Ještě před pěti lety se beskydská firma Upraženo soustředila hlavně na prodej kávových kapslí. Opravdový sen jejích majitelů ale vypadal docela jinak: všichni tři totiž prahli po vybudování vlastní pražírny.
A i když to chvíli trvalo, v roce 2020 se tato jejich vize stala skutečností. Po dlouhém a náročném testování začali na prahu pandemie prodávat svoji první kávu a s napětím očekávali, co na ni řeknou čeští zákazníci. Naštěstí pro ně, riskantní sázka se vyplatila – firma má za sebou velmi úspěšné období, což dokazuje třeba loňský obrat blížící se 20 milionům korun nebo jeho 30procentní meziroční nárůst.
„Náš meziroční růst je důsledkem nejen zvýšeného zájmu koncových zákazníků, ale také rozšiřování sítě velkoobchodních klientů, jakými jsou kavárny, firmy a obchody se zdravou výživou či lokálními produkty,“ okomentovala současnou situaci provozní ředitelka Adéla Ladman s tím, že firma nyní každý měsíc zpracovává okolo dvou tun výběrové kávy.
Potravina regionu Pobeskydí
Úspěch firmy kromě obchodních výsledků dokládají rovněž nedávno získaná ocenění. Upraženo totiž obdrželo třeba šest prestižních cen Great Taste Awards, které jsou v branži označované za jakési gastronomické Oscary. Společnost v této soutěži navíc jako jediná česká pražírna dosáhla na dvouhvězdičkové hodnocení. A kvalitu výrobků Upraženo pak potvrdil i titul Potravina regionu Pobeskydí.
I přes získaná ocenění a nárůst množství objednávek ale zatím beskydská firma nezdražuje. Upraženo k tomuto kroku nepřistoupilo ani kvůli zvyšujícím se cenám zeleného zrna, protože doufá, že zachování současné cenové politiky posílí loajalitu zákazníků i pozici společnosti na konkurenčním trhu.
„Věříme, že spokojený zákazník je klíčem k dlouhodobému úspěchu, a proto vedle kvality produktů investujeme také do budování vztahů, i když to pro nás v současnosti znamená menší marže. Naším cílem je nabídnout zákazníkům špičkovou výběrovou kávu za přijatelnou cenu a zároveň budovat komunitu milovníků naší kvalitní kávy,“ dodala Ladman.
Vánoce přináší nárůst poptávky
Upraženo se už nyní začíná připravovat na nadcházející měsíce, kdy dochází k výraznému nárůstu poptávky. V období vánočních nákupů totiž firma očekává, že měsíčně zpracuje až osm tun kávy, tedy zhruba čtyřnásobek současného množství. Ostatně již během loňské vánoční sezóny společnost expedovala téměř deset tisíc zásilek, což představovalo meziroční nárůst o zhruba 80 procent.
Kromě bezproblémového zvládnutí vysoké poptávky se ale v Upraženo chtějí soustředit i na svůj další rozvoj. Firma tedy nyní plánuje třeba investice do nových technologií nebo do vybudování vlastní prodejny ve Frýdku-Místku, která má zároveň fungovat jako menší espresso bar. „Lidé si v naší nové prodejně budou moci vyzvednout i objednávky z e-shopu. Bude to taková naše výdejna kávové radosti,“ uzavřela Ladman.