DOPRAVA Odcházející ministr dopravy Antonín Prachař posílá do vlády svůj poslední zákon. Díky němu budou moci úřady zakázat vjezd kamionů na silnice nižších tříd. Zamezí tak fenoménu objíždění placených tras.
Na to byli policisté až dosud krátcí. Vloni alespoň řidiče na silnicích nižších tříd častěji kontrolovali, aby jim znepříjemnili a prodloužili cestování. Starostům malých obcí to nicméně nemohlo stačit a zhruba 70 se jich otevřeným dopisem obrátilo v červnu na Prachařův resort. Žádali rozšíření mýta na malé silnice. Podle průzkumů ministerstva i ČVUT ale zpoplatnění okresek není rentabilní. Nejčastějšími trasami, kudy kamiony objíždějí dálnice, je podle údajů ministerstva dopravy například silnice 1/9 mezi Táborem a Plzní. Projíždějí také po silnici II/425 přes Hustopeče, aby nejely po D2, plzeňské dálnici D5 se zase vyhýbají přes obce Mýto, Svojkovice, Holoubkov či Kařez.
Možnost zákazu má nově platit pro kamiony od 12 tun, pokud budou moci podle mapy využít jinou trasu. Omezení se nebudou na auta vztahovat, jestliže po malé silnici do obce povezou náklad nebo si pro něj naopak pojedou. Výjimku dostanou také armádní a záchranné vozy.
Návrh zákona bude ve středu projednávat vláda. Norma kromě zákazu vjezdu kamionů také stanovuje seznam čtyřproudých silnic první třídy, kde bude možné nově jezdit 110kilometrovou rychlostí.
l