Islandská sopka Eyjafjallajökull, která v dubnu a květnu komplikovala leteckou dopravu v evropském letovém prostoru, po téměř šesti týdnech přestala chrlit popílek a lávu.
Autor: Jakub Stadler
„Bylo by však ještě trochu předčasné vyhlásit erupci za skončenou,“ zdůraznil zaměstnanec islandského Meteorologického institutu, jehož experti situaci nadále sledují přímo u kráteru. To, že teď činnost sopky pravděpodobně ustala, ještě neznamená, že Evropu zase nezahltí popílek, upozorňují meteorologové. Jen na Islandu je na třicet aktivních sopek. Názory podnikatelů na dopad na jejich podnikání v případě dlouhé letecké odstávky nad evropským kontinentem se různí. Jasný je pouze tvrdý dopad na cestovní ruch.
Anketa Profitu: Omezila by delší odstávka leteckého provozu nad Evropou podnikání?
Ivan Jukl generální ředitel CzechTrade
Z hlediska exportu je totiž ČR teritoriálně závislá hlavně na Německu, odvětvově na automobilovém průmyslu.
Dalibor Dedek majitel Jablotronu
Pro naši firmu by to konkrétně znamenalo výpadek dodávek komponentů a spojení s Asií.
Martin Konečný generální ředitel KB-Blok
Většina přepravy zboží v Evropě probíhá stejně po silnicích nebo po železnici.
Josef Novák generální ředitel VEBA
Určitě ne fatálně. Podnikání existovalo už v době, kdy letadla ještě nelétala. Omezí to rychlý pohyb manažerů nebo výrobních vzorků.
Tomio Okamura Asociace cestovních kanceláří
Pro náš obor by to bylo zdrcující. Většina turistů i podnikatelů do Prahy míří letecky.