Kabinet dal na doporučení z Evropy
PRAHA (haš) – Dlouholeté snaze poslanců KDU-ČSL uzákonit úplný zákaz reklamy na tabákové výrobky se minulé úterý dostalo dosud nevídané podpory od vlády. Předloha lidoveckých zákonodárců se dokonce stala první normou, kterou kabinet Vladimíra Špidly schválil. Předchozí pokus poslanců Josefa Janečka a Viléma Holáně (KDU-ČSL)letos na jaře u vlády Miloše Zemana narazil na odpor. Sněmovnou sice v dubnu vzhledem k nízké účasti poslanců prošel, zamítl jej však Senát a napodruhé už v dolní komoře neuspěl.
Pokud současný návrh zákona přijme i Parlament, měl by zákaz vstoupit v platnost od 1. července 2004. Mluvčí vlády Anna Stárková uvedla, že důvodem souhlasu ministrů bylo mimo jiné i doporučení Světové banky a snaha o sladění české s evropskou legislativou. Předpokládá se, že tabákové výrobky bude možné propagovat pouze ve specializovaných obchodech a ve vybraných časopisech.
Zákaz ovšem bude mít přímý dopad na trh reklamy a nepřímý i na sponzorství kulturních akcí. Tabákové firmy například vydávají za inzerci v médiích zhruba sto milionů korun ročně. Autoři zákona tvrdí, že zákaz má zamezit hlavně šíření kuřáctví mezi dětmi a mládeží. „Proč má být zakázáno, abychom sponzorovali výměnou za reklamu třeba ples, kde těžko budou děti ve věku dvanáct let?,“ oponoval pro týdeník EURO Richard Vavřík, ředitel firmy Reemtsma International Praha, která je dvojkou na českém tabákovém trhu.