PŘISLÍBENÉ PROJEKTY Moravskoslezský kraj Nejatraktivnějším regionem pro investory ze všech krajů republiky se vloni stal Moravskoslezský kraj. Na rekordní zájem reagují i developeři. Moravskoslezský kraj byl loni v rámci České republiky nejatraktivnějším regionem pro investory.
Moravskoslezský kraj
PŘISLÍBENÉ PROJEKTY Nejatraktivnějším regionem pro investory ze všech krajů republiky se vloni stal Moravskoslezský kraj. Na rekordní zájem reagují i developeři.
Moravskoslezský kraj byl loni v rámci České republiky nejatraktivnějším regionem pro investory. Prostřednictvím agentury CzechInvest tam firmy ohlásily projekty za 54 miliard korun, díky nimž má získat práci téměř 10 tisíc lidí. „Největší podíl na tom má deset jihokorejských firem v čele s automobilkou Hyundai, která bude do své továrny v Nošovicích na Frýdecko-Místecku investovat přibližně 30 miliard korun,“ říká mluvčí CzechInvestu Alžběta Honsová.
„Hyundai bude mít zásadní vliv na ekonomický rozvoj celé republiky. Odhadujeme, že vedle 3000 pracovních míst přímo v automobilce vznikne dalších 10 000 volných pozic u subdodavatelů a ve službách,“ upřesňuje ředitel CzechInvestu Tomáš Hruda.
NEJEN KOREJCI
Významný byl také vstup firem, které v regionu připravují strojírenské projekty nebo výzkumná centra. Mezi důležité investice patří například záměr české společnosti CCG vybudovat za miliardu korun hangár pro opravy velkokapacitních letadel, otevření technologického centra dánského výrobce špičkové elektroniky Bang & Olufsen nebo plán na vybudování vývojového střediska české společnosti Elcom. Modernizaci a rozvoj výroby zahájily také tradiční podniky jako Vítkovice nebo Mittal Steel.
Celkem investoři ohlásili čtyřicet projektů. V roce 2005 přitom zamířilo do tohoto kraje 24 nových investic za 8,4 miliardy korun.
Podle hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského zvýšený příliv investorů neustává. „Hlásí se nám stále nové firmy. Je důležité, že se zde díky sekundárním efektům bude také rozvíjet školství, věda, výzkum i služby,“ řekl hejtman. V kraji bylo na konci loňského roku v evidenci úřadů práce přes 80 tisíc lidí, míra nezaměstnanosti činila téměř 13 procent.
Druhým nejpřitažlivějším regionem pro investory byl v roce 2006 Ústecký kraj, který získal projekty za 16 miliard korun, následován Jihomoravským krajem s necelými pěti miliardami.
ZÁJEM DEVELOPERŮ REKORDNĚ VZROSTL
Výstavba automobilky Hyundai a příchod dalších zahraničních investorů do regionu je hlavní příčinou prudkého růstu zájmu o investice do hotelů pro manažery. Přímo v Ostravě postaví luxusní hotel česko-irská developerská společnost Red Group. Pražská firma Ostravice Development chce v podbeskydské Ostravici postavit hotel pro 400 návštěvníků s kongresovým centrem. Modernizace za statisíce eur čeká hotel Imperial v centru severomoravské metropole. Prostřednictvím své dceřiné firmy ji uskuteční lucemburská společnost ORCO Property Group.
„Mezinárodní developerské firmy se o Moravskoslezský kraj zajímají jako nikdy předtím,“ říká generální ředitelka Agentury pro regionální rozvoj Pavla Břusková. V regionu se ve větší míře objevují od sklonku minulého roku. Jen za poslední měsíc přišlo pět developerských firem z Evropy, které hledají projekty, nechávají si připravit existující nabídku a opakovaně se budou o kraj zajímat.
Zajímají se hlavně o takzvané brownfields, tedy někdejší průmyslové areály, investovat chtějí i do rezidenčních projektů a projektů pro volný čas a rekreaci. Podle Břuskové je zájem developerů o Ostravsko vyvolán i nasyceností pražského a brněnského trhu. Vedle Ostravy, kde investují například CTP Invest, Multi Development, Red Group a ORCO, je přitahují zejména Beskydy.
Nebývalý rozvoj bytové výstavby zažívá Čeladná na FrýdeckoMístecku. V podobné rozvojové fázi je podle Břuskové oblast Ostravice, kde se buduje golfové hřiště a rezidenční bydlení. Totéž se podle ní děje ve Frenštátě pod Radhoštěm na Novojičínsku, zájem je také posílit oblast Osoblažska a Krnovska.
Podle Rostislava Gavlase ze stejnojmenné aukční a realitní agentury zdražuje zájem developerů bydlení. „Ceny bytů se dnes konečně dostávají do oblasti, kde se vyplatí stavět. Nedomnívám se, že na tom, když rostou a porostou ceny bytů, je něco špatného,“ říká. Cena třípokojového bytu v Ostravě se od roku 2002 více než ztrojnásobila na milion korun. Zatímco v roce 2002 se zde metr čtvereční bytové plochy prodával za 6000 až 7000 korun, dnes je to 15 až 16 tisíc korun. „Prodalo se také všech 52 luxusních bytů, které v Komenského sadech postavil ORCO. Za metr čtvereční inkasoval dosud nevídaných 37 tisíc korun,“ dodal.
JEDNA DÁLNICE NESTAČÍ
Ještě před potvrzením příchodu korejské automobilky se firmy v kraji dočkaly změny k lepšímu v dopravní infrastruktuře. Po letech odkladů a slibů se konečně rozběhla výstavba dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy a Bohumína. Rychlé a komfortní spojení s Prahou přineslo regionu také zahájení provozu vlaků Pendolino, jejichž jízdní doba se nedávno zkrátila na tři hodiny a 19 minut.
Korejská investice však výrazně zatíží i dopravu mezi Frýdkem-Místkem a slovenskou Žilinou k sesterské automobilce Kia. Vloni se začal stavět dlouho očekávaný obchvat Jablunkova, v provozu má být od podzimu 2008. Dopravního kolapsu se však obává hlavně Frýdek-Místek, vzdálený od Nošovic zhruba sedm kilometrů. Město proto po státu chce, aby maximálně urychlil výstavbu obchvatu.
Výstavbu silnice první třídy číslo 11, která prochází průmyslovými centry Moravskoslezského kraje a je mezinárodní spojnicí se Slovenskem, by měl dokonce urychlit speciální zákon. Pokud silnice nebude postavena včas, hrozí Česku sankce ze strany společnosti Hyundai. Výstavba se namísto urychlení, které loni slibovali politici, zpožďuje.
ASPOŇ JEDNA NOVÁ LINKA?
Moravskoslezský kraj zvažuje, že od nového letového řádu zavede a podpoří možná i více leteckých linek do zahraničí. Radní uvažují například o Amsterdamu, Moskvě, Bruselu, Curychu nebo Londýnu, dosud přitom hovořili většinou jen o Amsterdamu. Kraj nyní vyhodnocuje zájem turistů i podnikatelů z jednotlivých zemí a zároveň míru rizika pro letecké společnosti.
Na podporu nové linky už kraj vyčlenil devět milionů korun, stejnou částkou má přispět i město Ostrava. „Pokud by se létalo do více měst, mohla by se podpora zvýšit,“ zvažuje náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavel Drobil.
Další finance zřejmě kraj zaplatí za pokrytí ztráty letecké společnosti, která bude linku či linky provozovat. „S dotací se počítá maximálně na dva roky, poté by si měla linka na svůj provoz vydělat sama,“ řekl Drobil. Kraj již dotuje svou první mezinárodní linku do Vídně, loni přispěl na úhradu její ztráty 40 milionů korun. Letos by měly podle plánů radních dotace postupně skončit. Z mošnovského letiště Leoše Janáčka se dá přímo letět také do Prahy, tento spoj ale kraj finančně nepodporuje. Chystá se také mezipřistání linky z Prahy do Sliače.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE rozloha kraje: 3314 km2 počet obyvatel: 1 250 769 (k 30.12.2005) sídelní město: Ostrava nezaměstnanost: 12,9 % (leden 2007) HDP na obyvatele: 222 638 Kč (rok 2004) Pramen:** ČSÚ, Úřad práce v Ostravě