Menu Zavřít

ZÁJEM OCHABUJE, SPOJŮ UBUDE

30. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Letecká doprava

FRANKFURT (Welt, NZZ) – Světové hospodářství slábne, obchodníci a manažeři méně cestují a leteckým společnostem přibývá ztrátových letů. Naposledy na tuto nepříjemnou skutečnost reagovala německá Lufthansa, která oznámila, že slabší konjunktuře musí přizpůsobit svoji nabídku.

Ze zimního letového plánu Lufthansy (2001/2002) tak zmizí brazilské Rio de Janeiro a od počátku příštího roku se ruší také spoje do bolivijské Bogoty a uzbeckého Taškentu. Na linkách do Severní Ameriky (například do Atlanty, Detroitu a Vancouveru) budou nasazeny menší stroje. „Přebytečné kapacity si prostě nemůžeme dovolit, prohlašuje jeden ze šéfů Lufthansy Ralf Teckentrup. Současně zdůrazňuje, že společnost je schopna svoji nabídku pružně přizpůsobit poptávce.

Mluvčí společnosti sdělila, že Lufthansa nemíní změnit červnovou předpověď svých hlavních ekonomických ukazatelů na letošní rok. Z ní vyplývá, že provozní zisk dosáhne 700 až 750 milionů eur, což je asi o 25 až 30 procent méně, než se počítalo na počátku roku.

Skromnější předpovědi, ale také výsledky za letošní druhý kvartál v posledních dnech předložili další letečtí dopravci. Největší soukromá firma Evropy v daném oboru British Airways ohlásila jenom chabý meziroční růst zisku. Nizozemské KLM oznámily, že škrtají nejenom spoje, ale – na rozdíl od Lufthansy – také určitý počet pracovních míst.

MM25_AI

Tlak na rentabilitu, hlavně na snižování nákladů, jak tvrdí analytici, je tak silný, že British Airways zřejmě obnoví své námluvy s Nizozemci. A to přestože evropský komisař na ochranu hospodářské soutěže Mario Monti nechce o takovém firemním sňatku ani slyšet.

Doba nepřeje ani menším leteckým společnostem. Neúspěšná snaha švýcarského Swissairu rozšířit své aktivity (kapitálově vstoupil mimo jiné do státní belgické Sabeny) ukazuje, že menší hráči na trhu nemohou slepě kopírovat strategii těch velkých. Více destinací se snažily nabídnout také společnosti SAS, British Midland či španělská Iberia. Podle znalců dopravního byznysu ale dosáhly jediného – staly se ještě lákavějším akvizičním terčem pro hlavní hráče na trhu letecké dopravy.

  • Našli jste v článku chybu?