Menu Zavřít

Zahraniční obchod je fit

23. 8. 2004
Autor: Euro.cz

VÝVOZ A DOVOZ Květnové a červnové výsledky českého zahraničního obchodu charakterizují podle ekonomů vysoká dynamika vývozu i dovozu a nízká spolehlivost dat. Zahraniční obchod České republiky je v dobré kondici - říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

VÝVOZ A DOVOZ Květnové a červnové výsledky českého zahraničního obchodu charakterizují podle ekonomů vysoká dynamika vývozu i dovozu a nízká spolehlivost dat. Zahraniční obchod České republiky je v dobré kondici - říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Červnové statistické výsledky, které překvapily i analytiky, mu dávají za pravdu. Tuzemský zahraniční obchod dosahuje historicky nejvyšších hodnot od vzniku samostatné České republiky. Jeho podíl na růstu hrubého domácího produktu se stále zvyšuje, což potvrzuje vysokou otevřenost naší ekonomiky. CLA, OŽIVENÍ A SLABÝ DOLAR Zahraničnímu obchodu pomáhá vstup Česka do Evropské unie. Nejde jen o výrazné zjednodušení obchodu se starými i novými členskými státy, ale také o racionální kalkul firem ještě před začleněním do jednotného trhu. Tuzemské podniky počítaly s tím, že vstupem do Unie se mohou zhoršit podmínky obchodování s některými nečlenskými zeměmi, zejména mimoevropskými. Snažily se tedy maximálně využít pravidel, která v obchodě do konce letošního května existovala, a předzásobit se hlavně surovinami, materiály a polotovary, strojírenskými výrobky a spotřebním zbožím, kterého se týkalo zvýšení dovozních cel po našem vstupu do Unie. Svědčí o tom dubnový deficit, nejvyšší v letošním roce. Import z Číny se podle Českého statistického úřadu v dubnu meziročně zvýšil o 55,4 procenta a z Japonska o 108,4 procenta. Pasivum obchodní bilance se v dubnu meziročně prohloubilo k oběma státům shodně o tři miliardy korun. Vstup Česka na jednotný trh měl iopačný efekt. Některé firmy odložily obchodování až na květen. Přirozeně jde o zboží, u něhož po prvním květnu zmizela cla. Přispěly tak k vysokým květnovým tempům růstu dovozů (32,1 procenta) i vývozů (33,9 procenta). Dalšími faktory, které pozitivně ovlivňují český zahraniční obchod, jsou oživení v západní Evropě a slabý kurz dolaru, zmírňující dopad stále rostoucích cen ropy. KARTY ZAMÍCHÁ ROPA

Za první pololetí letošního roku vzrostl český vývoz v porovnání se stejným obdobím vloni o 21,6 procenta a dovoz o 20,2 procenta. Snížil se deficit, který dosahuje necelých dvanácti miliard korun. To by mohlo znamenat, že zahraniční obchod letos skončí s nejlepším výsledkem za posledních deset let. Není však jasné, co s bilancí udělají ceny ropy, které jsou velmi podstatným faktorem. „Pokud by se pohybovaly v rozumných relacích, jako například vloni, pak by výsledek zahraničního obchodu byl nejlepší za posledních deset let,“ tvrdí Tlapa. Podle jeho odhadu by letošní schodek zahraničního obchodu mohl klesnout na přibližně 64 miliardy korun. Vloni byl deficit podle údajů ČSÚ 69,4 miliardy korun. Analytici předpokládají schodek mezi 58 až 70 miliardami korun. Ekonomové však stále zdůrazňují, že po prvním květnu se změnily sběr dat, metodika i legislativa zahraničního obchodu, což výrazně poznamenalo jeho statistiku. Varují, že květnová ičervnová čísla mohou být zkreslená a čekají jejich výrazné revize. Český statistický úřad naopak podstatnější opravy nepředpokládá. Analytici také počítají, že obchodování se v letních měsících vrátí opět do schodků. Statistici uvádějí, že červnový zahraniční obchod skončil přebytkem 0,9 miliardy korun. Hlavní ekonom HVB Bank Pavel Sobíšek očekává už v červenci více než pětimiliardový schodek.

VYVÁŽEJÍ HLAVNĚ ZAHRANIČNÍ FIRMY

Mezi země, které nejvíce prohlubují deficit českého zahraničního obchodu, patří Čína, Rusko, Japonsko a Itálie. Schodek obchodování s Čínou dosáhl 36 miliard korun. Přestože český export na tento obrovský trh vzrostl v prvním pololetí o 16 procent, dovozy se zvedly o 25 procent. Do většiny zemí Unie Česko více vyváží než z nich importuje. Jejich podíl na tuzemském zahraničním obchodě po 1. květnu ještě vzrostl. Největším obchodním partnerem je Německo, na druhém místě je Slovensko následované Itálií, Francií a Polskem. Tahouny českého vývozu jsou zahraniční společnosti. Podíl malých a středních firem na českém vývozu je nedostatečný. České firmy mohou využívat unijní i národní prostředky pro podporu marketingových aktivit v zahraničí. Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje spuštění tzv. měkkých úvěrů. „Snad se podaří, aby tento program byl zařazen do rozpočtu ministerstva na příští rok,“ doufá Tlapa. Na tyto úvěry by pak ministerský rozpočet pamatoval 300 miliony korun.

**BILANCE ZAHRANIČNÍHO OBCHODU ČR ZA ČERVEN (V MLD. KČ)

STRUKTURA ČESKÉHO ZAHRANIČNÍHO OBCHODU PODLE ZEMÍ (V %)

ZeměDovoz Vývoz 
 Vyspělé tržní ekonomiky81,6 92,0 
 - z toho EU (25)72,7 86,4  
 - - z toho Německo 33,4 36,6
 - - z toho Slovensko5,0 7,9 
 Rozvojové ekonomiky 6,6 3,0 
 Evropské tranzitivní ekonomiky0,6 2,1 
 Společenství nezávislých států 5,8 2,1 
 - z toho Rusko4,4 1,2 
 Ostatní 5,2 0,6
 - z toho Čína5,10,5
 Nespecifikováno0,10,2

Pramen: ČSÚ

MM25_AI

BILANCE ZAHRANIČNÍHO OBCHODU ČR ZA ČERVEN (MLD. KČ)

199619971998199920002001200220032004
-13,7 -19,8 -0,22  -2,82  -11,9 -5,2 -1,96  -0,4 +0,9 

Pramen: ČSÚ 

  • Našli jste v článku chybu?