ANALÝZA Nejčastěji pronajímanou komoditou v České republice zůstávají osobní automobily. Přestože trhu stále dominují vozy nové, výrazně vzrostla obliba ojetin. Zájem o ojetiny neustále vzrůstá a lze předpokládat, že se tato vývojová tendence v budoucnu nezmění.
ANALÝZA
Nejčastěji pronajímanou komoditou v České republice zůstávají osobní automobily.
Přestože trhu stále dominují vozy nové, výrazně vzrostla obliba ojetin.
Zájem o ojetiny neustále vzrůstá a lze předpokládat, že se tato vývojová tendence v budoucnu nezmění. Celorepublikový trend totiž podporuje také možnost dovozu automobilů ze zahraničí, ze kterého jsou již dvě třetiny všech ojetých vozů pohybujících se na českých silnicích. Situaci přitom výrazně neovlivňuje ani skutečnost, že do Česka nelze dovézt automobil starší pěti let.
Počet zahraničních ojetin by tak mohl klesnout až v případě postupného vyrovnávání cen, což se však v nejbližší době neočekává.
Drtivá většina lidí je i nadále nucena využívat v případě automobilů rozličné nástroje k financování nákupu, které výdajovou zátěž rozloží do delšího časového období.
Základním motem konkurenčního boje mezi leasingovými společnostmi v současnosti je co největší přizpůsobení se klientovi. Výsledkem je snížení výše splátek a zvýšení doby splácení. Díky prosazování bankovních produktů, které rozšiřují možnosti pro investory, postupně mizí rozdíl mezi leasingovým a bankovním financováním. Současně se posiluje význam doplňkových služeb.
Zhruba tři čtvrtiny všech investic v tuzemsku jsou pořizovány formou leasingu. Obliba tohoto finančního produktu výrazně neklesla ani po loňské daňové novele. Leasing jednoduše zůstal zcela samozřejmým nástrojem financování. Přestože se tento produkt díky ceně obecně vyplatí spíše u menších investic a u koupě nových vozů, dynamicky se tento způsob financování rozvíjí také v případě ojetých automobilů. Získat ojetinu na leasing totiž v současné době může klient při předložení všech požadovaných dokumentů již během několika minut přímo v autobazaru.
Vše má přitom velmi jednoduchý průběh. Zákazník si vybere vůz a leasingová společnost mu nabídne splátkový kalendář s ohledem na jeho bonitu a také na stáří a cenu vozu. Pro klienta pak není nic jednoduššího, než si porovnat cenu ojetiny za hotové s celkovou sumou splátek a zjistit leasingové navýšení. Rychlost jednání přitom není jedinou předností leasingu. Pro mnohé zájemce jsou důležité i další faktory, mezi které patří například výhodné podmínky leasingu i pojištění automobilu, možnost určení výše navýšené splátky, délky splácení i výše splátek a v neposlední řadě také možnost využít nejrůznějších speciálních nabídek. Dynamická budoucnost pravděpodobně čeká leasing také v případech, kdy se zájemce chce soustředit na své klíčové podnikání a hodlá outsourcovat celou péči o vozový park.
Především pro soukromé osoby a domácnosti je v případě financování ojetého osobního automobilu cenově nejvýhodnější spotřebitelský úvěr, který se stal po loňských legislativních změnách hromadným trendem v nabídkách tuzemských leasingových společností. Kromě toho, že je pro tuto skupinu zákazníků cenově nejvýhodnější, lze za jeho přednost považovat také skutečnost, že poskytovatel spotřebitelského úvěru musí kdykoliv umožnit jeho splacení.
Získat spotřebitelský úvěr je sice pro klienta náročnější časově i administrativně, na rozdíl od leasingu se však ihned stává majitelem vozu. S automobilem může tedy nakládat podle svého uvážení. Pokud se dostane do finančních potíží, vůz může jednoduše prodat a leasingové společnosti nebo bance doplatí úvěr.
Foto popis| Pavel Holík.
Foto autor| foto: Profit - Martin Siebert
O autorovi| autor je obchodní ředitel společnosti D. S. Leasing