Siemens nechce ani dluhy, ani další rizika
Parafovaná verze dokumentu letter of intent, v němž by německá firma Siemens měla vyjádřit svůj zájem o vstup do pražského podniku ČKD Dopravní systémy, je připravena. Teď se čeká pouze na podpis kupující strany. „Je to otázka již jen několika d nů, kdy se dokument podepíše, uvedl zástupce pražské pobočky Siemensu Zdeněk Roubíček.
Zároveň zdůraznil, že německá strana ani náhodou nemá zájem převzít zličínskou firmu s jejími starými závazky a riziky. Těmi se myslí například i případné pokuty a penále, které mohou vyvstat z již uskutečněných dodávek Dopravních systémů. A nad tím panuje oboustranná shoda. „To je oprávněný požadavek, nemohou převzít garance za to, co ČKD v minulosti dodávalo, potvrdil mluvčí Konso lidační banky Tomáš Krones.
Kolik zaplatíme.
Nyní se již v Konsolidační bance pracuje na úvodní fázi předávacích transakcí. Obě strany tvrdí, že vyjednávání jsou velmi intenzivní, nehodlají však uvést jakoukoliv podrobnost. Právě otázka případných penále či pokut představuje značný zádrhel. Zatím totiž vůbec není jasné, jakým způsobem se budou tato rizika el iminovat. „Na tomto problému momentálně intenzivně pracujeme, máme několik variant, uvedl bez dalších podrobností Krones.
Závazky Dopravních systémů narostly na zhruba osm miliard a jejich výše se již pravděpodobně příliš měnit nebude. Suma případných pokut však není jasná ani náhodou. „Ty kontrakty jsou velmi komplikované, výše dalších nákladů může vyvstat až po podpisu závěrečných předávacích protokolů, vysvětlil obchodní ředitel zličínského podniku Petr Procházka. A zatím tedy ani není jisté, kolika korunami přispěje každý daňový poplatník na „prodej Dopravních systémů. A to se musí z ahrnout ještě ztráty z hospodaření - firma loni prohospodařila 1,89 miliardy a pro letošek počítá s prodělkem osm set milionů.
Skvělá budoucnost.
Ačkoliv letter of intent ještě nepředstavuje pevný závazek investora, že firmu skutečně koupí, Roubíček zdůraznil, že zájem Siemensu je stoprocentní. „Siemens tento dokument bere velmi závazně, řekl. Odmítl však upřesnit jakékoliv ter míny, odkdy se bude v Praze vyrábět pod německou hlavičkou, a ani nechtěl uvést formu převzetí firmy.
Siemens však podle jeho slov zaručí zličínské firmě dlouholetou budoucnost. Výrobu kolejových vozidel chce zachovat a je k tomu ochoten zajistit know-how, obchodní síť a kompletní financování projektů. Ve Zličíně by neměla být jenom provozní jednotka, jež se bude zabývat pouhou prací ve mzdě, ale jeden ze siemensovských „center of competence . „To znamená, že bude samostatně vyrábět a samozřejmě i navrhovat a vyvíjet další výro bky a také samostatně prodávat, vysvětlil Roubíček. Samozřejmě že převezme i část zaměstnanců. Jejich počet se však pravděpodobně značně omezí. „Zaměstnanost musí odpovídat produktivitě práce tak, aby podnik nevyráběl jako dosud se ztrátami, dodal Roubíček.
Naděje, že by Siemens zároveň s Dopravními systémy převzal i výrobu osobních kolejových vozidel ve Vagonce Studénka (budoucí investor Thrall Car má zájem jen o nákladní divizi), již pohasly. Němci totiž nehodlají v Česku provozovat d vě oddělené výrobní jednotky a platit dvakrát fixní náklady.
Poznaň bude něco stát.
Když Siemens říká, že nehodlá převzít žádná rizika z uskutečněných dodávek, nebude se asi jednat o zanedbatelné částky. Například v případě prodeje tramvají pro polskou Poznaň za zhruba tři sta milionů korun se závad y již objevily. Obchodní ředitel Dopravních systémů Petr Procházka však odmítl uvést, jak vysoké tyto dodatečné náklady mohou být. „Jsou tam technické problémy, chybu jsme uznali a právě se zákazníkem jednáme o řešení, připustil. Dodal, že ne všechny nedostatky padají na hlavu Dopravních systémů, neboť některé z nich způsobili subdodavatelé. Od nich bude pražský podnik samozřejmě část pokut vyžadovat. Proto zatím nemůže specifikovat, na kolik technické závady přijdou.
Z dodávky více než sedmdesáti tramvajových souprav pro filipínskou Manilu však zatím žádná penále nehrozí. Zakázka byla sice za dramatických okolností, ale nakonec přece jenom včas dodána a žádné zásadní reklamace dosud nepřišly. „Kontrakt je dosud hotov z osmdesáti procent a zatím se na nic závažného nepřišlo, zdůraznil Procházka. Momentálně je padesát tramvají již v provozu a nehotových dvacet procent kontraktu představuje podrobit zbytek tramvají zkouškám. A to rozhodn e o tom, zda byla dodávka efektivní. Obchodní ředitel dokonce tvrdí, že by nemusela vůbec být prodělečná. Dopravní systémy by totiž samy mohly uplatnit penále za nedodržení podmínek ze strany klienta. „Pokud to prosadíme, tak se dostane zakázka do černých čísel, dodal.