Německo-americký výrobce věří v budoucnost úsporných vozů
Když v roce 1999 začal Sandro Bufacchi prodávat Smarty, neměl to lehké. Automobilový trh v Itálii skomíral a zákazníci se do autosalonů zrovna nehrnuli. Dvaapadesátiletý Bufacchi byl ovšem přesvědčen, že dvoumístné autíčko značky DaimlerChrysler, jehož cena začínala na 8500 dolarech, se do úzkých římských uliček náramně hodí. Potřeboval k němu jen přitáhnout pozornost. Nad trikem, který k tomu použil, se jeho šéfové v Německu dodnes tetelí radostí: Bufacchiho přátelé tehdy postávali před malou reprezentační prodejnou na elegantním římském náměstí San Lorenzo di Lucina, aby vzbudili zvědavost kolemjdoucích. Dnes Bufacchi a jeho pět obchodních zastoupení prodají více než sedm tisíc Smartů za rok. “Teď se prodávají samy,” poznamenává spokojeně.
Netradičně tvarované auto s vyboulenými předními světly nenechává od své premiéry v roce 1998 Římany ani Berlíňany v klidu. Není divu – dvouapůlmetrový vůz zaparkuje kdekoli a jeho průměrná spotřeba přitom je 4,8 litru na sto kilometrů. Smart se zrodil v hlavě zakladatele firmy Swatch Nicolase Hayeka a o jeho vývoj se postaral podnik, v němž měla rozhodující slovo automobilka Mercedes-Benz. Ta také v roce 1998 odkoupila Hayekův podíl. V Itálii se Smart stal kultovním vozem a jeho pyšným majitelům se začalo říkat smartisti.
Otázka je, zda toto progresivní vozítko obstojí v zemi dodávek a terénních aut. Úspěch ve Spojených státech by mohl DaimlerChrysleru pomoci zvýšit návratnost investic do této značky. Ztráty totiž v současnosti dosahují částky 300 milionů dolarů ročně. Firma proto pochopitelně uvažuje o uvedení Smartu na americký trh. Chce oslovit zákazníky, kteří si potrpí na styl, a zaměřit se přitom na města jako Los Angeles, Miami nebo New York. “Není to auto na Středozápad, ale do Kalifornie by se náš kabriolet hodil,” podotýká k tomu Andreas Renschler, šéf divize Smart společnosti Mercedes-Benz.
Loni přesáhly výnosy z prodeje Smartu jednu miliardu dolarů. Napomohlo k tomu uvedení na trh nového modelu, kabrioletu se skládací střechou, a čtrnáctiprocentní růst tržeb. V první polovině roku 2002 vzrostl obrat o šest procent, přestože evropský automobilový trh zaznamenal pětiprocentní pokles. DaimlerChrysler nicméně předpokládá, že produkce Smartu začne být zisková až v roce 2004. Analytici se domnívají, že by se v USA mohla cena Smartu pohybovat až kolem patnácti tisíc dolarů. Vyšší cena by pak zvedla i celkovou marži firmy. Uvedení Smartu na americký trh by rovněž mohlo pomoci DaimlerChrysleru podle amerických předpisů snížit údaj o průměrné spotřebě všech typů jím vyráběných vozů.
Před firmou teď stojí jeden velký úkol: přesvědčit Američany, že Smart vydrží srážku s mohutnými sportovními vozy. DaimlerChrysler tvrdí, že v testech bezpečnosti si Smart díky vyztužené ocelové konstrukci vede dobře, dokonce i při střetu s masivními vozidly.
DaimlerChrysler na nákladech skutečně nešetří. Celková investice do značky Smart, včetně nákladů na vývoj a provozních ztrát, bude do roku 2004 představovat 2,5 miliardy dolarů. Smarty se prodávají také v Japonsku a na Tchaj-wanu. Podle odhadů firmy bude nutné prodat 8000 Smartů za rok, aby se jejich uvedení na americký trh vyplatilo.
Tento cíl nemusí být nereálný, vezmeme-li v úvahu úspěch autíčka Mini Cooper. Od března, kdy se tato variace firmy BMW na klasický - a maličký - britský originál začala v USA prodávat, si Mini Cooper koupilo již 7000 zákazníků. Wes Brown, působící v kalifornském Thousand Oaks jako analytik společnosti Nextrend, se domnívá, že ve Spojených státech by se mohlo prodat až dvacet tisíc Smartů ročně. “Má skvělý design,” poznamenává. “Na silnici se mu žádné jiné auto nepodobá.”
Mnoho Evropanů nedá sice na svůj Smart dopustit, ale jeho úspěch na starém kontinentě je jen částečný. I když se vyrábí v Alsasku, Francouzi ho ignorují a drží se svých vlastních malých aut, jako jsou Peugeot 206 (10 850 dolarů) a Renault Twingo (9050 dolarů). Někteří evropští zákazníci tvrdí, že dvoumístné auto s maximální rychlostí 135 km za hodinu má jen omezené využití. Slovy frankfurtského taxikáře Hanse-Jürgena Stiehla: “Za tu cenu člověk dostane pořádné auto, třeba Volkswagen Lupo.”
Větší popularitu snad přinese rozšíření nabídky Smartů. Příští rok přijde DaimlerChrysler s elegantním roadsterem. Spolu s německou firmou Brabus, specializovanou na úpravy vozů podle individuálního přání klienta, bude vyrábět silné modely Smartů pro ty, kterým výkon standardního tříválcového motoru nestačí. V roce 2004 se pokusí automobilka oslovit širší veřejnost čtyřmístným modelem, vyráběným ve spolupráci s japonskou dceřinou společností Mitsubishi Motors. Tak či onak, řady smartistů se budou dál rozrůstat.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc
BusinessWeek
Překlad: Kamila Novotná