UŽITKOVÉ VOZY Prodej nových osobních aut stoupl letos v prvním čtvrtletí o více než devět procent. Ovšem užitkové automobily zaznamenaly téměř třetinový propad. Lehká užitková auta se podle statistik těší v tuzemsku mimořádné oblibě.
UŽITKOVÉ VOZY Prodej nových osobních aut stoupl letos v prvním čtvrtletí o více než devět procent. Ovšem užitkové automobily zaznamenaly téměř třetinový propad.
Lehká užitková auta se podle statistik těší v tuzemsku mimořádné oblibě. V souladu s tabulkami jezdí téměř polovina Čechů v dodávkách. Jenže jde jen o řeč čísel, do statistik se totiž započítávají i osobní vozy přestavěné na takzvanou podnikatelskou verzi N1 s montážní přepážkou. Ta umožňuje odpočet devatenácti procent DPH živnostníkům a firmám.
V minulých letech počty těchto aut stále rostly. Letos ale zatím překvapivě vyhrávají rodinné vozy. „Ekonomická situace se zlepšuje natolik, že se začíná zrychlovat obnova vozového parku, i když stále zaostává za optimálním tempem. Ale prodeje lehkých užitkových vozů jsou letos nejnižší v posledních třech letech,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Jaký je důvod? „Kategorie LUV v minulosti stále sílila, protože do ní přecházela právě kvůli daňovému zvýhodnění část osobních automobilů. Nyní se ale tento přesun stabilizoval,“ míní Pavel Tunkl.
Kdo mezi užitkovými auty kraluje? Největší podíl zde měla za první tři měsíce roku tradičně Škoda s 2867 vozy. Následoval Volkswagen a Ford. Vzestup odbytu zaznamenaly za první tři měsíce roku proti stejnému období loni nákladní automobily, a to o 8,2 procenta na 2186 vozů. Naopak autobusů se prodalo 153, což bylo o 18,2 procenta méně.
OJETINY ŠLY NA DRAČKU
Výrazně v prvním čtvrtletí stouply i dovozy ojetých osobních vozů, meziročně o sedm procent na 50 374 kusů. A to jak užitkových, tak osobních. Z nich tři čtvrtiny byly ve stáří nad 5 a do 15 let. Podle SDA to souvisí s uvolněním pravidel pro dovoz ojetin, k němuž Česko loni přistoupilo podle požadavků Evropské unie. Do června 2006 české předpisy zakazovaly registraci dovezených vozidel starších pěti nebo osmi let podle typu automobilu. Od července lze dovážet ze zemí Unie ojetý vůz bez omezení jeho stáří. Vůz musí mít buď evropskou homologaci, nebo musí majitel prokázat schválení technické způsobilosti typu vozidla ze země, odkud auto dováží.
Celkový počet dovážených ojetých aut do České republiky by se letos mohl zvýšit podle odhadů zhruba o desetinu na rekordních 195 až 205 tisíc vozidel. „Je možno odhadnout, že se průměrné stáří dovážených ojetých automobilů v uplynulých čtyřech letech pohybovalo na hranici osmi let s tendencí mírného zvyšování tohoto průměrného věku,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. V letošním prvním čtvrtletí byla téměř třetina vozů stará mezi deseti a 15 lety, téměř polovinu pak tvořila auta mezi pěti a deseti lety. Kvůli uvolnění pravidel pro dovozy se do Česka znovu začaly dovážet dvoutaktní automobily, jejichž import byl zakázán již v polovině 80. let. „Například v prvním čtvrtletí si lidé zaregistrovali šest více než 15 let starých vozů značky Trabant,“ řekl Pavel Tunkl.
ČTVRT MILIONŮ PŘÍVĚSŮ Ke konci roku 2006 bylo v Česku registrováno 562 255 užitkových vozů. Z toho bylo 359 353 lehkých užitkových automobilů s celkovou hmotností do 3,5 tuny, 104 155 nákladních vozidel kategorie N2 a 95 401 vozidel nejtěžší kategorie N3. V uvedených počtech je zahrnuto 20 667 tahačů návěsů a 48 777 vozidel speciálních.