Zamýšlené zákazy vjezdu dieselových auta do měst nemusejí být příliš vzdálenou budoucností. Alespoň pokud by o něm rozhodovaly německé radnice.
Berlín, Mnichov, Brémy či Stuttgart. Radnice těchto měst by přivítaly snížení koncentrace oxidů dusíku na území měst a přilehlého okolí i za pomoci zákazu vjezdu naftových aut. Za emise těchto škodlivých plynů jsou nejvíce zodpovědné právě dieselové motory. Nejen v centrech, ale i v okolí německých měst, tedy ve čtvrtích u dálničních obchvatů, bývají limity nejvyšší. Diskuze na toto téma zintenzívněla po loňském emisním skandálu Volkswagenu.
Evropská unie stanoví roční limit pro koncentraci oxidu dusičitého na 40 mikrogramů na metr krychlový. V roce 2015 byl výrazně překročen ve Stuttgartu, kde koncentrace dosahovala 87 mikrogramů. V Mnichově to bylo 84 a v mnoha dalších městech přes 60 mikrogramů. Pro srovnání v Praze v Legerově ulici, která má nejvyšší údaj z hlavního města, činila v roce 2014 průměrná koncentrace hodnoty 51,1 mikrogramů. Celkem imisní limit EU loni překročilo 29 německých oblastí. Brusel již kvůli tomu s Německem zahájil řízení.
Velká německá města ale poukazují na dosud chybějící právní rámec pro zavádění ekologických známek. Proto například Brémy nepočítají se omezením pro diesely dříve než v roce 2018. O modrých známkách se na začátku roku zmínila ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD). Poté se zvedla kritika, především ze strany koaliční CDU a automobilových svazů.
Podle radnic Mnichova a Berlína je třeba, aby byly známky zaváděny s jistou sociální obratností. To znamená přechodná období a udělování výjimek. Ne všechna města se ale spoléhají na budoucí zákazy vjezdu. V Mnichově chtějí úřady snižovat hodnoty oxidu dusičitého i masivnější podporou elektroaut či elektrokol například pro doručovatelské služby. Berlín zase nakoupil nové liniové autobusy. V některých částech metropole už díky tomu registrují pokles koncentrace NO2 o více než 10 procent.
V západní Evropě zjevně diesely nečeká světlá budoucnost. V Paříži bojují s přebujelým automobilismem podporou čehokoli, co by obyvatele odradilo od využívání individuální dopravy. O zákazu vjezdu dieselů tamní socialistická starostka sní také. Zatím se hovoří o roce 2020.
Čtěte o pařížské snaze omezit automobilismus: