů automobilů v zemi. Díky tomuto vývoji má být podle odhadů IEA do konce dekády téměř každé třetí auto na čínských silnicích elektrické. Toto číslo je přitom o poznání vyšší než v případě Spojených států či Evropské unie, kde IEA očekává, že elektromobily budou mít ve stejné době podíl okolo 20 procent.
Velmi důležitým faktorem pro růst celého trhu bude každopádně počet veřejných nabíjecích stanic. Na základě analýzy politik jednotlivých vlád se IEA domnívá, že na konci desetiletí jich bude po celém světě zhruba 15 milionů, což představuje téměř čtyřnásobný nárůst oproti loňskému roku. „Rozvoj nabíjecích stanic je ale nutné pečlivě plánovat, aby se zajistilo, že větší poptávka po elektřině z nabíjení nepřetíží současné elektrické sítě,“ varovala IEA.