ÚVĚROVÉ REGISTRY O svou úvěrovou historii se zajímá stále větší počet lidí. Jen za loňský rok požádalo o osobní výpis údajů z registru bankovních informací přes 23 tisíc lidí. Oproti předchozímu roku je to téměř dvojnásobek. Průměrný hit-rate Bankovního registru klientských informací (BRKI) dosáhl v loňském roce 81 procent.
ÚVĚROVÉ REGISTRY O svou úvěrovou historii se zajímá stále větší počet lidí. Jen za loňský rok požádalo o osobní výpis údajů z registru bankovních informací přes 23 tisíc lidí. Oproti předchozímu roku je to téměř dvojnásobek.
Průměrný hit-rate Bankovního registru klientských informací (BRKI) dosáhl v loňském roce 81 procent. Jinými slovy osm z deseti žadatelů o úvěr si již v minulosti půjčovalo peníze nebo za nějakou půjčku ručilo. Celkový objem úvěrů evidovaných v registru se pak meziročně zvýšil o 33 procent na 674 miliard korun. Prudký nárůst zaznamenal Nebankovní registr klientských informací (NRKI), u něhož se hit-rate za rok zvýšil z 15,5 procenta na 44 procent.
„Průměrný registru BRKI ve výši 81 procent nás posouvá na úroveň nejvyspělejších států Evropské unie. Počet lidí, kteří měli v minulosti úvěr nebo za nějaký úvěr ručili, však může být ještě vyšší, neboť statistika například nezahrnuje půjčky starší čtyř let,“ říká Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CCB - Czech Credit Bureau, která je organizátorem obou registrů klientských informací.
Zatímco hit-rate registru BRKI se bude zvyšovat již jen o jednotky procent, rychle rostoucí trend u registru NRKI podle Kučery pokračuje i v roce 2007. „Zajímavým trendem je i to, že se kromě účastníků registrů o svou úvěrovou historii zajímá i stále větší počet lidí. Například jen za rok 2006 požádalo o osobní výpis údajů z registru BRKI přes 23 tisíc lidí, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2005,“ dodává.
Na celkovém nárůstu objemu úvěrů registrovaných v BRKI se největší měrou podílely hypoteční úvěry, kterých bylo meziročně o 48 procent více. Výrazně rostly také objemy u investičních úvěrů (o 28 procent) a u úvěrů ze stavebního spoření (o 25 procent).
Bankovní registr obsahuje informace o bankovních klientech, nebankovní sdružuje informace o klientech leasingových a splátkových společností. Počátkem loňského roku bylo zahájeno sdílení dat mezi oběma registry.