Zákazníci internetových obchodů nejsou spokojeni s kvalitou služeb České pošty. Poukazují zejména na opakovanou negativní zkušenost s doručováním balíků. Že jde skutečně o problém, míní i nadpoloviční většina obchodníků. Vyplývá to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci provedeného mezi prodejci.
Foto: Profimedia.cz
Pracovníci pošty se totiž v řadě případů nenamáhají doručit zboží k osobnímu převzetí. Namísto zazvonění automaticky vhodí do schránky oznámení o uložení zásilky. A tak ačkoli jsou zákazníci doma, pro balík si nakonec stejně musí dojít na poštu sami. Jak ukazují výsledky průzkumu, tuto opakovanou negativní zkušenost zákazníků s doručováním balíků potvrzuje 60 procent obchodníků. Někteří prodejci evidují až 10 % svěřených zásilek, které není Česká pošta schopna spotřebitelům doručit. Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK, je důvod vždy stejný. „I přesto, že je zákazník doma a může si balík osobně převzít, poštovní doručovatelka mu automaticky vhodí do schránky oznámenku, aby si balík vyzvedl na poště, protože nebyl k zastižení. Doručovatelka nezazvoní a vůbec se nezdržuje zjišťováním, zda je zákazník doma.“
Lidé musí na poštu pro balík sami
Na zmíněné praktiky České pošty si stěžují internetoví obchodníci celoročně. Výjimečnou negativní zkušenost s doručováním zásilek má 24 % z nich, žádnou stížnost nehlásí jen 16 % prodejců. Obchodníci poukazují i na skutečnost, že poštovní pracovníci mnohdy ani nenaloží zásilku do auta. Místo toho rovnou pošlou po listovní doručovatelce oznámenku, že zákazník nebyl zastižen. „Jsem však přesvědčen, že se ve všech uvedených případech nejedná o systémovou chybu nebo úmysl České pošty jako organizace. Spíš jde o chyby jednotlivců, kteří si chtějí zjednodušit práci,“ myslí si Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Obchodníci dělají práci za poštu
Trhliny v kvalitě zásilkové služby České pošty dělají internetovým obchodníkům starosti ještě v jednom ohledu. Jsou totiž denně nuceni kontrolovat na internetových stránkách přepravce funkci „sledování zásilek“. Sami pak musí upozorňovat zákazníky e-mailem nebo telefonicky, že jim leží balík na poště, což souvisí s dalším nešvarem. „Pracovníci pošty totiž lidem pokaždé nevhodí do schránky oznámení o uložení zásilky. Zákazníci si tak ve stanovené lhůtě balík nepřevezmou a Česká pošta jej odešle obchodníkovi zpátky. Vrácenou zásilku tak musí prodejce posílat zákazníkovi znovu, navíc na vlastní náklady a v některých případech dokonce opakovaně,“ objasňuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.