Leasingový trh se v Česku během prvních tří měsíců propadl o více než polovinu. Zlepšení je podle analytiků možné očekávat až na konci roku.
Autor: Profit
Leasing movitých věcí členům České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v prvním čtvrtletí meziročně klesl o rekordních 51,5 procenta na 10,7 miliardy korun. Objem spotřebitelských úvěrů se snížil o 17,2 procenta na deset miliard korun. Naopak úvěry pro podnikatele vzrostly o 7,9 procenta na 4,6 miliardy korun. Podle zástupců ČLFA výsledky nebankovních finančních produktů negativně ovlivnil propad ekonomiky.
Asociace reprezentuje 97 procent českého leasingového trhu. Loňský meziroční pokles leasingu o 27 procent na 95,5 miliardy korun byl také největší v historii. „Vývoj významně ovlivnily nastupující hospodářská recese, problémy v řadě odvětví a slabá poptávka po investičních i spotřebitelských finančních produktech, ale také nezbytné zpřísnění kritérií pro uzavírání nových finančních obchodů,“ říká místopředseda asociace Jiří Matula. Projevil se podle něj rovněž odklad leasingu osobních aut do nabytí účinnosti novely zákona o DPH umožňující odpočet této daně a další novely zkracující odpisy osobních aut na 24 měsíců. Podle analytika Broker Consulting Jana Šimka je dramatický pokles leasingu logickým důsledkem oslabení výkonnosti ekonomiky. Firmy zavedly úsporná opatření a většina z nich zastavila obnovu vozového parku.
Stále vedou dopravní prostředky
Mírný nárůst zájmu o úvěry pro podnikatele svědčí o tom, že podniky čelí kvůli snížené poptávce po službách a produktech problémům s udržením toku hotovosti a pomocí úvěrů řeší její nedostatek. „Podle našich očekávání bude celý rok 2009 pokračovat v tomto trendu a možné zvýšení zájmu o leasing a spotřebitelské úvěry očekáváme nejdříve v posledním čtvrtletí,“ odhaduje Šimek.
Na leasingovém trhu stále převládal leasing dopravních prostředků, který tvořil dvě třetiny celkového objemu leasingu. Na téměř 30 procent se zvýšil podíl leasingu strojů a zařízení. Stoupl také podíl operativního leasingu na celkovém financování movitých věcí a dosáhl již 28 procent. Český leasingový trh zaujímá v evropském měřítku 14. místo, mezi novými evropskými tržními ekonomikami je na prvním místě. Podíl leasingu na financování movitých investic se v Česku blíží jedné třetině, což je po Británii v Evropě nejvíce.
Odpisy DPH nastartovaly prodej aut**
Už příští čtvrtletí by ale mohlo zejména v segmentu leasingu dopravních prostředků přinést zvrat dosavadního nepříznivého vývoje. Možnost odpočtu daně z přidané hodnoty při nákupu všech osobních vozů totiž přiměla v dubnu firmy i podnikatele více si pořizovat automobily na leasing. Podnikatelé si také kvůli tomu pořizují dražší vozy. Nárůst zájmu hlásí jak leasingové společnosti, tak prodejci automobilů. Například ČSOB Leasing zaznamenala ihned poté, co nové opatření začalo platit, během prvního týdne 130procentní nárůst počtu žádostí o financování. Nárůst vyjádřený v pořizovacích cenách bez DPH činí dokonce 151 procent.
„Z aktuálních výsledků je naprosto zřejmé, že řada firem na novelu umožňující odpočet DPH čekala a mnoho z nich si nový vůz pořizuje právě formou leasingu. Průměrná pořizovací cena stoupla o devět procent. Firmy tedy zhruba polovinu ze zvýhodnění utratí ihned u dealera,“ uvedl výkonný ředitel pro obchod Radan Šantora. Také leasingové firmě ŠkoFIN se od dubna zvýšil odbyt vozidel. „Nicméně zatím je velmi krátká doba na vyhodnocení, zda je to přímým výsledkem změny zákona o DPH, či jiného trendu na trhu,“ informoval vedoucí obchodního oddělení ŠkoFIN Roman Vavroň.
Podle Gabriela Tkáče z marketingového oddělení společnosti UniCredit Leasing může být dalším impulzem pro oživení trhu s automobily, a tedy i s finančními produkty na jejich nákup plánované zavedení šrotovného.